[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 185-194 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر روش تدریس ساختن گرایی بر خلاقیت در دانش آموزان
عباس شاه ولی، رضا پاشا، سعید بختیارپور، بهنام مکوندی، علیرضا حیدریی
گروه روان شناسی، دانشکده دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (614 مشاهده)
زمینه و هدف: معلم و آموزشگاه به عنوان یکی از عوامل مهم در تحول و پرورش خلاقیت دانش ­آموزان هستند. با توجه به اهمیت روش تدریس در تحول خلاقیت دانش‌آموزان،‌ هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تدریس به روش ساختن‌گرایی بر میزان خلاقیت دانش‌آموزان پسر پایه ششم است.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه‌ است. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه ششم شهرستان دزفول بود، که با روش خوشه‌ای چندمرحله ­ای 48  نفر  انتخاب شده و به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. از هر دو گروه، فرم الف تست خلاقیت تورنس (1988) در مراحل پیش­آزمون و پس­ آزمون اجرا شد و سپس شیوه تدریس ساختن ­گرایی در گروه آزمایش، و روش سنتی (معلم محور) در گروه گواه برای تمامی  دروس به کار گرفته شد. داده ­های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس یک­متغیری، تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که استفاده ازتدریس ساختن­ گرایی باعث افزایش میزان خلاقیت دانش­ آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه تدریس سنتی (معلم محور) شده است (0/001p<).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، شیوه تدریس ساختن­ گرایی با فعال ساختن دانش­ آموزان در فرایند آموزش، می­تواند به عنوان یکی از روش­های اصلی جهت افزایش خلاقیت به کار رود.
واژه‌های کلیدی: ساختن گرایی، خلاقیت، آموزش، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1002 kb]   (364 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahvali A, Pasha R, Bakhtiarpour S, Makvandi B, Heidari A. The Effect of Teaching Method Based on Constructionism Approach on Student's Creativity. jcmh. 2018; 5 (2) :185-194
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-421-fa.html

شاه ولی عباس، پاشا رضا، بختیارپور سعید، مکوندی بهنام، حیدریی علیرضا. تاثیر روش تدریس ساختن گرایی بر خلاقیت در دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :185-194

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-421-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921