[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 137-126 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش محیط تحولی کودک (خانه، مهد، و شیرخوارگاه) بر بهره هوشی و مهارت های اجتماعی کودکان
لیلا محمدی1 ، پریسا حجازی دینان* 2، پروانه شمسی پور دهکردی2
1- دانشکده و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2- گروه رفتار حرکتی، دانشکده و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
چکیده:   (5794 مشاهده)
زمینه و هدف: شواهد پژوهشی حاکی از این است که محیط عامل مهمی در بهبود تحول کودکان است و با غنی‌سازی محیط می‌توان به بالندگی کودک کمک کرد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش محیط تحولی کودک بر بهره هوشی و مهارت­ های اجتماعی کودکان 6-4 سال شهر تهران بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کودکان با دامنه سنی 4-6 سال دختر منطقه 3 شهر تهران در بازه زمانی 96-1395، در محیط­ های خانه، مهد، و شیرخوارگاه بود. نمونه پژوهش 90 کودک (30 نفر در هر محیط) بود که به‌صورت نمونه ­گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه در سال 1396 انتخاب شدند. جمع­ آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های جمعیت­ شناختی، مهارت­ های اجتماعی (ماتسون، 1976) و نرم ­افزار هوش کودکان (ریون، 1947) انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش­ های آماری تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل واریانس یک‌راهه نشان داد محیط فراهم ­ساز بر بهره هوشی و مهارت­ های اجتماعی کودکان 4-6 سال تأثیر داشت (0/05>p ). آزمون تعقیبی توکی نیز نشان داد بین بهره هوشی کودکان محیط خانه با شیرخوارگاه، خانه با مهد، ومهد با شیرخوارگاه، تفاوت معناداری وجود دارد (0/001p=). همچنین این تفاوت بین مهارت اجتماعی کودکان محیط خانه با شیرخوارگاه (0/05=p) و مهد با شیرخوارگاه (0/001=p)، معنادار بود ولی برای کودکان محیط خانه با مهد، معنادار نبود (0/19=p).
نتیجه ­گیری: بنا بر یافته ­های پژوهش حاضر، بهره هوشی و مهارت اجتماعی کودکان مهد بالاتر از کودکان ساکن در محیط­ های شیرخوارگاه و خانه بود ولی بین مهارت اجتماعی کودکان ساکن خانه با مهد، تفاوت وجود ندارد. این یافته نشان می ­دهد تجربه مهدکودک که از لحاظ مواد و محتوای آموزشی و ارتباطات اجتماعی، کودکان را با فرصت­های بیشتری برای یادگیری و تحول مواجه می­کند، برای کودک مناسب­تر است.
واژه‌های کلیدی: محیط تحولی کودک، بهره هوشی، مهارت اجتماعی
متن کامل [PDF 852 kb]   (1516 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/2/8 | پذیرش: 1397/6/23 | انتشار: 1398/8/18
فهرست منابع
1. Gharaei F, Arabameri E, Huminiyan D. The effect of (perceptual-motor and music) enrichment of environment on age equivalents of gross and fine motor movements in 5-8-month-old infants. Journal of Development and Motor Learning. 2014; 6(1): 75-89. [Persian]. [Link]
2. Hsieh Y-H, Hwang A-W, Liao H-F, Chen P-C, Hsieh W-S, Chu P-Y. Psychometric properties of a Chinese version of the home environment measure for motor development. Disabil Rehabil. 2011; 33(25-26): 2454-2463. [Link] [DOI:10.3109/09638288.2011.574775]
3. Caçola P, Gabbard C, Santos DCC, Batistela ACT. Development of the affordances in the home environment for motor development-infant scale. Pediatr Int. 2011; 53(6): 820-825. [Link] [DOI:10.1111/j.1442-200X.2011.03386.x]
4. Mori S, Nakamoto H, Mizuochi H, Ikudome S, Gabbard C. Influence of affordances in the home environment on motor development of young children in Japan. Child Dev Res. 2013; 898406: 1-5. [Link] [DOI:10.1155/2013/898406]
5. Freitas TCB, Gabbard C, Caçola P, Montebelo MIL, Santos DCC. Family socioeconomic status and the provision of motor affordances in the home. Braz J Phys Ther. 2013; 17(4): 319-327. [Link] [DOI:10.1590/S1413-35552013005000096]
6. Laaksoharju T, Rappe E, Kaivola T. Garden affordances for social learning, play, and for building nature-child relationship. Urban For Urban Green. 2012; 11(2): 195-203. [Link] [DOI:10.1016/j.ufug.2012.01.003]
