[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 281-294 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ نتایج نمونه‌ غیربالینی 12 ساله ایرانی در شاخص‌های ترکیبی نظام جامع رورشاخ با نتایج نمونه‌ اکسنر
نفیسه هادئی، محمدرضا شعیری
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده:   (2189 مشاهده)
زمینه و هدف: آزمون رورشاخ یکی از مشهورترین آزمون‌های فرافکن است که از زمان ابداع تاکنون، پژوهش‌های متعددی را به خود اختصاص داده است. با توجه به نقش فرهنگ و وجود هنجارهای لازم برای همه سنین در یک جامعه، پژوهش حاضر با هدف تعیین چگونگی نتایج شاخص‌های ترکیبی نظام جامع رورشاخ روی نمونه غیربالینی 12 ساله ایرانی و مقایسه نتایج با یافته‌های نمونه‌های غیربالینی و غیر ایرانی (اکسنر، 2003‌) در سنین مشابه انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه ­ای است. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش‌آموزان 12 ساله بوده که در سال تحصیلی 96-95 در پایه‌ ششم مقطع ابتدایی مدارس شهر تهران مشغول به تحصیل بوده ‏اند. از این تعداد، 99 کودک 12 ساله (48 پسر و51 دختر) از 5 منطقه آموزش‌وپرورش شهر تهران به روش نمونه‌گیری خوشه ای مرحله­ای انتخاب‌ شده و با آزمون رورشاخ مورد آزمایش قرارگرفته‌اند. بعد از اجرای آزمون، نتایج حاصل از آن با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که بین نمونه ایرانی و نمونه اکسنر (2003) تفاوت قابل‌ ملاحظه‌ای در برخی از شاخص‌های ترکیبی مانند تجربه واقعی و تحریک تجربه ‌شده وجود دارد (0/05>p و 0/01>p).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده مبنی بر وجود تفاوت بین نمونه ایرانی و نمونه اکسنر (2003) می­ توان به نقش  تفاوت‌های فرهنگی به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در نتایج، اشاره کرد؛ بنابراین از دیدگاه فرهنگی، تهیه هنجارهای متناسب با جامعه ایرانی، بسیار ضروری است.
 
واژه‌های کلیدی: آزمون فرافکن، آزمون رورشاخ، نظام جامع اکنسر، شاخص ترکیبی
متن کامل [PDF 873 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۵
فهرست منابع
1. John E, Exner J. The Rorschach: a comprehensive system, vol 1: basic foundations. Volume One edition. New York: Wiley; 1993. [Link]
2. Marnat GG. Handbook of psychological assessment. Passha sharifi H, Nikkho MR. (Persian translator). Fourth edition. Tehran: Sokhan; 2018. [Persian].
3. Exner JE, Weiner IB. The Rorschach: A comprehensive system, volume 3: assessment of children and adolescents. 2nd edition. New York: Wiley; 1994. [Link]
4. Allen J, Dana RH. Methodological issues in cross-cultural and multicultural Rorschach research. J Pers Assess. 2004; 82(2): 189-208. [Link] [DOI:10.1207/s15327752jpa8202_7]
5. Dana RH. Cultural identity assessment of culturally diverse groups: 1997. J Pers Assess. 1998; 70(1): 1-16. [Link] [DOI:10.1207/s15327752jpa7001_1]
6. Matsumoto M, Suzuki N, Shirai H, Nakabayashi M. Rorschach comprehensive system data for a sample of 190 Japanese non -patient children at five ages. J Pers Assess. 2007; 89(1): 103-112. [Link] [DOI:10.1080/00223890701583341]
7. Exner J. The Rorschach: A comprehensive system (principles of interpretation). Hosseininasab A. (Persian translator). Tehran: Arjmand: 2013. [Persian].
8. Salcuni S, Lis A, Parolin L, Mazzeschi C. Rorschach comprehensive system data for two samples of nonpatient children from Italy: 75 aged 5-7 years and 148 aged 8-11 years. J Pers Assess. 2007; 89(1): 85-90. [Link] [DOI:10.1080/00223890701583234]
9. Valentino MA, Shaffer TW, Erdberg P, Figueroa M. Rorschach comprehensive system data for a sample of 42 nonpatient Mexican American children from the united states. J Pers Assess. 2007; 89(1): 183-187. [Link] [DOI:10.1080/00223890701583481]
10. Lis A, Salcuni S, Parolin L. Rorschach comprehensive system data for a sample of 116 preadolescents and 117 adolescent nonpatients from Italy. J Pers Assess. 2007; 89(1): 91-96. [Link] [DOI:10.1080/00223890701583259]
11. Ribeiro RKSM, Semer NL, Yazigi L. Rorschach comprehensive system data from a sample of 211 nonpatient children in Brazil. J Pers Assess. 2012; 94(3): 267-275. [Link] [DOI:10.1080/00223891.2011.653727]
12. Tibon Czopp S, Rothschild-Yakar L, Appel L. Rorschach comprehensive system (CS) reference data for Israeli adolescents. J Pers Assess. 2012; 94(3): 276-286. [Link] [DOI:10.1080/00223891.2011.653064]
13. Jardim-Maran MLC, Pasian SR, Okino ETK. Normative study of Rorschach (Parisian school) for Brazilian adolescents. Paidéia (Ribeirão Preto). 2015; 25(62): 333-342. [Link] [DOI:10.1590/1982-43272562201507]
14. Shairi MR. Comparing W, D, Dd and S scores of Rorschach and Piaget's operational test among subjects with concrete and abstract intelligence levels. Clinical Psychology & Personality. 2003; 1(1): 41-48. ]Persian[. [Link]
15. Hosseininasab A, Mohammadi M, Jouzi S, Esmaeilinasab M, Delavar A. The comparison of Iranian normative reference data with five countries ‎across variables in eight Rorschach comprehensive system (CS) clusters. Iran J Psychiatry. 2016; 11(3): 154-165. [Link]
16. Delavari M, Shairi MR, Asghari Moghadam MA, Shahni R. Investigation of Iranian non-clinical 9-year-old samples response to Rorschach test and its comparison with similar non-Iranian samples. Journal of Psychological Science. 2011; 10(37): 4-23. ]Persian[. [Link]
17. Kashefi N, Shairi MR, Asghari Moghaddam MA. The comparison of Rorschach test variables in Iranian and non-Iranian non-clinical sample based on the Exners comprehensive system. Journal of Developmental Psychology. 2013; 9(36): 411-421. ]Persian[. [Link]
18. Mohsenizade M, Shairi MR. Investigation of Iranian non-clinical 11-year-old children's response to Rorschach test and its comparison with similar sample of Exner (2003)] Thesis for Master of Science[. ]Tehran, Iran [: Faculty of Humanity Science, Shahed University; 2013, pp: 87-107. [Persian].
19. Shairi M, Hadei N. Investigation of Iranian non-clinical 12-year-old children's response to Rorschach test and its comparison with similar sample of Exner (2003). Journal of Psychological Science. 2018; 17(65): 124-138. [Persian]. [Link]
20. Hamel M, Shaffer TW. Rorschach comprehensive system data for 100 nonpatient children from the united states in two age groups. J Pers Assess. 2007; 89(1): 174-182. [Link] [DOI:10.1080/00223890701583457]
21. Meyer GJ. Exploring possible ethnic differences and bias in the Rorschach comprehensive system. J Pers Assess. 2002; 78(1): 104-129. [Link] [DOI:10.1207/S15327752JPA7801_07]
22. Peyghambari A, Shairi M, Tamannaifar M, