[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مدیریت والدین برکاهش علایم رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه فزون کنشی
نظام الدین قاسمی* 1، لطیفه نوری2 ، سهراب عبدی زرین3
1- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
2- واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، ایران
چکیده:   (6084 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه فزون­ کنشی، الگوی پایدار عدم توجه، فزون کنشی، ورفتارهای تکانشی است که شدیدتر و شایع ­تر از آن است که معمولاً درکودکان با سطح تحول مشابه، دیده می ­شود. برخی متخصصان متعقدند که تمامی مداخلات درمانی نباید بر کودک مبتلا به این اختلال، متمرکز شود؛ که والدین و دیگر اعضای خانواده نیز باید مورد توجه قرار گیرند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزش مدیریت والدین (مادران) برکاهش علایم رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه فزون­ کنشی بود.
روش: روش این پژوهش، شبه ­تجربی با دو گروه آزمایش و گواه، همراه با پیش ­آزمون و پس ­آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه فزون­ کنشی  7 تا 12 ساله شهرستان خنج در استان فارس در سال 1396 بود. نمونه مورد مطالعه 30 نفر از مادران کودکان مذکور بودند که به شیوه نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برنامه آموزش مدیریت والدین به صورت 8 جلسه یک و نیم ساعته و به صورت هفته­ ای دو جلسه به گروه آزمایشی ارائه شد ولی گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکرد. از هر دو گروه آزمایش و گواه به کمک پرسشنامه ­های پژوهش، پیش ­آزمون و پس ­آزمون به عمل آمد. این پرسشنامه ها شامل مقیاس درجه ­بندی والدین کانرز (1987) و پرسشنامه نشانه های مرضی لاویباند (1995) بود.
یافته ­ها:تحلیل داده­ ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس نشان داد برنامه ­های آموزش مدیریت والدین باعث تفاوت معنادار در نمرات مشکلات رفتاری این کودکان در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه هم در سطح نمره کل و هم در سطح خرده ­مقیاس ­های مشکلات رفتار هنجاری، اجتماعی، روان­­تنی، واضطراب- خجالت شده است (0/001P<)، به طوری که میزان مشکلات رفتاری در گروه آزمایش در مرحله پس ­آزمون، کاهش معناداری داشته است و اندازه اثر 46/0 بود (0/001P<).
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته ­های این مطالعه می­ توان نتیجه گرفت که برنامه مدیریت رفتار از طریق اصلاح شیوه ­های تعاملی خانواده با کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون ­کنشی، آموزش چگونه رفتار کردن والدین، افزایش درک والدین  از علایم رفتاری اختلال، اصلاح نگرش آنان درباره اختلال، و استفاده از شیوه ­های صحیح تنبیه و تقویت، باعث بهبود مشکلات هیجانی رفتاری کودکان مبتلا به این اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی می ­شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش مدیریت والدین، نارسایی توجه/ فزون کنشی، علایم رفتاری
متن کامل [PDF 930 kb]   (2761 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/26 | پذیرش: 1397/9/22 | انتشار: 1398/5/19
فهرست منابع
1. Narimani M, Shahali A, Abolghasemi A. Effectiveness of parent management training in behavioral problems of children with attention-deficit / hyperactivity disorder. Journal of Modern Psychological Researches. 2015; 9(36): 135-154. [Persian]. [Link]
2. Harland P, Reijneveld SA, Brugman E, Verloove-Vanhorick SP, Verhulst FC. Family factors and life events as risk factors for behavioral and emotional problems in children. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2002; 11(4): 176-184. [Link] [DOI:10.1007/s00787-002-0277-z]
3. Bussing R, Mason DM, Bell L, Porter P, Garvan C. Adolescent outcomes of childhood attention-deficit/hyperactivity disorder in a diverse community sample. J Am Acad child Adolesc psychiatry. 2010; 49(6): 595-605. [Link] [DOI:10.1016/j.jaac.2010.03.006]
4. Conners CK. Food additives and hyperactive children. Boston, MA: Springer; 2002, pp: 115-134. [Link]
5. American Psychiatry Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorder (5th Ed). Washington, DC: Author; 2013. [Link]
6. Faraone SV, Sergeant J, Gillberg C, Biederman J. The worldwide prevalence of ADHD: is it an American condition? World Psychiatry. 2003; 2(2): 104-113. [Link]
7. Banerjee TD, Middleton F, Faraone SV. Environmental risk factors for attention-deficit hyperactivity disorder. Acta Paediatrica. 2007; 96(9): 1269-1274. [Link] [DOI:10.1111/j.1651-2227.2007.00430.x]
8. Barkley RA. Defiant children: A clinician's manual for assessment and parent training. Third Edition. New York: Guilford Press; 2013, pp: 21-22. [Link]
9. Oliver PH, Guerin DW, Coffman JK. Big five parental personality traits, parenting behaviors, and adolescent behavior problems: A mediation model. Pers Individ Dif. 2009; 47(6): 631-636. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2009.05.026]
10. McBrurnett k, Pfiffner, L. Attention deficit hyperactivity disorder: concepts, controversies, new direction. New York: CRC Press; 2007, pp: 1-8. [Link] [DOI:10.3109/9781420017144]
11. Muñoz-Silva A, Lago-Urbano R, Sanchez-Garcia M, Carmona-Márquez J. Child/Adolescent's ADHD and parenting stress: the mediating role of family impact and conduct problems. Front Psychol. 2017; 8: 2252. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2017.02252]
