[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 39-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بازی‌درمانی مبتنی بر مدل‌ شناختی رفتاری بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی
محمد عاشوری1 ، سوگند قاسم‌زاده* 2، فاطمه دلال‌زاده بیدگلی3
1- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
3- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (5878 مشاهده)
زمینه و هدف:. بیشتر کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، مهارت‌های اجتماعی مناسبی ندارند و در سازش با محیط ­های مختلف و دوست­ یابی، دارای مشکلات اساسی هستند. برخی متخصصان معتقدند که بازی‌درمانی مبتنی بر مدل شناختی رفتاری می­ تواند به کودکان مبتلا به این اختلال در یادگیری مهارت‌های اجتماعی کمک کند و برخی مشکلات رفتاری آنها را کاهش دهد. بدین ترتیب پژوهش حاضر به ‌منظور بررسی اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر مدل‌ شناختی رفتاری بر مهارت‌های اجتماعی پسران پیش‌دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی انجام شد.
روش‌: پژوهش حاضر، یک مطالعه ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. در این پژوهش 30 پسر با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی 5 تا 6 ساله شرکت داشتند که به روش نمونه‌گیری در دسترس از از مراکز پیش‌دبستانی شهرستان آران و بیدگل در سال تحصیلی 1397-1396 انتخاب شده­اند و در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه، جایدهی شدند. گروه آزمایش، بازی‌درمانی مبتنی بر مدل‌ شناختی رفتاری را در 12 جلسه 40 دقیقه‌ای دریافت کردند، در حالی‌ که به گروه گواه این آموزش ارائه نشد. ابزار استفاده‌ شده در این پژوهش، مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. داده­های به دست آمده از پرسشنامه‌ در قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نسخه 23 نرم‌افزار  SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: تحلیل داده ­های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که پس از مداخله، میانگین نمرات مهارت‌های اجتماعی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه گواه بود (0/001P< و 57/77=F). همچنین میانگین نمرات همه خرده‌مقیاس‌های مشارکت (0/0001<P و 64/30F=) ، ابراز وجود (0/0001<P و 54/48F=)، و مهار خود (0/0001P< و 39/09F=) در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه گواه بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه، بازی‌درمانی مبتنی بر مدل‌ شناختی رفتاری باعث بهبود مهارت‌های اجتماعی، مشارکت، ابراز وجود، و مهار خود در کودکان پیش‌دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی شد. با توجه به این که در این شیوه مداخله، از فعالیت‌های هیجانی، عملی، و غیرکلامی استفاده می‌شود و از لحاظ نظری، تأکید بر تعامل فرد و محیط است، بر بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی موثر واقع شده است.
واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، بازی‌درمانی، مدل‌ شناختی رفتاری، مهارت‌های اجتماعی، مشکلات رفتاری
متن کامل [PDF 870 kb]   (2299 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/3 | پذیرش: 1397/12/10 | انتشار: 1398/5/19
فهرست منابع
1. Ashori M, Pourmohamadreza-Tajrishi M, Jalil-Abkenar SS, Fallah AM, Azimi Garoosi S. Effectiveness of mental immunization program training on social competency and personality traits of individuals with cerebral palsy. Archives of Rehabilitation. 2017; 18(2):98-109. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/jrehab-180296]
2. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Ed.). Washington, DC: Author; 2013. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
3. Azarnioshan B, Beh-Pajooh A, Ghobary Bonab B. The effectiveness of cognitive behavior-based play therapy on the behavioral problems among primary students with intellectual disabilities. Journal of Exceptional Children. 2012; 12(2): 5-16. [Persian]. [Link]
4. Hall CL, Taylor JA, Newell K, Baldwin L, Sayal K, Hollis C. The challenges of implementing ADHD clinical guidelines and research best evidence in routine clinical care settings: Delphi survey and mixed-methods study. BJPsych Open. 2016; 2(1): 25-31. [Link] [DOI:10.1192/bjpo.bp.115.002386]
5. Dalsgaard S, Østergaard SD, Leckman JF, Mortensen PB, Pedersen MG. Mortality in children, adolescents, and adults with attention deficit hyperactivity disorder: a nationwide cohort study. Lancet. 2015; 385(9983): 2190-2196. [Link] [DOI:10.1016/S0140-6736(14)61684-6]
6. Afrooz GA, Ashori M. Psychology of behavior management of restless and hyperactive children. University of Tehran Press; 2015, pp: 12-13. [Persian].
