[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 240-231 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بازی درمانی شناختی- رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان دبستانی
رقیه ذوالرحیم* 1، معصومه آزموده2
1- واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
2- گروه روان شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
چکیده:   (5931 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاشگرانه از جمله مشکلات رایج دوره کودکی هستند که دانشآموزان دبستانی با آن مواجه می ­شوند و در سال‌های اخیر برای درمان آنها، مداخلات روان‌شناختی مختلفی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازیدرمانی شناختی - رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاشگری کودکان دبستانی انجام شد.
روش: نوع مطالعه این پژوهش نیمه ­آزمایشی (پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دبستانی پسر و دختر شهر تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بود. از این جامعه تعداد 30 دانش‌آموز که تشخیص اضطراب اجتماعی و پرخاشگری را دریافت کرده بودند، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحلهای به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب، و به‌صورت تصادفی ساده در گروه‌های آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایدهی شدند. هر دو گروه مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان (2003) و پرسشنامه پرخاشگری کودکان دبستانی شهیم (1385) را در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. ‌گروه آزمایش هشت جلسه (هفته‌ای یک جلسه به مدت 8 هفته) بازی‌درمانی شناختی- رفتاری را به‌صورت گروهی دریافت کرد و گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره در نرم‌افزار SPSS.23 تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس یافته‌ها، بین میانگین نمره‌های پس‌آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی‌داری وجود دارد و بازیدرمانی شناختی- رفتاری باعث کاهش اضطراب اجتماعی (001/0=p، 37/0=d)، پرخاشگری جسمانی (0/001=p، 0/35d=)، پرخاشگری واکنشی کلامی و فزون‌کنشی (0/001=p، 0/47d=) و پرخاشگری رابطه‌ای (0/001=p، 0/30d=) در گروه آزمایش شده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به ­دست آمده از این مطالعه می­توان نتیجه گیری کرد که دانشآموزان در فرایند بازی‌درمانی شناختی- رفتاری نحوه برقراری ارتباط مناسب با سایر همسالان را می‌آموزند و بدین ترتیب رفتارهای پرخاشگرانه و اضطراب اجتماعی آنها به تدریج، کاهش می‌دهند.
واژه‌های کلیدی: بازی‌درمانی شناختی - رفتاری، اضطراب اجتماعی، رفتارهای پرخاشگرانه، کودکان دبستانی
متن کامل [PDF 506 kb]   (2303 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/28 | پذیرش: 1397/9/25 | انتشار: 1398/12/16
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). Washington, DC: APA Publishing; 2013. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
2. Alkozei A, Cooper PJ, Creswell C. Emotional reasoning and anxiety sensitivity: Associations with social anxiety disorder in childhood. J Affect Disord. 2014; 152-154: 219-228. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2013.09.014]
3. Heimberg RG, Becker RE. Cognitive-behavioral group therapy for social phobia basic mechanisms and clinical strategies. New York: Guilford Press; 2002. [Link]
4. Alfano CA, Beidel DC. Social anxiety in adolescents and young adults: Translating developmental science into practice. Washington, DC, US: American Psychological Association; 2011. [Link] [DOI:10.1037/12315-000]
5. Movallali G, Barati R, Taheri M. Efficacy of Social Skills Training on the Reduction of Verbal and Nonverbal Aggression in Male Students with Intellectual Disability. Jcmh. 2015; 1 (1):57-66. [] [Link]
6. Mandelin KA. Social emotional competence and curriculums in early childhood [Master Thesis]. [Wisconsin, United States]: University of Wisconsin-Stout; 2013, pp 22-27.
