[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 199-188 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان، معلمان و والدین با عملکرد تحصیلی درس علوم
ناهید سلیمانی شبیلو*1 ، شهرام واحدی2 ، شهروز نعمتی2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
2- گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (4702 مشاهده)
زمینه و هدف: کیفیت عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تحت تأثیر عوامل مختلفی است. دانش­آموزان در مدرسه نه­تنها دانش و   مهارت­های شناختی کسب می‌کنند، که هیجان های خوشایند و ناخوشایند مرتبط با یادگیری و پیشرفت را نیز تجربه میکنند. هدف پژوهش حاضر بررسی روابط هیجان های تحصیلی دانش‌آموزان، والدین، و معلمان با عملکرد تحصیلی درس علوم بود.
روش: طرح این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه هشتم مشغول به تحصیل در مدارس شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 97-1396 بودند که 330 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­های هیجان تحصیلی دانش‌آموزان (پکران و همکاران، 2002)، و هیجان تحصیلی والدین و معلمان ( فرنزل و همکاران، 2009) پاسخ دادند. همچنین کارنامه نوبت اول درس علوم برای تعیین عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون همزمان انجام شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین لذت و اضطراب دانش‌آموزان، لذت والدین و معلمان با عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود دارد (0/05> p). همچنین، بین هیجان های والدین و معلمان به‌جز اضطراب معلم با هیجان های دانش‌آموزان، رابطه معنی‌داری وجود دارد (0/05> p). نتایج رگرسیون هم نشان داد که هیجان های لذت و اضطراب دانش‌آموز، لذت والدین و معلمان، سهم بیشتری در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارند.
نتیجه‌گیری: واکنش‌های هیجانی والدین و معلمان بهویژه لذت و اضطراب، پیامدهای تحصیلی برای دانش‌آموزان دارد در نتیجه معلمان و والدین باید از تجربیات هیجانی خود،آگاه باشند و به اهمیت و کیفیت هیجان های خود توجه کنند.
واژه‌های کلیدی: هیجان تحصیلی، والدین، معلم، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 736 kb]   (2198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/20 | پذیرش: 1397/9/22 | انتشار: 1398/3/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solaimani Shebailo N, Vahedi S, Nemati S. The Relationships between Emotions of Students, Teachers and Parents with Academic Performance in Science Course . J Child Ment Health 2019; 6 (1) :188-199
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-462-fa.html

سلیمانی شبیلو ناهید، واحدی شهرام، نعمتی شهروز. رابطه هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان، معلمان و والدین با عملکرد تحصیلی درس علوم. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :188-199

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-462-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4713