[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 252-241 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی یکپارچگی حسی حرکتی بر مهارت‌های حرکتی درشت دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
علی اکبری سرگری1 ، سمیه سادات ساداتی فیروزآبادی* 2
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
2- گروه روان شناسی وآموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (4673 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت‌های حرکتی از توانایی­ های اساسی برای یادگیری و موفقیت در مدرسه است. حرکت و یادگیری مبدأ تمام ادراکات و یادگیری‌هاست. در راستای مشکلات حرکتی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی، یکپارچگی حسی حرکتی از جمله درمان­ هایی است که منطبق بر تئوری‌های ادراکی- حرکتی است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی حرکتی بر مهارت‌های حرکتی درشت دانش‌آموزان کم‌توان ‌ذهنی آموزش‌پذیر بود.
روش: پژوهش حاضر به روش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون، و دوره پیگیری، همراه با گروه گواه انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل تمام دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی شهر فیروزآباد در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30  نفر از دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی مقطع سنی 7 تا 14 سال کلاس‌های اول تا ششم شهر فیروزآباد بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به­ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (دو روز در هفته) و هرجلسه بین 25 تا 45 دقیقه، تمرینات یکپارچگی حسی حرکتی را دریافت کردند؛ در حالی که در این مدت، گروه گواه هیچ گونه تمرین و آموزشی دریافت نکرد. در این مطالعه از ‌آزمون تبحر حرکتی بروینینکز اوزرتسکی به عنوان پیش­آزمون، پس­آزمون، و پیگیری برای گردآوری داده­های استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­های این مطالعه نشان داد که مداخله یکپارچگی حسی حرکتی باعث افزایش نمره مهارت‌های حرکتی درشت درگروه آزمایش شده است که این اثر بعد از یک ماه نیز پایدار مانده است (0/001P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از مداخله مبتنی بر روش یکپارچگی حسی حرکتی توانسته است با تأکید بر مهار حرکات پایه، حفظ حالت بدن یا تعادل، برتری جانبی، حرکات جابجایی و جهت‌یابی، آگاهی و تصویر ذهنی بدن، مهارت­های حرکتی دانش­آموزان کم­توان ذهنی را ارتقا دهد.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های حرکتی درشت، یکپارچگی حسی حرکتی، کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر
متن کامل [PDF 714 kb]   (1664 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/20 | پذیرش: 1398/7/8 | انتشار: 1398/12/16
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorder (DSM-5). Rezaee F, Fakhraee A, Farmand A, Nilofari A, Hashemi Azar J, Shamloo F. (Persian translator). Tehran: Arjmand; 2013. [Persian].
2. Hallahan DP, Kauffman JM, Pullen PC. Exceptional learners: an introduction to special education. 12 edition. Boston: Pearson Education; 2011. [Link]
3. Ahmadi R, Daneshmandi H. The relationship between intelligence and dynamic balance in male students with mental disabilities. Exceptional Education Journal. 2015; 2(130): 31-36. [Persian]. [Link]
4. Dastjerdi M. A Comparative study on the basic motor skills in mentally retarded children. Journal of Exceptional Children. 2003; 2(4): 333-358. [Persian]. [Link]
5. Ashori M, Norouzi G, Jalil-Abkenar SS. The effectiveness of motor therapy on motor skills and bilateral coordination of children with intellectual disability. Iranian Rehabilitation Journal. 2018; 16(4): 331-338. [Link] [DOI:10.32598/irj.16.4.331]
6. Srivastava A. Sensory integration strategies for handwriting among autistic children. Academic Journal of Pediatrics & Neonatology. 2016; 2(1): 555579. [Link] [DOI:10.19080/AJPN.2016.02.555579]
7. Sadati Firoozabadi S, Abaci SH. The effectiveness of sensory- motor integration on reading problems in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2018; 8(2): 26-37. [Persian]. [Link]
8. Hadavandkhani F, Bahrami H, Behnia F, Farahbod M, Salehi M. Relationship between Kinesthesia and Handwriting in Students with Mentally Retardation. Journal of Exceptional Children. 2007; 7(1): 97-112. [Persian]. [Link]
9. Dania A, Tyrovola V, Koutsouba M. Proposal for a new method for teaching fundamental motor skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010; 2(2): 4949-4954. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.801]
10. Ghasempoor L, Hosseini FS, Mohammad Zadeh MH. The effect of sensory-motor integration training on gross motor skills of children with severely mental disability. Middle Eastern Journal of Disability Studies. 2015; 4(4): 74-83. [Persian]. [Link]
11. Mailloux Z, Parham LD, Roley SS, Ruzzano L, Schaaf RC. Introduction to the Evaluation in Ayres Sensory Integration® (EASI). Am J Occup Ther. 2018; 72(1): 7201195030p1-7. [Link] [DOI:10.5014/ajot.2018.028241]