7. Benjamin AJ. Aggression. In: Friedman HS, editor. Encyclopedia of mental health. 2 edition. Amsterdam, Boston: Academic Press; 2015, pp: 33-39. [Link] [DOI:10.1016/B978-0-12-397045-9.00198-1]
8. Momeni K, Kahrizi S. The effectiveness of sand play therapy on the reduction of the aggression in preschool children. Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists. 2014; 11(42): 147-157. [Persian]. [Link]
9. Moghaddam Poor N, Sepahvand T. The explanation of social anxiety in primary school children based on difficulties in emotional regulation and cognitive flexibility of mothers. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(2): 14-24. [Persian]. [Link]
10. Ahmadi Z, Asaran M, Seyyedmoharrami F, Seyyedmoharrami I. The relationship between overt and relational aggression with hope in primary school children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 4(3): 143-152. [Persian]. [Link]
11. McCarty CA, Weisz JR. Effects of psychotherapy for depression in children and adolescents: what we can (and can't) learn from meta-analysis and component profiling. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2007; 46(7): 879-886. [Link] [DOI:10.1097/chi.0b013e31805467b3]
12. Grave J, Blissett J. Is cognitive behavior therapy developmentally appropriate for young children? A critical review of the evidence. Clin Psychol Rev. 2004; 24(4): 399-420. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2004.03.002]
13. Ashori M, Dallalzadeh Bidgoli F. The effectiveness of play therapy based on cognitive-behavioral model: behavioral problems and social skills of pre-school children with attention deficit hyperactivity disorder. Archives of Rehabilitation. 2018; 19(2): 102-115. [Persian]. [Link] [DOI:10.32598/rj.19.2.102]
14. Springer C, Misurell JR, Hiller A. Game-based cognitive-behavioral therapy (GB-CBT) group program for children who have experienced sexual abuse: a three-month follow-up investigation. J Child Sex Abus. 2012; 21(6): 646-664. [Link] [DOI:10.1080/10538712.2012.722592]
15. Knell SM. Cognitive behavioral play therapy: theory and applications. In: Drewes AA, editor. Blending play therapy with cognitive behavioral therapy: Evidence-based and other effective treatments and techniques. Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons Inc; 2009, pp: 117-133. [Link]
16. Jalali S, Kar Ahmadi M, Molavi H, Aghaei A. The effect of cognitive- behavior group play therapy on social phobia in 5-11 years old children. Journal of Research in Behavioral Sciences. 2011; 9(2): 104-113. [Persian]. [Link]
17. Beyraminiya S, Manzari Tavakoli V. The effectiveness of play therapy with cognitive behavioral approach on social anxiety in autistic children. Second National Conference of Modern Research in Humanities and Social Studies in Iran. Qom; 2016. [Link]
18. Azadi Z, Akhund Ni Sarmadi MR. The effect of play therapy with cognitive behavioral approach on aggression and coping disorder in primary school children, National Conference on Knowledge and Technology in Psychology, Educational and Comprehensive Psychology of Iran, Tehran; 2016. [Link]
19. Ebrahimi T, Aslipoor A, Khosrojavid M. The effect of group play therapy on aggressive behaviors and social skills in preschool children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2019; 6(2): 40-52. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.2.5]
20. Tabachnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics. Seventh Edition. Boston: Pearson; 2019. [Link]
21. Xu J, Ni S, Ran M, Zhang C. The relationship between parenting styles and adolescents' social anxiety in migrant families: a study in Guangdong, China. Front Psychol. 2017; 8: 626. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2017.00626]
22. Dadsetan P, Anari A, Saleh Sedghpour B. Social anxiety disorders and drama-therapy. Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists. 2007; 4(14): 115-123. [Persian]. [Link]
23. Shahim S. Relational aggression in preschool children. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2007; 13(3): 264-271. [Persian]. [Link]
24. Gutierrez S. A comparison of two parent education programs on the reduction of parent-child stress in mother-child relationships of Hispanic migrant farmworkers [PhD thesis]. [Arizona, United States]: Department of Special Education, Rehabilitation, and School Psychology, the University of Arizona; 2006. [Link]
25. Baggerly J, Parker M. Child-centered group play therapy with African American boys at the elementary school level. J Couns Dev. 2005; 83(4): 387-396. [Link] [DOI:10.1002/j.1556-6678.2005.tb00360.x]
26. Stangier U, Heidenreich T, Peitz M, Lauterbach W, Clark DM. Cognitive therapy for social phobia: individual versus group treatment. Behav Res Ther. 2003; 41(9): 991-1007. [Link] [DOI:10.1016/S0005-7967(02)00176-6]
27. Azizi A, Drikvand FM, Sepahvandi MA. Effect of cognitive - behavioral play therapy on working memory, short-term memory and sustained attention among school-aged children with specific learning disorder: a preliminary randomized controlled clinical trial. Curr Psychol. 2018; 1-8. [Link] [DOI:10.1007/s12144-018-9914-7]
28. Drewes AA. Blending play therapy with cognitive behavioral therapy: evidence-based and other effective treatments and techniques. John Wiley & Sons; 2009. [Link]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zolrahim R, Azmoudeh M. The Effect of Cognitive-Behavioral Play Therapy on Social Anxiety and Aggressive Behaviors in Primary School Children. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :231-240
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-453-fa.html

ذوالرحیم رقیه، آزموده معصومه. تأثیر بازی درمانی شناختی- رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :231-240

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-453-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660