[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 138-148 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای
نرجس خاتون ذبیحی حصاری، زینب حویزه، سیده الهام مختاری یوسف‌آباد، طیبه حسینی، ثمینه بهادری جهرمی
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (2285 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از شایع‌ترین اختلال‌های رفتار مخرب، اختلال نافرمانی مقابله‌ای است و این افراد با مشکلاتی در زمینه سلامت روانی، مهارت­ ها، و قابلیت اجتماعی و هیجانی مواجه هستند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود.
روش: این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 40 کودک مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله‌ای بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس از میان مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1396 انتخاب و در دو گروه مساوی آزمایش و گواه (هر گروه 20 کودک) جایدهی شدند. افراد گروه آزمایش مداخله مهارت‌های اجتماعی را طی یک ماه در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اختلال نافرمانی مقابله‌ای (هومرسن و همکاران، 2006)، پرسشنامه بهزیستی ذهنی (کی‌یز و ماگیار-مو، 2003)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی و همکاران، 1994)، و پرسشنامه کفایت اجتماعی (فلنر و همکاران، 1990) بود. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بین گروه‌های آزمایش و گواه در هر سه متغیر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، آموزش مهارت‌های اجتماعی به‌طور معنادار باعث بهبود این متغیرها در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای شد (0/01>P).
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته‌های به ­دست آمده در این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های اجتماعی با بهبود روابط بین­ فردی و آموزش مهارت­ های حل مسئله اجتماعی می‌تواند باعث بهبود وضعیت روانی اجتماعی و کاهش ناگویی هیجانی در کودکان مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله‌ای شود.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال نافرمانی مقابله‌ای، مهارت‌های اجتماعی، بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، کفایت اجتماعی
متن کامل [PDF 745 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱۸
فهرست منابع
1. Muratori P, Pisano S, Milone A, Masi G. Is emotional dysregulation a risk indicator for auto-aggression behaviors in adolescents with oppositional defiant disorder? J Affect Disord. 2017; 208: 110-112. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2016.08.052]
2. HosseinKhanzadeh AA. The effect of child-centered play therapy on the self-efficacy in peer relations among students with oppositional defiant disorder symptoms. Journal of Child Mental Health. 2017; 4(3): 49-59. [Persian]. [Link]
3. Gomez R. Malaysian parent and teacher ratings of the oppositional defiant disorder symptoms: measurement invariance and parent-teacher agreement. Asian J Psychiatr. 2014; 11: 35-38. [Link] [DOI:10.1016/j.ajp.2014.05.002]
4. Muthoni GF, Michelle K. Oppositional defiant disorder. Journal of Research in Humanities and Social Science. 2014; 2(5): 57-60. [Link]
5. Lamu AN, Olsen JA. The relative importance of health, income and social relations for subjective well-being: an integrative analysis. Soc Sci Med. 2016; 152: 176-185. [Link] [DOI:10.1016/j.socscimed.2016.01.046]
6. Von Humboldt S, Leal I, Pimenta F. Sense of coherence, socio demographic, lifestyle, and health-related factors in older adults' subjective well-being. Int J Gerontol. 2015; 9(1): 15-19. [Link] [DOI:10.1016/j.ijge.2014.01.007]
7. Hajdu T, Hajdu G. The association between experiential and material expenditures and subjective well-being: New evidence from Hungarian survey data. J Econ Psychol. 2017; 62: 72-86. [Link] [DOI:10.1016/j.joep.2017.06.009]
8. Serafini G, Gonda X, Pompili M, Rihmer Z, Amore M, Engel-Yeger B. The relationship between sensory processing patterns, alexithymia, traumatic childhood experiences, and quality of life among patients with unipolar and bipolar disorders. Child Abuse Negl. 2016; 62: 39-50. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2016.09.013]
