1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران 2- گروه روان شناسی، دانشکده دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (3247 مشاهده)
زمینه و هدف: معلم و آموزشگاه به عنوان یکی از عوامل مهم در تحول و پرورش خلاقیت دانش آموزان هستند. با توجه به اهمیت روش تدریس در تحول خلاقیت دانشآموزان، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تدریس به روش ساختنگرایی بر میزان خلاقیت دانشآموزان پسر پایه ششم است. روش: روش پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه ششم شهرستان دزفول بود، که با روش خوشهای چندمرحله ای 48 نفر انتخاب شده و به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. از هر دو گروه، فرم الف تست خلاقیت تورنس (1988) در مراحل پیشآزمون و پس آزمون اجرا شد و سپس شیوه تدریس ساختن گرایی در گروه آزمایش، و روش سنتی (معلم محور) در گروه گواه برای تمامی دروس به کار گرفته شد. داده های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس یکمتغیری، تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که استفاده ازتدریس ساختن گرایی باعث افزایش میزان خلاقیت دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه تدریس سنتی (معلم محور) شده است (0/001p<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، شیوه تدریس ساختن گرایی با فعال ساختن دانش آموزان در فرایند آموزش، میتواند به عنوان یکی از روشهای اصلی جهت افزایش خلاقیت به کار رود.
Shahvali A, Pasha R, Bakhtiarpour S, Makvandi B, Heidari A. The Effect of Teaching Method Based on Constructionism Approach on Student's Creativity. J Child Ment Health 2018; 5 (2) :185-194 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-421-fa.html
شاه ولی عباس، پاشا رضا، بختیارپور سعید، مکوندی بهنام، حیدریی علیرضا. تاثیر روش تدریس ساختن گرایی بر خلاقیت در دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :185-194