[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 107-97 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی نظم جویی شناختی هیجان بر دانش هیجانی و مهار هیجانی دانش آموزان بدسرپرست
زهرا مطهری نسب* 1، فاطمه السادات میرحسینی2 ، مسلم اصلی آزاد3
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
3- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان
چکیده:   (4056 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکانی که بدسرپرست هستند، آسیب­های روان شناختی گوناگونی را در سال ­های بعد تجربه می­ کنند. این کودکان از بستر تحولی نامناسبی برخوردارند که آنها را مستعد ابتلا به آشفتگی‌های روان‌شناختی و هیجانی می‌سازد. به همین دلیل به­ کارگیری درمان­ های روان‌شناختی مناسب برای آنها بسیار ضروری است. در همین راستا هدف از این­ پژوهش بررسی اثربخشی نظم­ جویی شناختی هیجان بر دانش هیجانی و مهار هیجانی دانش ­­آموزان بدسرپرست بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه گواه بود. در این پژوهش جامعه آماری را تمامی دانش‌آموزان 12 تا 16 ساله بدسرپرست دوره اول متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می‌دادند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از جامعه مذکور بودند که با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند و در گروه­ های آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس گروه آزمایش مداخله نظم ­جویی شناختی هیجان را در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای طی دو ماه و نیم دریافت کردند، در حالی که گروه گواه این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکرد. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه مهار هیجانی (راجر و نشوور، 1987) و آزمون دانش هیجانی (ایزارد و همکاران، 2003) بود. داده‌های حاصل از پژوهش با آزمون تحلیل کواریانس و نرم‌افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که نظم ­جویی شناختی هیجان بر دانش هیجانی و مهار هیجانی دانش ­­آموزان بدسرپرست مؤثر بوده است (0/001>p بدین‌صورت که این درمان توانسته دانش هیجانی و مهار هیجانی دانش ­­آموزان بدسرپرست را بهبود بخشد. اندازه اثر به­دست آمده نیز حاکی از آن بود که به ترتیب 84 و 77 درصد تغییرات متغیرهای دانش هیجانی و مهار هیجانی دانش ­­آموزان بدسرپرست توسط مداخله نظم­ جویی شناختی هیجان تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: نظم ­جویی شناختی هیجان با استفاده از روش‌هایی مانند شناخت انواع هیجان، آموزش راه ­های کاهش هیجانات منفی، توجه آگاهانه به هیجان فعلی، آموزش ارزیابی مجدد و ابراز هیجانات مثبت و منفی، و آموزش تغییر هیجانات منفی می‌تواند بر فرایند پردازشی هیجان و در نتیجه بر دانش و مهار هیجانی دانش‌آموزان بدسرپرست تأثیر بگذارد.
واژه‌های کلیدی: نظم جویی شناختی هیجان، دانش هیجانی، مهار هیجانی، دانش آموزان بدسرپرست
متن کامل [PDF 581 kb]   (1503 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/7 | پذیرش: 1397/6/21 | انتشار: 1398/12/14
فهرست منابع
1. Okorodudu GN. Influence of parenting styles on adolescent delinquency in delta central senatorial district. Edo Journal of Counselling. 2010; 3(1): 58-86. [Link] [DOI:10.4314/ejc.v3i1.52682]
2. Saffarhamidi E, Hosseininan S, Zandipour T. The effect of positive thinking education on the perceived competency and social skills of the orphan and mistreated children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 4(1): 13-23. [Persian]. [Link]
3. Finlon KJ, Izard CE, Seidenfeld A, Johnson SR, Cavadel EW, Krauthamer Ewing ES, et al. Emotion-based preventive intervention: Effectively promoting emotion knowledge and adaptive behavior among at-risk preschoolers. Dev Psychopathol. 2015; 27(4 0 1): 1353-1365. [Link] [DOI:10.1017/S0954579414001461]
4. Hesarsorkhi R, Asghari Nekah SM, Lalzdeh Kandekali E, Parvaneh E. Comparison of aggression and emotional knowledge in orphans and abandoned male children with non- orphans male children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2016; 3(2): 77-87. [Persian]. [Link]
5. Röll J, Koglin U, Petermann F. Emotion regulation and childhood aggression: longitudinal associations. Child Psychiatry Hum Dev. 2012; 43(6): 909-923. [Link] [DOI:10.1007/s10578-012-0303-4]
6. Izard CE, King KA, Trentacosta CJ, Morgan JK, Laurenceau J-P, Krauthamer-Ewing ES, et al. Accelerating the development of emotion competence in Head Start children: effects on adaptive and maladaptive behavior. Dev Psychopathol. 2008; 20(1): 369-397. [Link] [DOI:10.1017/S0954579408000175]
7. Sullivan MW, Carmody DP, Lewis M. How neglect and punitiveness influence emotion knowledge. Child Psychiatry Hum Dev. 2010; 41(3): 285-298. [Link] [DOI:10.1007/s10578-009-0168-3]
8. Einipour J, Vahedi S, Hashemi T. Investigation of relationship among emotional control, cognitive emotional regulation and obsessive beliefs in high school girl students of Rasht. Advances in Cognitive Science. 2013; 15(2): 63-71. [Persian]. [Link]
9. Horowitz M, Znoj H. Emotional control theory and the concept of defense: a teaching document. J Psychother Pract Res. 1999; 8(3): 213-224. [Link]
10. Bawi L, Khodabakhshi Koolaee A. Comparison of mental health, happiness, and emotion control with adolescents' residential centers of state welfare organization and family reared adolescents. Salamat Ijtimai (Community Health). 2015; 2(3): 157-164. [Link]
