[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 221-240 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای
نرجس خاتون ذبیحی حصاری، زینب حویزه، سیده الهام مختاری یوسف‌آباد، طیبه حسینی، ثمینه بهادری جهرمی
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (339 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از شایع‌ترین اختلال‌های رفتار مخرب، اختلال نافرمانی مقابله‌ای است و این افراد با مشکلاتی در زمینه سلامت روانی، مهارت­ ها، و قابلیت اجتماعی و هیجانی مواجه هستند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود.
روش: این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 40 کودک مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله‌ای بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس از میان مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1396 انتخاب و در دو گروه مساوی آزمایش و گواه (هر گروه 20 کودک) جایدهی شدند. افراد گروه آزمایش مداخله مهارت‌های اجتماعی را طی یک ماه در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اختلال نافرمانی مقابله‌ای (هومرسن و همکاران، 2006)، پرسشنامه بهزیستی ذهنی (کی‌یز و ماگیار-مو، 2003)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی و همکاران، 1994)، و پرسشنامه کفایت اجتماعی (فلنر و همکاران، 1990) بود. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بین گروه‌های آزمایش و گواه در هر سه متغیر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، آموزش مهارت‌های اجتماعی به‌طور معنادار باعث بهبود این متغیرها در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای شد (0/01>P).
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته‌های به ­دست آمده در این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های اجتماعی با بهبود روابط بین­ فردی و آموزش مهارت­ های حل مسئله اجتماعی می‌تواند باعث بهبود وضعیت روانی اجتماعی و کاهش ناگویی هیجانی در کودکان مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله‌ای شود.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال نافرمانی مقابله‌ای، مهارت‌های اجتماعی، بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، کفایت اجتماعی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zabihi Hesari N K, Hoveizeh Z, Mokhtari Yousefabad S E, Hoseini T, Bahadori Jahromi S. The Effect of Social Skills Training on Subjective Well-being, Alexithymia, and Social Competence in Children with Oppositional Defiant Disorder. jcmh. 2019; 6 (3) :221-240
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-474-fa.html

ذبیحی حصاری نرجس خاتون، حویزه زینب، مختاری یوسف‌آباد سیده الهام، حسینی طیبه، بهادری جهرمی ثمینه. تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، ناگویی هیجانی، و کفایت اجتماعی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (3) :221-240

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-474-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.7 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991