[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 173-164 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای
ابوالقاسم یعقوبی1 ، آزاده مهدوی* 2، سروه محمدزاده3
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
2- دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3- دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
چکیده:   (3488 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله ­ای الگویی از لج ­بازی، نافرمانی و رفتار خصومت ­آمیز و دشمنی نسبت به بزرگترها است. درمان­ های متفاوتی تاکنون برای این اختلال استفاده شده ­اند که در گستره­ی روان­ شناختی و آموزشی هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی فراتحلیل اثربخشی این الگوهای آموزشی و روان­ شناختی است.
روش: در مطالعه حاضر از روش فراتحلیل به عنوان یک فن آماری جهت تعیین، جمع­ آوری، ترکیب و خلاصه کردن یافته ­های پژوهشی مرتبط با این الگوها استفاده شد. از بین همه پژوهش­ های انجام شده در ایران در بازه زمانی سال­های 1387 تا 1395 مقالاتی که  دارای حجم مناسبی بوده و از لحاظ روش­شناختی مانند جامعه، حجم نمونه، روش تحقیق، روش نمونه ­گیری و ابزار اندازه­ گیری مورد پذیرش بودند در این پژوهش گنجانده شدند که در نهایت 15 پژوهش حایز ملاک ­های پژوهش بودند. ابزار پژوهش شامل چک­ لیست فراتحلیل بود که توسط محقق­ ساخته شد و از روش اندازه اثر کوهن برای دست­یابی به مقدار ارتباط کلی استفاده شد.
یافته­ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که میزان اندازه ­اثر کلی این 15 مطالعه تحت مدل ثابت برابر با 361/0 است که بر اساس تفسیر ملاک کوهن، مقدار بالایی است.
نتیجه ­گیری: باتوجه به اثربخشی بالای مداخلات روان­شناختی و آموزشی می­توان گفت که مداخلات آموزشی و درمان­ های روان­ شناختی می­ توانند در کاهش نشانه­ های اختلال نافرمانی مقابله ­ای سهم عمده­ای داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: فراتحلیل، اختلال نافرمانی مقابله ای، درمان های روان شناختی
متن کامل [PDF 1118 kb]   (1119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/6 | پذیرش: 1397/3/23 | انتشار: 1397/7/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoobi A, Mahdavi A, mohamadzade S. The Meta-Analysis of the Effectiveness of Psychological and Educational Interventions on the Reduction of Symptoms of Oppositional Defiant Disorder. J Child Ment Health 2018; 5 (2) :164-173
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-424-fa.html

یعقوبی ابوالقاسم، مهدوی آزاده، محمدزاده سروه. فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :164-173

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-424-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657