1- واحد علوم تحقیقات تهران (ساوه)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران 3- واحد علوم تحقیقات تهران (فارس)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (3581 مشاهده)
زمینه و هدف:کودکان بدسرپرست بیش از سایر همسالان در معرض خطر رفتارهای غیرانطباقی قرار دارند که در نتیجه به کارگیری درمانهای روانشناختی برای آنها بسیار ضروری است؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر ذهن آگاهی کودک محور بر خودنظم بخشی هیجانی و تاب آوری روان شناختی کودکان بدسرپرست بود. روش:روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کودکان بدسرپرست 9 تا 13 ساله دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396بودند که تعداد 40 نفر از آنهابه شیوه نمونه گیری هدفمند، انتخاب شده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس مداخله ذهنآگاهی کودک محور در طی سه ماه در 10 جلسه 60 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد و گروه گواه، این مداخله را دریافت نکرد. همچنین از پرسشنامههای خودنظم بخشی هیجانی (گروس و جان، 2003) و تاب آوری کودکان و نوجوانان (انگار و لیبنبرگ، 2009) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. تحلیل دادههای به دست آمده با شیوه تحلیل کواریانس و با نرمافزار آماری SPSS23 انجام شد. یافتهها:نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که ذهن آگاهی کودک محور بر خودنظم بخشی هیجانی (0/001>P؛ 94/65=F) و تابآوری روان شناختی(0/001>P؛ 74/22=F) کودکان بدسرپرست، تأثیر مثبت معنادار داشته است. نتیجهگیری:بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که ذهنآگاهی کودک محور باعث احساس بدون قضاوت و فراتر از آگاهی در کودکان شده است و در نتیجه تغییرات مثبتی را در افراد نمونه، منجر شده است.
Nahang A A, Mosavi Najafi F, Mohammadi R. The effect of Mindfulness Training on Emotional Self-Regulation and Psychological Resilience of Unsupervised Children. J Child Ment Health 2020; 7 (1) :106-117 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-471-fa.html
نهنگ علی اکبر، موسوی نجفی فهیمه، محمدی رویا. تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر خودنظم بخشی هیجانی و تاب آوری روان شناختی کودکان بدسرپرست. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :106-117