[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 123-112 برگشت به فهرست نسخه ها
غفلت و بی‌توجهی دوران کودکی و اختلالات درون نمود: نقش میانجی تنظیم هیجان
فاطمه عرفانی فر*1 ، فریبا زرانی2 ، امید شکری2 ، شادی کبیری آق زیارت3
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران
چکیده:   (3571 مشاهده)
زمینه و هدف: غفلت دوران کودکی با پیامدهای منفی زیادی در نوجوانی و جوانی ارتباط دارد. از جملۀ این پیامدها می‌توان به افزایش میزان اختلالات رفتاری درون­نمود اشاره کرد. شناسایی مکانیزم ارتباط بین غفلت و اختلالات درون­نمود به شناسایی حلقه‌های مفهومی کمک می­کند که می‌توانند محور مداخلات درمانی قرارگیرند؛ بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان در رابطه بین غلفت و علائم اختلالات درون­نمود انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش، شامل 200 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های خود­­گزارشی کودک‌آزاری (محمدخانی و همکاران، 1381)، دشواری در نظم‌بخشی هیجان (گراتز و روئمر، 2004) و فرم خودگزارش­دهی نوجوان (آخنباخ، 1991) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­های به­دست امده از روش همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که غفلت دوران کودکی به طور غیرمستقیم و از طریق عدم آگاهی هیجانی می‌تواند علائم اختلالات درون­نمود در دختران نوجوان را در سطح 001/0پیش‌بینی کند. همچنین مدل مفروض این پژوهش از  برازندگی مناسب برخوردار بود.
نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج نشان می‌دهد که بخشی از واریانس مشترک بین حلقه‌های مفهومی غفلت دوران کودکی و اختلالات درون­نمود، نتیجۀ تغییرپذیری در تنظیم هیجان است.
واژه‌های کلیدی: غفلت دوران کودکی، اختلالات درون نمود، تنظیم هیجان
متن کامل [PDF 732 kb]   (1921 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/19 | پذیرش: 1397/3/31 | انتشار: 1398/2/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Erfanifar F, Zarani F, Shokri O, Kabiri Agh ziarat S. Child Neglect and Internalizing Disorders: The Mediating Role of Emotion Regulation. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :112-123
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-442-fa.html

عرفانی فر فاطمه، زرانی فریبا، شکری امید، کبیری آق زیارت شادی. غفلت و بی‌توجهی دوران کودکی و اختلالات درون نمود: نقش میانجی تنظیم هیجان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :112-123

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-442-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710