[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 183-194 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با سطح اضطراب امتحان بالا و پایین
اسماعیل سعدی پور، هدایا سلطانی زاده، فریبرز درتاج
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (38 مشاهده)
زمینه و هدف: از آنجا که دانش­آموزان به عنوان هسته اصلی نظام آموزشی هستند، باید متغیرها و مؤلفه­ های مربوط به سلامت روانی آنان با حساسیت و توجه بیشتری مورد توجه قرار گیرد. خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان به عنوان شاخص­های مهم مرتبط با سطح اضطراب در مطالعات مختلف شناسایی شده­اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانش­ آموزان انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه گواه و دو گروه آزمایش استفاده شده است. جامعه‌ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان ساری بود که در سال ۱۳۹۶ مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه شامل 40 دانش­آموز بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی، ۲۰ نفر در گروه‌های آزمایش (۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان بالا و ۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان پایین) و ۲۰ نفر در گروه‌های گواه (۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان بالا و ۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان پایین) جایدهی شده­اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های خودمهارگری تانجنی (2004)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و اضطراب امتحان اسپیلبرگر (2010) بود. مداخله درمانی شامل هشت جلسه 45 دقیقه­ای آموزش ذهن­ آگاهی به گروه­های آزمایش بود و گروه­ های گواه، مداخله­ ای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره دوراهه استفاده شد.
یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که آموزش شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری تحصیلی دانش‌آموزان با اضطراب بالا، مؤثر بوده (۰۷/۴۱=F و ۰01/۰>P) ولی در دانش‌آموزان با اضطراب پایین، تأثیری نداشته است (۸۰/۰<P و۰۶/۰=F). همچنین این مداخله بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اضطراب بالا مؤثر بوده (64/28=F و ۰01/۰>P) ولی در دانش‌آموزان با اضطراب پایین، تأثیری نداشته است (68/۰<P و3/۰=F).
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه نتیجه‌گیری می­شود که اضطراب امتحان به عنوان متغیر تعدیل­کننده در آموزش ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی مؤثر بوده است. در نتیجه توجه به میزان اضطراب امتحان به عنوان عاملی که در میزان اثربخشی ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر است، باید مورد تأکید قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی، خودمهارگری، عملکرد تحصیلی، اضطراب امتحان
متن کامل [PDF 1008 kb]   (8 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/1/31 | پذیرش: 1397/5/21 | انتشار: 1399/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saadipour E, Soltanizadehya H, Dortaj F. The Effectiveness of Mindfulness Based Cognitive Therapy on Self-Control and Academic Performance of Students with High/Low Level of Test Anxiety. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :183-194
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-469-fa.html

سعدی پور اسماعیل، سلطانی زاده هدایا، درتاج فریبرز. اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با سطح اضطراب امتحان بالا و پایین. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :183-194

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-469-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227