11. Jermann F, Van der Linden M, d'Acremont M, Zermatten A. Cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ): Confirmatory factor analysis and psychometric properties of the French translation. Eur J Psychol Assess. 2006; 22(2): 126-131. [Link] [DOI:10.1027/1015-5759.22.2.126]
12. Li D, Li D, Wu N, Wang Z. Intergenerational transmission of emotion regulation through parents' reactions to children's negative emotions: Tests of unique, actor, partner, and mediating effects. Child Youth Serv Rev. 2019; 101: 113-122. [Link] [DOI:10.1016/j.childyouth.2019.03.038]
13. Kraaij V, Garnefski N. The behavioral emotion regulation questionnaire: development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the cognitive emotion regulation questionnaire. Pers Individ Dif. 2019; 137: 56-61. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2018.07.036]
14. Malesza M. Stress and delay discounting: The mediating role of difficulties in emotion regulation. Pers Individ Dif. 2019; 144: 56-60. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2019.02.035]
15. Benfer N, Bardeen JR, Clauss K. Experimental manipulation of emotion regulation self-efficacy: Effects on emotion regulation ability, perceived effort in the service of regulation, and affective reactivity. J Contextual Behav Sci. 2018; 10: 108-114. [Link] [DOI:10.1016/j.jcbs.2018.09.006]
16. Herwig U, Opialla S, Cattapan K, Wetter TC, Jäncke L, Brühl AB. Emotion introspection and regulation in depression. Psychiatry Res Neuroimaging. 2018; 277: 7-13. [Link] [DOI:10.1016/j.pscychresns.2018.04.008]
17. Kirwan M, Pickett SM, Jarrett NL. Emotion regulation as a moderator between anxiety symptoms and insomnia symptom severity. Psychiatry Res. 2017; 254: 40-47. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2017.04.028]
18. Meule A, Fath K, Real RG, Sütterlin S, Vögele C, Kübler A. Quality of life, emotion regulation, and heart rate variability in individuals with intellectual disabilities and concomitant impaired vision. Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice. 2013; 3(1): 1. [Link] [DOI:10.1186/2211-1522-3-1]
19. Bohlmeijer E, Prenger R, Taal E, Cuijpers P. The effects of mindfulness-based stress reduction therapy on mental health of adults with a chronic medical disease: A meta-analysis. J Psychosom Res. 2010; 68(6): 539-544. [Link] [DOI:10.1016/j.jpsychores.2009.10.005]
20. Zarotti N, Simpson J, Fletcher I, Squitieri F, Migliore S. Exploring emotion regulation and emotion recognition in people with presymptomatic Huntington's disease: The role of emotional awareness. Neuropsychologia. 2018; 112: 1-9. [Link] [DOI:10.1016/j.neuropsychologia.2018.02.030]
21. Haynos AF, Hill B, Fruzzetti AE. Emotion regulation training to reduce problematic dietary restriction: An experimental analysis. Appetite. 2016; 103: 265-274. [Link] [DOI:10.1016/j.appet.2016.04.018]
22. Jakubczyk A, Trucco EM, Kopera M, Kobyliński P, Suszek H, Fudalej S, et al. The association between impulsivity, emotion regulation, and symptoms of alcohol use disorder. J Subst Abuse Treat. 2018; 91: 49-56. [Link] [DOI:10.1016/j.jsat.2018.05.004]
23. Zlomke KR, Hahn KS. Cognitive emotion regulation strategies: Gender differences and associations to worry. Pers Individ Dif. 2010; 48(4): 408-413. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2009.11.007]
24. Delavar A. Methods in psychology and educational sciences. Second edition. Tehran: Virayesh pub; 2012, p: 99. [Persian].
25. Hosseini J, Shahgholiyan M. Emotional expressiveness, emotional control, and ambivalence over emotional expressiveness in runaway and normal girls. Counseling Culture and Psycotherapy. 2014; 5(17): 117-134. [Persian]. [Link]
26. Tajik Zadeh F, Sadeghi R. The study of emotional control styles as predictor aggression in girl students. Quarterly Journal of Women and Society. 2014; 4(16): 97-114. [Persian]. [Link]
27. Morgan JK, Izard CE, King KA. Construct validity of the emotion matching task: preliminary evidence for convergent and criterion validity of a new emotion knowledge measure for young children. Soc Dev. 2009; 19(1): 52-70. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-9507.2008.00529.x]
28. Gross JJ, Thompson RA. Emotion regulation: Conceptual foundations. In: Gross JJ, editor. Handbook of emotion regulation. New York, NY, US: The Guilford Press; 2007, p: 3-24. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motahari Nasab Z, Mirhoseini F A, Asli Azad M. Effectiveness of Cognitive Emotional Regulation Training on Emotional Knowledge and Emotional Control of Poorly Supervised Students. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :97-107
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-456-fa.html

مطهری نسب زهرا، میرحسینی فاطمه السادات، اصلی آزاد مسلم. اثربخشی نظم جویی شناختی هیجان بر دانش هیجانی و مهار هیجانی دانش آموزان بدسرپرست. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :97-107

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-456-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660