9. Rehman A, Gumley A, Biello S. Sleep quality and paranoia: the role of alexithymia, negative emotions and perceptual anomalies. Psychiatry Res. 2018; 259: 216-222. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2017.09.066]
10. Loas G, Baelde O, Verrier A. Relationship between alexithymia and dependent personality disorder: A dimensional analysis. Psychiatry Res. 2015; 225(3): 484-488. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2014.11.062]
11. Goertz-Dorten A, Benesch C, Hautmann C, Berk-Pawlitzek E, Faber M, Lindenschmidt T, et al. Efficacy of an individualized social competence training for children with oppositional defiant disorders/conduct disorders. Psychother Res. 2017; 27(3): 326-337. [Link] [DOI:10.1080/10503307.2015.1094587]
12. Camras LA, Halberstadt AG. Emotional development through the lens of affective social competence. Curr Opin Psychol. 2017; 17: 113-117. [Link] [DOI:10.1016/j.copsyc.2017.07.003]
13. Gadecka W, Piskorz-Ogorek K, Regin KJ, Kowalski IM. Social competence of mental health nurses. Polish Annals of Medicine. 2015; 22(2): 105-109. [Link] [DOI:10.1016/j.poamed.2015.03.014]
14. Kovaniemi S, Alakortes J, Carter AS, Yliherva A, Bloigu R, Joskitt LO, et al. How are social-emotional and behavioral competences and problems at age 1 year associated with infant motor development? A general population study. Infant Behav Dev. 2018; 51: 1-14. [Link] [DOI:10.1016/j.infbeh.2018.02.007]
15. Krohling LL, Pereira De Paula KM, Behiau MS. Behavior, social competence, and voice disorders in childhood and adolescence. J Voice. 2016; 30(6): 677-683. [Link] [DOI:10.1016/j.jvoice.2015.08.005]
16. Katzmann J, Goertz-Dorten A, Hautmann C, Doepfner M. Social skills training and play group intervention for children with oppositional-defiant disorders/conduct disorder: mediating mechanisms in a head-to-head comparison. Psychother Res. 2019; 29(6): 784-798. [Link] [DOI:10.1080/10503307.2018.1425559]
17. Movallali G, Barati R, Taheri M. Efficacy of social skills training on the reduction of verbal and nonverbal aggression in male students with intellectual disability. Journal of Child Mental Health. 2015; 1(1): 57-66. [Persian]. [Link]
18. Lau EX, Rapee RM, Coplan RJ. Combining child social skills training with a parent early intervention program for inhibited preschool children. J Anxiety Disord. 2017; 51: 32-38. [Link] [DOI:10.1016/j.janxdis.2017.08.007]
19. Coiro MJ, Kotchick BA, Preis J. Youth social skills groups: a training platform for promoting graduate clinician interprofessional competence. J Interprof Educ Pract. 2016; 4: 89-92. [Link] [DOI:10.1016/j.xjep.2016.04.004]
20. Beidel DC, Alfano CA, Kofler MJ, Rao PA, Scharfstein L, Wong Sarver N. The impact of social skills training for social anxiety disorder: A randomized controlled trial. J Anxiety Disord. 2014; 28(8): 908-918. [Link] [DOI:10.1016/j.janxdis.2014.09.016]
21. Shimada E, Anzai N, Ikebuchi E, Niwa S-I, Nishizono M. Effects of combination pharmacotherapy and social skills training for schizophrenia: A randomized controlled trial. Open J Psychiatr. 2013; 3(3): 273-282. [Link] [DOI:10.4236/ojpsych.2013.33026]
22. Barghi Irani Z, Bakhti M, Bagiyan Agiyankulemare MJ. The effectiveness of a cognitive processing-based social skills training on the effectiveness of cognitive processing based training of social skills on, emotional, psychological well-being and reducing the symptoms of children with conduct disorder. Social Cognition. 2015; 4(1): 157-176. [Persian]. [Link]
23. Rahbar Karbasdehi F, Hosseinkhanzadeh A, Rahbar Karbasdehi E. Effect of social skills training on social self-empowerment and alexithymia in students with specific learning. Exceptional Education. 2017; 2(145): 5-12. [Persian]. [Link]
