[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 52-66 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب زیستۀ مادران از والدگری موفق در تحصیل: مطالعه پدیدارشناختی
جواد عینی پور*، نیلوفر شباهنگ
گروه روان ششناسی، دانشکده علوم و فنون منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
چکیده:   (210 مشاهده)
زمینه و هدف: موضوع ارتباط والدین و فرزندان، سال‌ها نظر صاحب‌نظران تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است. خانواده نخستین پایگاهی است که پیوند بین کودک و محیط اطراف او را به وجود می‌آورد. این پژوهش با هدف استنباط درک مادران از والدگری موفق در تحصیل انجام ‌شده است تا زوایا و ابعاد آن را مشخص کند. اگرچه پژوهش‌های کمّی زیادی به بررسی رابطه سبک‌های والدگری با موفقیت تحصیلی پرداخته‌اند اما تنها شیوه‌ای که می‌تواند برداشت ذهنی مادران از موفقیت تحصیلی را ترسیم کند تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناختی است.
روش: از بین مادران دارای فرزند موفق در تحصیل در شهرستان رشت استان گیلان، تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات، 31 نفر به شیوه نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند. گفتگوها با کسب اجازه از افراد، ضبط و بر روی کاغذ یادداشت شد و با استفاده از روش کلاییزی، جملات و عبارات آم مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: با تلحلیل داده­های به دست آمده، 12 مفهوم اصلی از والدگری موفق در تحصیل استخراج شد که عبارت‌اند از: انضباط، تحریک کنجکاوی، خودِ تحصیلی، مشاوره، نقش معلم، ویژگی‌های فردی، اطلاعات، مطالعه، هدف‌گزینی، انتظارات، محیط، و استقلال.
نتیجه‌گیری: در این پژوهش نقش سه عامل، اساسی و محوری به نظر می‌رسد: تعامل ویژگی‌های فردی با مادر، تعامل دانش‌آموز - معلم، خودِ تحصیلی. بر اساس نتایج به دست آمده می­توان استنباط کرد که خودِ تحصیلی به‌منزله خزانه‌ای است که جمع کننده تمامی اقدامات مادران، معلمان، و ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان است.
واژه‌های کلیدی: تجربه مادران، پدیدارشناسی، موفقیت تحصیلی، والدگری
متن کامل [PDF 753 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Einipour J, Shabahang N. Mothers' Experiences of Successful Parenting in Education: A Phenomenological Study. JCMH. 2019; 5 (4) :52-66
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-433-fa.html

عینی پور جواد، شباهنگ نیلوفر. تجارب زیستۀ مادران از والدگری موفق در تحصیل: مطالعه پدیدارشناختی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :52-66

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-433-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3875