1- گروه مدیریت و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (3101 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارتهای حرکتی بنیادی، پایه مهارتهای پیشرفته ورزشی است و این مهارتها باید در سنین پیشدبستانی و دبستانی مورد توجه قرار گیرند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر شیوههای آموزشی کودکم حور و معلم محور بر تحول مهارتهای حرکتی درشت کودکان پیشدبستانی بود. روش: این پژوهش از نوع علی -مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مهدکودکهای شهرستان کاشان در 92-93 بود که تعداد 78 کودک از سه مهدکودک (49 دختر و 29 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. کودکان بر حسب روی آورد آموزشی در حال اجرای مهد کودکها به دو گروه کودک محور و معلم محور تقسیم شدند. در گروه معلم محور، مربی مرکز فعالیت های خود را به صورت برنامه های رایج و سیستماتیک؛ و در گروه کودک محور، مربی مرکز با دادن آزادی عمل و فرصت بازی به کودکان، فعالیت آموزشی خود را اجرا کردند و پژوهشگر بعد از مشاهده و ارزیابی شیوه آموزشی هر دو شیوه، به اندازهگیری مهارت های حرکتی پایه کودکان پرداخت. ارزیابی و پایش مهارت های حرکتی کودکان به مدت 3 هفته و هر هفته 3 جلسه یک ساعته، ادامه پیدا کرد. از آزمون تحول حرکتی درشت-2 اولریخ (2000) برای اندازه گیری مهارتهای حرکتی بنیادی استفاده شد و برای مقایسه بین دو گروه، تحلیل واریانس چندمتغیره به کار گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد گروه آموزش کودکمحور در تحول مهارتهای دستکاری، برتر از گروه معلم محور بوده ولی در مهارتهای جابجایی، تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد (0/05<p). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد در رویآورد آموزشی کودک محور، شرایطی فراهم می شود که منجر به افزایش فعالیت بدنی و بازی کودکان می شود که در نهایت منجر به تسهیل تحول مهارت های دستکاری در کودکان پیشدبستانی میشود. در نتیجه میتوان بیان داشت اتخاذ شیوه تدریس کودک محور، نیاز کودکان به تشویق، فرصت تمرین کردن، و بازی را به خوبی برآورده میسازد.
Kardan F, Qadiri F. Comparison of the Effect of (Child-oriented and Teacher-oriented) Educational Methods on the Motor Skills Development of Children . J Child Ment Health 2019; 6 (1) :251-264 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-467-fa.html
کاردان فاطمه، قدیری فرهاد. مقایسه تأثیر شیوه های آموزشی (کودک محور و معلم محور) بر تحول مهارت های حرکتی کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :251-264