7. Sadri M, Zare Bahramabadi M, Ghiasi M. Effectiveness of attachment-oriented therapy on the quality of attachment and social skills in children with oppositional defiant disorder. Journal of Child Mental Health. 2016; 3(2): 21-30. [Persian]. [Link]
8. Barzegar Bafrooei K, Amogadiri M. The impact of playing with Lego on social skills of preschool children. Journal of Child Mental Health. 2017; 4(3): 130-142. [Persian]. [Link]
9. Heiman T, Berger B. Parents of children with Asperger syndrome or with learning disabilities: family environment and social support. Res Dev Disabil. 2008; 29(4): 289-300. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2007.05.005]
10. Jalil-abkenar SS, Ashori M, Afrooz GH. The effect of social behaviors training on improvement of the social skills of adolescents with intellectual disability. Archives of Rehabilitation. 2013; 14(3): 31-40. [Persian]. [Link]
11. Turner NE, Mcdonald J, Somerset M. Life skills, mathematical reasoning and critical thinking: A curriculum for the prevention of problem gambling. J Gambl Stud. 2008; 24(3): 367-380. [Link] [DOI:10.1007/s10899-007-9085-1]
12. Pitts M, Mangle L, Asherson P. Impairments, diagnosis and treatments associated with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in UK adults: Results from the Lifetime impairment survey. Arch Psychiatr Nurs. 2015; 29(1): 56-63. [Link] [DOI:10.1016/j.apnu.2014.10.001]
13. Caci H, Doepfner M, Asherson P, Donfrancesco R, Faraone SV, Hervas A, et al. Daily life impairments associated with self-reported childhood/adolescent attention-deficit/hyperactivity disorder and experiences of diagnosis and treatment: results from the European Lifetime Impairment Survey. Eur Psychiatry. 2014; 29(5): 316-323. [Link] [DOI:10.1016/j.eurpsy.2013.10.007]
14. Ahghar GH, Ahmadi A, Ghanbari L. The impact of storytelling on social skills. Journal of American Science. 2013; 9(4): 105-112. [Link]
15. Fridman M, Banaschewski T, Sikirica V, Quintero J, Chen KS. Access to diagnosis, treatment, and supportive services among pharmacotherapy-treated children/adolescents with ADHD in Europe: data from the Caregiver Perspective on Pediatric ADHD survey. Neuropsychiatry Dis Treat. 2017; 13: 947-958. [Link] [DOI:10.2147/NDT.S128752]
16. Cooper M, Watson JC, Hoeldampf D. Person-centered and experiential therapies work: A review of the research on counseling, psychotherapy and related practices. Ross-On-Wye, UK: PCCS Books; 2010. [Link]
17. Hoshina A, Horie R, Giannopulu I, Sugaya M. Measurement of the effect of digital play therapy using biological information. Procedia Comput Sci. 2017; 112: 1570-1579. [Link] [DOI:10.1016/j.procs.2017.08.104]
18. Boyd Webb N. Play therapy for bereaved children: Adapting strategies to community, school, and home settings. Sch Psychol Int. 2011; 32(2): 132-143. [Link] [DOI:10.1177/0143034311400832]
19. Mohammad-Esmaiel E. Play therapy, theories, methods and clinical application. 1st edition. Tehran: Danzhe; 2008, pp: 92-95. [Persian].
