[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 194-185 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر روش تدریس ساختن گرایی بر خلاقیت در دانش آموزان
عباس شاه ولی1 ، رضا پاشا* 2، سعید بختیارپور2 ، بهنام مکوندی2 ، علیرضا حیدریی2
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (3247 مشاهده)
زمینه و هدف: معلم و آموزشگاه به عنوان یکی از عوامل مهم در تحول و پرورش خلاقیت دانش ­آموزان هستند. با توجه به اهمیت روش تدریس در تحول خلاقیت دانش‌آموزان،‌ هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تدریس به روش ساختن‌گرایی بر میزان خلاقیت دانش‌آموزان پسر پایه ششم است.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه‌ است. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه ششم شهرستان دزفول بود، که با روش خوشه‌ای چندمرحله ­ای 48  نفر  انتخاب شده و به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. از هر دو گروه، فرم الف تست خلاقیت تورنس (1988) در مراحل پیش­آزمون و پس­ آزمون اجرا شد و سپس شیوه تدریس ساختن ­گرایی در گروه آزمایش، و روش سنتی (معلم محور) در گروه گواه برای تمامی  دروس به کار گرفته شد. داده ­های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس یک­متغیری، تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که استفاده ازتدریس ساختن­ گرایی باعث افزایش میزان خلاقیت دانش­ آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه تدریس سنتی (معلم محور) شده است (0/001p<).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، شیوه تدریس ساختن­ گرایی با فعال ساختن دانش­ آموزان در فرایند آموزش، می­تواند به عنوان یکی از روش­های اصلی جهت افزایش خلاقیت به کار رود.
واژه‌های کلیدی: ساختن گرایی، خلاقیت، آموزش، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1002 kb]   (1327 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/1 | پذیرش: 1397/3/12 | انتشار: 1397/7/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahvali A, Pasha R, Bakhtiarpour S, Makvandi B, Heidari A. The Effect of Teaching Method Based on Constructionism Approach on Student's Creativity. J Child Ment Health 2018; 5 (2) :185-194
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-421-fa.html

شاه ولی عباس، پاشا رضا، بختیارپور سعید، مکوندی بهنام، حیدریی علیرضا. تاثیر روش تدریس ساختن گرایی بر خلاقیت در دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :185-194

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-421-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645