[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 277-266 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر اهمال کاری تحصیلی در دو گروه دانش‌آموزان با اضطراب امتحان بالا و پایین
اسماعیل سعدی پور* 1، هدایا سلطانی زاده2 ، صغری ابراهیم قوام1
1- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
چکیده:   (3959 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمال­کاری تحصیلی از جمله مشکلات رفتاری است که زندگی تحصیلی بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان را تحت تأثیر قرار داده است. افراد اهمال­کار موقعیت و تکلیف‌ خود را در لحظه حال انکار می‌کنند و نسبت به کاری که باید انجام دهند، آگاه نیستند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر اهمال­کاری تحصیلی در دو گروه دانش‌آموزان با اضطراب امتحان بالا و پایین انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه گواه و دو گروه آزمایش استفاده شده است. جامعه‌ آماری پژوهش شامل تمامی‌ دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان ساری بود که در سال ۱۳۹۶ مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه شامل ۶۰ نفر از دانش‌آموزان اهمال­کار از جامعه مذکور بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و به صورت تصادفی، ۳۰ نفر در گروه‌های آزمایش (۱۵ نفر گروه اضطراب امتحان بالا و ۱۵ نفر گروه اضطراب امتحان پایین) و 3۰ نفر در گروه‌های گواه (۱۵ نفر گروه اضطراب امتحان بالا و ۱۵ نفر گروه اضطراب امتحان پایین) جایدهی شده­اند. گروه­های آزمایش شیوه مداخله ذهن­آگاهی را به صورت هشت جلسه‌ ۴۵ دقیقه‌ای دریافت کردند. برای جمع­آوری داده­ها در این مطالعه از پرسشنامه­های اهمال­کاری تحصیلی سولومون (1984) و اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1970) استفاده شد و تحلیل داده­ها نیز با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافته ­ها: یافته ­های این پژوهش نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی در دانش‌آموزان با اضطراب بالا مؤثر بوده (992/۶۸=F و 0/001>P) ولی در دانش‌آموزان با اضطراب پایین تأثیری نداشته است (0/67<P و 0/18=F). همچنین تفاوت معناداری در اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر اهمال­کاری تحصیلی دانش‌آموزان با اضطراب بالا و اضطراب پایین وجود دارد (0/001>P و 713/۸۳=F).
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته‌ها چنین نتیجه‌گیری می ­شود که اضطراب امتحان در میزان اثربخش بودن آموزش ذهن‌آگاهی بر اهمال­کاری تحصیلی دانش ­آموزان، مؤثر است؛ بنابراین برای کاهش میزان اهمال­کاری تحصیلی دانش ­آموزان از طریق آموزش ذهن­آگاهی، لازم است به مؤلفه اضطراب امتحان دانش‌آموزان نیز توجه شود.
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی، اهمال کاری تحصیلی، اضطراب امتحان
متن کامل [PDF 739 kb]   (1491 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/12/24 | پذیرش: 1397/3/15 | انتشار: 1398/12/20
فهرست منابع
1. Gazidari E, Gholamali Lavasani M, Ejei J. The relationship between academic identity and self-regulation learning strategies with academic procrastinate students. Journal of Psychology. 2016; 19(4/76): 346-362. [Persian]. [Link]
2. Zobeydi F, HajiAlizadeh K. The relationship between parent-child contradiction and adolescent academic procrastination with the role of mediation of documentary styles in secondary secondary school students in Bandar Abbas. Journal of Advanced Progress in Behavioral Sciences. 2016; 5(1): 23-29. [Persian]. [Link]
3. Moltafet G, Ranjbar Z. Prediction of academic procrastination based on personality traits with mediator role of self-regulation skills. Journal of psychological science. 2015; 14(53): 55-74. [Persian]. [Link]
4. Kim KR, Seo EH. The relationship between procrastination and academic performance: A meta-analysis. Pers Individ Dif. 2015; 82: 26-33. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2015.02.038]
5. Steel P. The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychol Bull. 2007; 133(1): 65-94. [Link] [DOI:10.1037/0033-2909.133.1.65]
6. Klassen RM, Krawchuk LL, Rajani S. Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemp Educ Psychol. 2008; 33(4): 915-931. [Link] [DOI:10.1016/j.cedpsych.2007.07.001]
7. Chehrzad MM, Ghanbari A, Rahmatpour P, Barari F, Pourrajabi A, Alipour Z. Academic procrastination and related factors in students of Guilan University of Medical Sciences. The Journal of Medical Education and Development. 2017; 11(4): 352-362. [Persian]. [Link]
8. Karatas H. Correlation among academic procrastination, personality traits, and academic achievement. Anthropologist. 2015; 20(1, 2): 243-255. [Link]
9. Nasri S, Damavandi ME, Ashoori A. Prediction of academic procrastination according to personality characteristics, identity styles and commitment. Journal of Personality & Individual Differences. 2014; 3(4): 1-17. [Persian]. [Link]
10. Ghasemi Jobaneh R, Mousavi SV, Zanipoor A, Hoseini Seddigh MA. The relationship between mindfulness and emotion regulation with academic Procrastination of Students. Education Strategies in Medical Sciences. 2016; 9(2): 134-141. [Persian]. [Link]
