[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 117-106 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر خودنظم بخشی هیجانی و تاب آوری روان شناختی کودکان بدسرپرست
علی اکبر نهنگ* 1، فهیمه موسوی نجفی2 ، رویا محمدی3
1- واحد علوم تحقیقات تهران (ساوه)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3- واحد علوم تحقیقات تهران (فارس)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (3581 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان بدسرپرست بیش از سایر همسالان در معرض خطر رفتارهای غیرانطباقی قرار دارند که در نتیجه به ­کارگیری  درمان‌های روان‌شناختی برای آنها بسیار ضروری است؛ بنابراین هدف این­ پژوهش بررسی تأثیر ذهن­ آگاهی کودک ­محور بر خودنظم ­بخشی هیجانی و تاب­ آوری روان­ شناختی کودکان بدسرپرست بود.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کودکان بدسرپرست 9 تا 13 ساله دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد 40 نفر از آنهابه شیوه نمونه ­گیری هدفمند، انتخاب شده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس مداخله ذهن‌آگاهی کودک ­محور در طی سه ماه در 10 جلسه 60 دقیقه‌ای به گروه آزمایش ارائه شد و گروه گواه، این مداخله را دریافت نکرد. همچنین از پرسشنامه‌های خودنظم ­بخشی هیجانی (گروس و جان، 2003) و تاب­ آوری کودکان و نوجوانان (انگار و لیبنبرگ، 2009) برای جمع ­آوری داده­ ها استفاده شد. تحلیل داده‌های به دست آمده با شیوه تحلیل کواریانس و با نرم‌افزار آماری SPSS23 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که ذهن­ آگاهی کودک­ محور بر خودنظم­ بخشی هیجانی (0/001>P؛ 94/65=F) و تاب‌آوری روان­ شناختی(0/001>P؛ 74/22=F) کودکان بدسرپرست، تأثیر مثبت معنادار داشته است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که ذهن‌آگاهی کودک­ محور باعث احساس بدون قضاوت و فراتر از آگاهی در کودکان شده است و در نتیجه تغییرات مثبتی را در افراد نمونه، منجر شده است.
واژه‌های کلیدی: خودنظم بخشی هیجانی، تاب آوری، ذهن آگاهی، کودکان بدسرپرست
متن کامل [PDF 773 kb]   (2136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/31 | پذیرش: 1397/8/29 | انتشار: 1399/3/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nahang A A, Mosavi Najafi F, Mohammadi R. The effect of Mindfulness Training on Emotional Self-Regulation and Psychological Resilience of Unsupervised Children. J Child Ment Health 2020; 7 (1) :106-117
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-471-fa.html

نهنگ علی اکبر، موسوی نجفی فهیمه، محمدی رویا. تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر خودنظم بخشی هیجانی و تاب آوری روان شناختی کودکان بدسرپرست. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :106-117

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-471-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660