20. Jalil-Abkenar SS, Ashori M, Pourmohammadreza-Tajrishi M. Investigation of the effectiveness social competence instruction on the adaptation behavior in boy students with intellectual disability. Archives of Rehabilitation. 2013; 13: 104-113. [Persian]. [Link]
21. Stanton-Chapman TL, Snell ME. Promoting turn-taking skills in preschool children with disabilities: The effects of a peer-based social communication intervention. Early Child Res Q. 2011; 26(3): 303-319. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2010.11.002]
22. Landreth GL, Ray DC, Bratton SC. Play therapy in elementary schools. Psychol Sch. 2009; 46(3): 281-289. [Link] [DOI:10.1002/pits.20374]
23. Carmichael KD. Play therapy: an introduction. Glenview, IL: Prentice Hall; 2006, pp: 124-127. [Link]
24. Jindal-Snape D, Vettraino E. Drama techniques for the enhancement of social-emotional development in people with special needs: Review of research. Int J Spec Educ. 2007; 22(1): 107-117. [Link]
25. Bratton SC, Ray D, Rhine T, Jones L. The efficacy of play therapy with children: a meta-analytic review of treatment outcomes. Prof Psychol Res Pr. 2005; 36(4): 376-390. [Link] [DOI:10.1037/0735-7028.36.4.376]
26. Babinski DE, Mills SL, Bansal PL. The effects of behavioral parent training with adjunctive social skills training for a preadolescent girl with ADHD and borderline personality features. Clin Case Stud. 2018; 17(1): 21-37. [Link] [DOI:10.1177/1534650117741707]
27. Ghyasizadeh M. The effect of play therapy with a cognitive approach - behavioral Mayknbam reduce shyness and social withdrawal malekshahy city school students. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences. 2013; 21(6): 96-105. [Persian]. [Link]
28. Rashidi Zafar M, Jan Bozorgi M, Shaghaghi F. Positive social behavior efficacy of play therapy on progress of pre-school children's. International Journal of Behavioral Sciences. 2012; 6(1): 69-77. [Persian]. [Link]
29. Foadodini M, Beydokhti H. The effect of drama therapy base on social skill adjusting behavior of mental retarded girls (IQ=55-70, 14-30 years old). Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2012; 8(5): 913-918. [Persian]. [Link]
30. Wernosfaderani AM, Adibsereshki N, Movallali G. The effectiveness of life skills training on enhancing the social skills of hearing impaired boy secondary school students in inclusive schools. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2012; 8(3): 477-488. [Persian]. [Link]
31. Biabangard E. A comparison of social skills between blind, deaf and normal high school female student in Tehran. Journal of Exceptional Children. 2005; 5(1): 55-68. [Persian]. [Link]
32. Movallali G, Jalil-Abkenar SS, A'shouri M. The efficacy of group play therapy on the social skills of pre-school hearing-impaired children. Archives of Rehabilitation. 2015; 16(1): 76-85. [Persian]. [Link]
33. Kirk S, Gallagher G, Coleman MR. Educating exceptional children (14th Ed). Cengage Learning, Printed in the United States of America; 2015, pp: 221-222. [Link]
34. Akbari B, Rahmati F. The efficacy of cognitive behavioral play therapy on the reduction of aggression in preschool children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Child Mental Health. 2015; 2(2): 93-100. [Persian]. [Link]
35. Hallahan DP, Kauffman JM, Pullen PC. Exceptional learners: an introduction to special education (14th Ed). Published by Pearson Education, Inc; 2018, pp: 161-162. [Link]
36. Esbjørn BH, Normann N, Christiansen BM, Reinholdt-Dunne ML. The efficacy of group metacognitive therapy for children (MCT-c) with generalized anxiety disorder: An open trial. J Anxiety Disord. 2018; 53: 16-21. [Link] [DOI:10.1016/j.janxdis.2017.11.002]
37. Janatian S, Nouri A, Shafti A, Molavi H, Samavatyan H. Effectiveness of play therapy on the bases of cognitive behavior approach on severity of symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) among primary school male students aged 9-11. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2009; 6(2): 109-118. [Persian]. [Link]
38. Gall M, Borg W, Gall J. Quantitative and qualitative methods of research in psychology and educational science. Nasr A, Arizi H, Abolghasemi M, Pakseresht MJ, Kiamanesh A, Bagheri Kh, et al, editor. 1st edition. Tehran: Samt. 2003; pp: 189-190. [Persian].
39. Delavar A. Research methods in psychology and educational sciences. Tehran: Virayesh. 2010. [Persian].
40. Gresham FM, Elliott SN. Social skills rating system manual. Circle Pines. MN: American Guidance Services; 1990, pp: 63-67. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashori M, Ghasemzadeh S, Dallalzadeh Bidgoli F. The Impact of Play Therapy Based on Cognitive-behavioral Model on the Social Skills of Preschool Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health 2019; 6 (2) :27-39
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-423-fa.html

عاشوری محمد، قاسم‌زاده سوگند، دلال‌زاده بیدگلی فاطمه. تأثیر بازی‌درمانی مبتنی بر مدل‌ شناختی رفتاری بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (2) :27-39

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-423-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660