24. Karimzadeh M, Goodarzi A, Rezaei S. The effect of social emotional skills training to enhance general health& Emotional Intelligence in the primary teachers. Procedia Soc Behav Sci. 2012; 46: 57-64. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.05.068]
25. Momeni S, Barak M, Kazemi R, Abolghasemi A, Babaei M, Ezati F. Study of the effectiveness of social skills training on social and emotional competence among students with mathematics learning disorder. Creat Educ. 2012; 3(8): 1307-1310. [Link] [DOI:10.4236/ce.2012.38191]
26. Beyrami M, Moradi A. The effect of teaching social skills on competence of students (Felner Model). Journal of Modern Psychological Researches. 2007; 1(4): 47-67. [Persian]. [Link]
27. Hommersen P, Murray C, Ohan J, Johnston C. Oppositional defiant disorder rating scale: preliminary evidence of reliability and validity. J Emot Behav Disord. 2006; 14(2): 118-125. [Link] [DOI:10.1177/10634266060140020201]
28. Behroozy N, Farzadi F, Faramarzi H. Investigating the causal relationship of parents' physical and emotional violence with anger management and aggressive behavior of children with oppositional defiant disorder mediated by parent-child relationship and empathy. Journal of Child Mental Health. 2016; 3(3): 43-58. [Persian]. [Link]
29. Nasiri Kanari F, Alivandi Vafa M. The prediction of pregnancy anxiety on the basis of subjective well-being and happiness of pregnant women in Tabriz. Depiction of Health. 2017; 8(1): 34-43. [Persian]. [Link]
30. Aydın A. A comparison of the alexithymia, self-compassion and humour characteristics of the parents with mentally disabled and autistic children. Procedia Soc Behav Sci. 2015; 174: 720-729. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.607]
31. Besharat MA. Reliability and factorial validity of Farsi version of the Toronto alexithymia scale with a sample of Iranian students. Psychol Rep. 2007; 101(1): 209-220. [Link] [DOI:10.2466/pr0.101.1.209-220]
32. Abolghasemi A, Rezaee H, Narimani M, Zahed Babolan A. A comparison of social competence and its components in students with learning disability and students with low, average and high academic achievement. Journal of Learning Disabilities. 2012; 1(1): 6-23. [Persian]. [Link]
33. Sourani Yancheshmeh R. The effect of social skills training on subjective well-being, health adjustment and family social function of students. Journal of Social Psychology. 2018; 2(45): 1-10. [Persian]. [Link]
34. Cook CR, Gresham FM, Kern L, Barreras RB, Thornton S, Crews SD. Social skills training for secondary students with emotional and/or behavioral disorders: a review and analysis of the meta-analytic literature. J Emot Behav Disord. 2008; 16(3): 131-144. [Link] [DOI:10.1177/1063426608314541]
35. Kang R, Wu Y, Li Z, Jiang J, Gao Q, Yu Y, et al. Effect of community-based social skills training and tai-chi exercise on outcomes in patients with chronic schizophrenia: a randomized, one-year study. Psychopathology. 2016; 49(5): 345-355. [Link] [DOI:10.1159/000448195]
36. Probst T, Geib C, Güroff E, Mühlberger A. Training the social skill "being able to demand" vs. training the social skill "being able to say no". A randomized controlled trial with healthy individuals. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2017; 57: 1-5. [Link] [DOI:10.1016/j.jbtep.2017.01.006]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zabihi Hesari N K, Hoveizeh Z, Mokhtari Yousefabad S E, Hoseini T, Bahadori Jahromi S. The Effect of Social Skills Training on Subjective Well-being, Alexithymia, and Social Competence in Children with Oppositional Defiant Disorder. jcmh. 2019; 6 (3) :138-148
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-474-fa.html

ذبیحی حصاری نرجس خاتون، حویزه زینب، مختاری یوسف‌آباد سیده الهام، حسینی طیبه، بهادری جهرمی ثمینه. تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (3) :138-148

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-474-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030