7. Musaad SMA, Speirs KE, Hayes JT, Mobley AR, Fitzgerald N, Jones BL, et al. The impact of environmental, parental and child factors on health-related behaviors among low-income children. Appetite. 2017; 112: 260-271. [Link] [DOI:10.1016/j.appet.2017.01.035]
8. Ashori M, Yazdanipour M. Investigation of the effectiveness of group play therapy training with cognitive- behavioral approach on the social skills of students with intellectual disability. Archives of Rehabilitation. 2018; 19(3): 262-275. [Persian]. [Link] [DOI:10.32598/rj.19.3.262]
9. Abri S, Hajyousefi A, Hajbabayi H, Rahgozar M. Comparison of social development between 3-6 years old children who use rural child care center services and who don't. Social Welfare Quarterly. 2011; 11(41): 343-368. [Persian]. [Link]
10. Behroz-Sarcheshmeh S, Karimi M, Mahmoudi F, Shaghaghi P, Jalil-Abkenar SS. Effect of training of life skills on social skills of high school students with intellectual disabilities. Practice in Clinical Psychology. 2017; 5(3): 177-186. [Link] [DOI:10.18869/acadpub.jpcp.5.3.177]
11. Wu Z, Hu BY, Fan X, Zhang X, Zhang J. The associations between social skills and teacher-child relationships: A longitudinal study among Chinese preschool children. Child Youth Serv Rev. 2018; 88: 582-590. [Link] [DOI:10.1016/j.childyouth.2018.03.052]
12. Rinaldi L, Karmiloff-Smith A. Intelligence as a developing function: a neuroconstructivist approach. J Intell. 2017; 5(2): 18. [Link] [DOI:10.3390/jintelligence5020018]
13. Narimani M, Pouresmali A, Andalib M. A comparison of parenting styles and eating disorders in normal and bright students. Journal of School Psychology. 2013; 2(2): 138-154. [Persian]. [Link]
14. Ghazi HF, Isa ZM, Aljunid S, Shah SA, Tamil AM, Abdalqader MA. The negative impact of living environment on intelligence quotient of primary school children in Baghdad City, Iraq: a cross-sectional study. BMC Public Health. 2012; 12: 562. [Link] [DOI:10.1186/1471-2458-12-562]
15. Bräuninger I. The efficacy of dance movement therapy group on improvement of quality of life: A randomized controlled trial. Arts Psychother. 2012; 39(4): 296-303. [Link] [DOI:10.1016/j.aip.2012.03.008]
16. Edens KM, Potter EF. An exploratory look at the relationships among math skills, motivational factors and activity choice. Early Child Educ J. 2013; 41(3): 235-243. [Link] [DOI:10.1007/s10643-012-0540-y]
17. Miquelote AF, Santos DCC, Caçola PM, Montebelo MI de L, Gabbard C. Effect of the home environment on motor and cognitive behavior of infants. Infant Behav Dev. 2012; 35(3): 329-334. [Link] [DOI:10.1016/j.infbeh.2012.02.002]
18. Zoqi A, Shojaei M, Ghasemi A. The effect of an environment motor affordance intervention on social development of toddlers. Journal of Development and Motor Learning. 2016; 8(1): 193-207. [Persian]. [Link]
19. Bjørgen K. Physical activity in light of affordances in outdoor environments: qualitative observation studies of 3-5 years olds in kindergarten. SpringerPlus. 2016; 5(1): 950. [Link] [DOI:10.1186/s40064-016-2565-y]
20. Carolan BV. Extracurricular activities and achievement growth in kindergarten through first grade: The mediating role of non-cognitive skills. Early Child Res Q. 2018; 45: 131-142. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2018.06.004]
21. Conger D, Gibbs CR, Uchikoshi Y, Winsler A. New benefits of public school pre-kindergarten programs: Early school stability, grade promotion, and exit from ELL services. Early Child Res Q. 2019; 48: 26-35. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2018.10.015]