11. Soltanizadeh, H. Study the Effect of Mindfulness Education on Academic Negligence in Two Students with High and Low Test Anxiety. Master's Degree in Consultation. Faculty of Psychology. Allameh Tabataba'i University. 2018, p.p 30. [Persian] [link]
12. Abyar Z, Makvandi B, Bakhtyarpour S, Naderi F, Hafezi F. Comparing the effectiveness of acceptance and commitment therapy, mindfulness training, and combined method (mindfulness-based and acceptance and commitment) on depression. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2019; 5(4): 27-38. [Persian]. [Link]
13. Solomon LJ, Rothblum ED. Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. J Couns Psychol. 1984; 31(4): 503-509. [Link] [DOI:10.1037/0022-0167.31.4.503]
14. Arab Ghaeni M, Hashemian K, Mojtabaei M, Majd Ara E, Aghabeiki A. The effect of mindfulness training (MBSR) on the increasing assertiveness among anxious students. Urmia Medical Journal. 2017; 28(2): 119-129. [Persian]. [Link]
15. Spielberger CD. State-trait anxiety inventory. In: Weiner IB, Craighead WE, editors. The Corsini encyclopedia of psychology, Volume 4. 4 edition. Hoboken, NJ: Wiley; 2010, pp: 1-1. [Link] [DOI:10.1002/9780470479216.corpsy0943]
16. Badan Firoz A, Makvand Hosseini S, Mohammadifar MA. The relationship of emotion regulation with depression and anxiety symptoms of university students: The Mediating Role of Mindfulness. Shenakht journal of psychology & psychiatry. 2017; 4(2): 24-38. [Persian]. [Link]
17. Rostami C, Jahangerlu A, Ahmadian H, Sohrabi A. The role of cognitive flexibility and mindfulness in predicting student Procrastination. Zanko Journal of Medical Sciences. 2016; 17(53): 50-61. [Persian]. [Link]
18. Taghvayi D, Jahangiri M. The effectiveness Mindfulness training on reducing of anxiety and pain intensity resulting from dentistry procedures in children. Iranian Journal of Pediatric Dentistry. 2016; 12(1): 63-70. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/ijpd.12.1.63]
19. Hashemi SE, Mahoor H. The effectiveness of mindfulness training on students happiness. Research in Clinical Psychology and Counseling. 2017; 6(2): 111-120. [Persian]. [Link]
20. Sattarpour F, Ahmadi E, Sadegzadeh S. Effect of mindfulness training on reduction of depressive symptoms among students. Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2015; 17(3): 81-88. [Persian]. [Link]
21. Jayaraja AR, Tan SA, Ramasamy PN. Predicting role of mindfulness and procrastination on psychological well-being among university students in Malaysia. Jurnal Psikologi Malaysia. 2017; 31(2): 29-36. [Link]
22. Bedel EF. The role of mindfulness and metacognitive awareness in predicting academic procrastination in pre-service early childhood teachers. Journal of Higher Education and Science. 2017; 7(3): 504-514. [Link] [DOI:10.5961/jhes.2017.227]
23. Flett AL, Haghbin M, Pychyl TA. Procrastination and depression from a cognitive perspective: an exploration of the associations among procrastinatory automatic thoughts, rumination, and mindfulness. J Ration Emot Cogn Behav Ther. 2016; 34(3): 169-186. [Link] [DOI:10.1007/s10942-016-0235-1]
24. Song Y, Lindquist R. Effects of mindfulness-based stress reduction on depression, anxiety, stress and mindfulness in Korean nursing students. Nurse Educ Today. 2015; 35(1): 86-90. [Link] [DOI:10.1016/j.nedt.2014.06.010]
25. Namian S, Hossein chari M. Explaining academic procrastination in university students based on locus of control and religious beliefs. Journal of Educational Psychology Studies. 2012; 8(14): 99-128. [Persian]. [Link]
26. Tajoldini S, Tohidi A, Mousavinasab H. The effect of mindfulness-based-stress reduction (MBSR) training on academic buoyancy and academic self-regulation in high shool students. Journal of Educational Psychology Studies. 2018; 15(31): 59-88. [Persian]. [Link]
27. Abolghasemi A, Najarian B. Test anxiety, assessment and treatment. Psychological Research. 2000; 5(3&4): 82-99. [Persian]. [Link]
28. Crane R. Mindfulness-based cognitive therapy (from a series of Cognitive-Behavioral Therapy topics). Abedi F, Farid N. (Persian translators). Third edition. Avaye Noor; 2018. [Persian].
29. Kabat‐Zinn J. Mindfulness-based interventions in context: past, present, and future. Clin Psychol (New York). 2003; 10(2): 144-156. [Link] [DOI:10.1093/clipsy.bpg016]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saadipour E, Soltanizadeh H, Ebrahim Ghavam S. The Effect of Mindfulness Training on Academic Procrastination in Students with High and Low Test Anxiety. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :266-277
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-450-fa.html

سعدی پور اسماعیل، سلطانی زاده هدایا، ابراهیم قوام صغری. تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر اهمال کاری تحصیلی در دو گروه دانش‌آموزان با اضطراب امتحان بالا و پایین. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :266-277

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-450-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645