12. Nazari S, Karaminegad R. Methods of accommodation and modification near senses processing disorder in children. Exceptional Education Journal. 2015; 3(131): 39-46. [Persian]. [Link]
13. Bastian AJ. Understanding sensorimotor adaptation and learning for rehabilitation. Curr Opin Neurol. 2008; 21(6): 628-633. [Link] [DOI:10.1097/WCO.0b013e328315a293]
14. Sourtji H, Sazmand AH, Karbalaei-Nouri A, Jadidi H. Effect of sensory integration therapy on gross and fine motor skills of 5-7 years old children with down syndrome. Archives of Rehabilitation. 2008; 9(2): 35-41. [Persian]. [Link]
15. Mohammadi M, Hadian MR, Olyaie G, Jalili M, Karimi H. The investigation of effects of simultaneous stimulation of exteroception and proprioception on dexterity of 6-7 years old educable children with down's syndrome. Journal of Modern Rehabilitation. 2008; 2(2): 27-32. [Persian]. [Link]
16. Farsi A, Abdoli B, Kaviani M, Kaviani A. The effect of perceptual - motor experience on motor development quotient of fine and gross motor skills in 5-8-month-old infants. Journal of Motor Learning and Movement. 2010; 2(2): 71-84. [Persian]. [Link]
17. Bumin G, Kayihan H. Effectiveness of two different sensory-integration programmes for children with spastic diplegic cerebral palsy. Disabil Rehabil. 2001; 23(9): 394-399. [Link] [DOI:10.1080/09638280010008843]
18. Baghande H, Homaniyan D, Arab Ameri E. Effect of perceptual-motor training on motor skills of girls with trainable Mental Retardation. Journal of Motor Learning and Movement. 2015; 7(4): 473-490. [Persian]. [Link]
19. Ashori M, Zarghami E, Ghaforian M, Jalil-Abkenar SS. The effect of sensory integration on the attention and motor skills of students with down syndrome. Iranian Rehabilitation Journal. 2018; 16(3): 317-324. [Link] [DOI:10.32598/irj.16.3.317]
20. Zeng N, Ayyub M, Sun H, Wen X, Xiang P, Gao Z. Effects of physical activity on motor skills and cognitive development in early childhood: a systematic review. Biomed Res Int. 2017; 2017: 2760716. [Link] [DOI:10.1155/2017/2760716]
21. Dewey D, Kaplan BJ, Crawford SG, Wilson BN. Developmental coordination disorder: associated problems in attention, learning, and psychosocial adjustment. Hum Mov Sci. 2002; 21(5-6): 905-918. [Link] [DOI:10.1016/S0167-9457(02)00163-X]
22. Salehi H, Zarezadeh M, Salek B. Validity and reliability of the Persian version of motor observation questionnaire for teachers (PMOQ-T). Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2012; 18(3): 211-219. [Persian]. [Link]
23. Badami R, Nezakatalhossaini M, Rajab F, Jafari M. Validity and reliability of movement assessment battery for children (M-ABC) in 6-year-old children of Isfahan city. Journal of Motor Learning and Movement. 2015; 7(1): 105-122. [Persian]. [Link]
24. Taunton SA. The effects of an integrative universally designed motor skill intervention across general, inclusion, and self-contained early childhood center classrooms [Ph.D. Theses]. [South Carolina, United States]: Department of Physical Education, University of South Carolina; 2018. [Link]
25. Lopes VP, Stodden DF, Rodrigues LP. Effectiveness of physical education to promote motor competence in primary school children. Phys Educ Sport Pedagogy. 2017; 22(6): 589-602. [Link] [DOI:10.1080/17408989.2017.1341474]
26. Brian A, Taunton S. Effectiveness of motor skill intervention varies based on implementation strategy. Phys Educ Sport Pedagogy. 2018; 23(2): 222-233. [Link] [DOI:10.1080/17408989.2017.1413709]
27. König TT, Muensterer OJ. Physical fitness and locomotor skills in children with esophageal atresia-a case control pilot study. Front Pediatr. 2018; 6: 337. [Link] [DOI:10.3389/fped.2018.00337]
28. Dadmehr A, Malekpour M, Ghamarani A, Rahimzadeh S. The effective of sensory-motor stimulation in educable mental retarded students with developmental coordination disorder. Exceptional Education. 2014; 2(124): 25-32. [Persian]. [Link]
29. Fink BE, Sensory-motor integration activities. Raghfar M. (Persian translator). First edition. Tehran: Teimurzadeh Publications; 2001. [Persian].
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Sargari A, Sadati Firoozabadi S. The Effectiveness of Sensory Motor Integration on Gross Motor Skills of Students with Intellectual Disability. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :241-252
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-445-fa.html

اکبری سرگری علی، ساداتی فیروزآبادی سمیه سادات. اثربخشی یکپارچگی حسی حرکتی بر مهارت‌های حرکتی درشت دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :241-252

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-445-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660