22. Berry D, O'Connor E. Behavioral risk, teacher-child relationships, and social skill development across middle childhood: A child-by-environment analysis of change. J Appl Dev Psychol. 2010; 31(1): 1-14. [Link] [DOI:10.1016/j.appdev.2009.05.001]
23. Rajabi M, Bagiyan MJ, Bakhti M, Kariminejad K. Comparison of mental health indicators in orphaned children held centers with children deposited to relatives in Lorestan province. Journal of Pediatric Nursing. 2017; 4(1): 36-42. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/jpen-04016]
24. Makharia A, Nagarajan A, Mishra A, Peddisetty S, Chahal D, Singh Y. Effect of environmental factors on intelligence quotient of children. Ind Psychiatry J. 2016; 25(2): 189-194. [Link] [DOI:10.4103/ipj.ipj_52_16]
25. Ghanbari B, Moghadas A. Comparing the emotional intelligence of orphanage children with ordinary children. Educational Psychology. 2011; 7(21): 73-89. [Persian]. [Link]
26. Fox SE, Levitt P, Nelson CA. How the timing and quality of early experiences influence the development of brain architecture. Child Dev. 2010; 81(1): 28-40. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-8624.2009.01380.x]
27. Rahmani J. The reliability and validity of raven's progressive matrics test among the students of azad Khorasgan University. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2008; (34): 61-74. [Persian]. [Link]
28. Fox NA, Rutter M. Introduction to the special section on the effects of early experience on development. Child Dev. 2010; 81(1): 23-27. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-8624.2009.01379.x]
29. Jalil-Abkenar SS, Ashouri M, Afrouz GA. The effect of social behaviors training on improvement of the social skills of adolescents with intellectual disability. Archives of Rehabilitation. 2013; 14(3): 31-40. [Persian]. [Link]
30. Yousefi F, Khayer M. A study on the reliability and the validity of the matson evaluation of social skills with youngstres (MESSY) and sex differences in social skills of high school students in Shiraz, Iran. Journal of Social Sciences and Humanities of Shiraz University. 2002; 18(2): 159-170. [Persian]. [Link]
31. Müller AB, Valentini NC, Bandeira PFR. Affordances in the home environment for motor development: Validity and reliability for the use in daycare setting. Infant Behav Dev. 2017; 47: 138-145. [Link] [DOI:10.1016/j.infbeh.2017.03.008]
32. Monjardino T, Amaro J, Fonseca MJ, Rodrigues T, Santos AC, Lucas R. Early childhood as a sensitive period for the effect of growth on childhood bone mass: Evidence from Generation XXI birth cohort. Bone. 2019; 127: 287-295. [Link] [DOI:10.1016/j.bone.2019.07.002]
33. Perlman M, Fletcher B, Falenchuk O, Brunsek A, McMullen E, Shah PS. Child-staff ratios in early childhood education and care settings and child outcomes: a systematic review and meta-analysis. PLoS One. 2017; 12(1): e0170256. [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0170256]
34. Azlina W, Zulkiflee AS. A pilot study: the impact of outdoor play spaces on kindergarten children. Procedia Soc Behav Sci. 2012; 38: 275-283. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.03.349]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi L, Hejazi Deanan P, Shamsipour Dehkordi P. The Role of the Developmental Environment (Home, Kindergarten, and Nursery) on the Intelligence Quotient and Social Skills of Children. J Child Ment Health 2019; 6 (3) :126-137
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-481-fa.html

محمدی لیلا، حجازی دینان پریسا، شمسی پور دهکردی پروانه. نقش محیط تحولی کودک (خانه، مهد، و شیرخوارگاه) بر بهره هوشی و مهارت های اجتماعی کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (3) :126-137

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-481-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645