12. Alderson RM, Patros CHG, Tarle SJ, Hudec KL, Kasper LJ, Lea SE. [Formula: see text] Working memory and behavioral inhibition in boys with ADHD: An experimental examination of competing models. Child Neuropsychol. 2017; 23(3): 255-272. [Link] [DOI:10.1080/09297049.2015.1105207]
13. Ruananukun K, Louthrenoo O. Family functioning in children with attention-deficit/ hyperactivity disorder. Asian J Psychiatr. 2007; 8(1): 73-77. [Link]
14. Baumrind D. The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. J Early Adolesc. 1991; 11(1): 56-95. [Link] [DOI:10.1177/0272431691111004]
15. Rinaldi CM, Howe N. Mothers' and fathers' parenting styles and associations with toddlers' externalizing, internalizing, and adaptive behaviors. Early Child Res Q. 2012; 27(2): 266-273. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2011.08.001]
16. Teti D, Cole P. Parenting at risk: New perspectives, new approaches. J Fam Psychol. 2011; 25(5): 625-634. [Link] [DOI:10.1037/a0025287]
17. Steeger CM, Gondoli DM, Gibson BS, Morrissey RA. Combined cognitive and parent training interventions for adolescents with ADHD and their mothers: A randomized controlled trial. Child Neuropsychol. 2016; 22(4): 394-419. [Link] [DOI:10.1080/09297049.2014.994485]
18. Forehand R, Jones DJ, Parent J. Behavioral parenting interventions for child disruptive behaviors and anxiety: what's different and what's the same. Clin Psychol Rev. 2013; 33(1): 133-145. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2012.10.010]
19. Dittman CK, Farruggia SP, Palmer ML, Sanders MR, Keown LJ. Predicting success in an online parenting intervention: the role of child, parent, and family factors. J Fam Psychol. 2014; 28(2): 236-243. [Link] [DOI:10.1037/a0035991]
20. Pfiffner LJ, Haack LM. Behavior management for school aged children with ADHD. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2014; 23(4): 731-746. [Link] [DOI:10.1016/j.chc.2014.05.014]
21. Kazdin AE. Implementation and evaluation of treatments for children and adolescents with conduct problems: Findings, challenges, and future directions. Psychother Res. 2018; 28(1): 3-17. [Link] [DOI:10.1080/10503307.2016.1208374]
22. De Los Reyes A, Goodman KL, Kliewer W, Reid-Quiñones K. The longitudinal consistency of mother-child reporting discrepancies of parental monitoring and their ability to predict child delinquent behaviors two years later. J Youth Adolesc. 2010; 39(12): 1417-1430. [Link] [DOI:10.1007/s10964-009-9496-7]
23. Barlow J, Parsons J. Group‐based parent‐training programs for improving emotional and behavioral adjustment in 0‐3-year-old children. Cochrane Database Syst Rev. 2003; (2): CD003680. [Link] [DOI:10.1002/14651858.CD003680]
24. Sadeghi A, Shahidi SH, Khooshabi K. The effectiveness of parent management training on family function in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Family Research. 2011; 7(2): 175-185. [Persian]. [Link]
25. Amiri M. Effectiveness of parent behavioral training on hyperactivity/ impulsivity and rule-breaking behaviors in children with ADHD (hyperactivity-impulsivity domain type). Journal of Research in Psychological Health. 2016; 9(4): 90-101. [Persian]. [Link]
26. Brock SE, Clinton A. Diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder (AD/HD) in childhood: a review of the literature. Calif School Psychol. 2007; 12(1): 73-91. [Link] [DOI:10.1007/BF03340933]
27. Shoushtari M, Malek_Pour M, Abaei A, Ahromi R. Effectiveness of early interventions based on attention games on the rate attention of preschool children with attention deficit-hyperactivity/impulsivity disorder. Journal of Clinical Psychology. 2011; 3(3): 17-27. [Persian]. [Link]
28. Davari-Ashtiani R, Jazayeri F, Arabgol F, Razjouyan K, Khademi M. Psychometric properties of persian version of conners' adult attention deficit/hyperactivity disorder rating scale (screening form-self reporting). Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2014; 20(3): 243-251. [Persian]. [Link]
29. Antony MM, Bieling PJ, Cox BJ, Enns MW, Swinson RP. Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales in clinical groups and a community sample. Psychol Assess. 1998; 10(2): 176-181. [Link] [DOI:10.1037//1040-3590.10.2.176]
30. Sahebi A, Asghari MJ, Salari RS. Validation of depression anxiety and stress scale (dass-21) for an Iranian population. Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists. 2005; 1(4): 36-54. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi N, Nori L, Abdi Zarrin S. The Effect of Parent Management Training (PMT) on the Reduction of Behavioral Symptoms in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). J Child Ment Health 2019; 6 (2) :1-12
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-464-fa.html

قاسمی نظام الدین، نوری لطیفه، عبدی زرین سهراب. تأثیر آموزش مدیریت والدین برکاهش علایم رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه فزون کنشی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (2) :1-12

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-464-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660