1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران 2- گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده: (4702 مشاهده)
زمینه و هدف:کیفیت عملکرد تحصیلی دانشآموزان تحت تأثیر عوامل مختلفی است. دانشآموزان در مدرسه نهتنها دانش و مهارتهای شناختی کسب میکنند، که هیجان های خوشایند و ناخوشایند مرتبط با یادگیری و پیشرفت را نیز تجربه میکنند. هدفپژوهش حاضر بررسی روابط هیجان های تحصیلی دانشآموزان، والدین، و معلمان با عملکرد تحصیلی درس علوم بود. روش: طرح این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه هشتم مشغول به تحصیل در مدارس شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 97-1396 بودندکه 330 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای هیجان تحصیلی دانشآموزان (پکران و همکاران، 2002)، و هیجان تحصیلی والدین و معلمان ( فرنزل و همکاران، 2009) پاسخ دادند. همچنین کارنامه نوبت اول درس علوم برای تعیین عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادههابا استفاده از روش همبستگی و رگرسیون همزمان انجام شد. یافتهها:نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین لذت و اضطراب دانشآموزان، لذت والدین و معلمان با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد (0/05> p). همچنین، بین هیجان های والدین و معلمان بهجز اضطراب معلم با هیجان های دانشآموزان، رابطه معنیداری وجود دارد (0/05> p). نتایج رگرسیون هم نشان داد که هیجان های لذت و اضطراب دانشآموز، لذت والدین و معلمان، سهم بیشتری در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارند. نتیجهگیری: واکنشهای هیجانی والدین و معلمان بهویژه لذت و اضطراب، پیامدهای تحصیلی برای دانشآموزان دارددر نتیجه معلمان و والدین باید از تجربیات هیجانی خود،آگاه باشند و به اهمیت و کیفیت هیجان های خود توجه کنند.
Solaimani Shebailo N, Vahedi S, Nemati S. The Relationships between Emotions of Students, Teachers and Parents with Academic Performance in Science Course . J Child Ment Health 2019; 6 (1) :188-199 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-462-fa.html
سلیمانی شبیلو ناهید، واحدی شهرام، نعمتی شهروز. رابطه هیجانهای تحصیلی دانشآموزان، معلمان و والدین با عملکرد تحصیلی درس علوم. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :188-199