[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 251-264 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر شیوه های آموزشی (کودک محور و معلم محور) بر تحول مهارت های حرکتی کودکان
فاطمه کاردان، فرهاد قدیری
گروه مدیریت و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (272 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت‌های حرکتی بنیادی، پایه مهارت‌های پیشرفته ورزشی است و این مهارت‌ها باید در سنین پیش‌دبستانی و دبستانی مورد توجه قرار گیرند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر شیوه‌­های آموزشی کودک­م حور و معلم­ محور بر تحول مهارت‌های حرکتی درشت کودکان پیش‌دبستانی بود.
روش: این پژوهش از نوع علی -مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مهدکودک‌های شهرستان کاشان در 92-93 بود که تعداد 78  کودک از سه مهدکودک (49 دختر و 29 پسر) به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. کودکان بر حسب روی­ آورد آموزشی در حال اجرای مهد کودک­ها به دو گروه کودک ­محور و معلم ­محور تقسیم شدند. در گروه معلم ­محور، مربی مرکز فعالیت­ های خود را به صورت برنامه ­های رایج و سیستماتیک؛ و در گروه کودک­ محور، مربی مرکز با دادن آزادی عمل و فرصت بازی به کودکان، فعالیت آموزشی خود را اجرا کردند و پژوهشگر بعد از مشاهده و ارزیابی شیوه­ آموزشی هر دو شیوه، به اندازه­گیری مهارت­ های حرکتی پایه کودکان پرداخت. ارزیابی و پایش مهارت های حرکتی کودکان  به مدت 3 هفته و هر هفته 3 جلسه یک ساعته، ادامه پیدا کرد. از آزمون تحول حرکتی درشت-2 اولریخ (2000) برای اندازه ­گیری مهارت‌های حرکتی بنیادی استفاده شد و برای مقایسه بین دو گروه، تحلیل واریانس چندمتغیره  به کار گرفته شد.
 یافته‌ها: نتایج نشان داد گروه آموزش کودک‌محور در تحول مهارت‌های دستکاری، برتر از گروه معلم ­محور بوده ولی در مهارت‌های جابجایی، تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد (0/05<p).
 نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان داد در روی­آورد آموزشی کودک ­محور، شرایطی فراهم می ­شود که منجر به افزایش فعالیت بدنی و بازی کودکان می­ شود که در نهایت منجر به تسهیل تحول مهارت­ های دستکاری در کودکان پیش­دبستانی می­شود. در نتیجه می‌توان بیان داشت اتخاذ شیوه تدریس کودک ­محور، نیاز کودکان به تشویق، فرصت تمرین کردن، و بازی را به خوبی برآورده می‌سازد.
 
واژه‌های کلیدی: روش های آموزشی، آموزش کودک محور و معلم محور، مهارت های حرکتی
متن کامل [PDF 809 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kardan F, Qadiri F. Comparison of the Effect of (Child-oriented and Teacher-oriented) Educational Methods on the Motor Skills Development of Children . jcmh. 2019; 6 (1) :251-264
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-467-fa.html

کاردان فاطمه، قدیری فرهاد. مقایسه تأثیر شیوه های آموزشی (کودک محور و معلم محور) بر تحول مهارت های حرکتی کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :251-264

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-467-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925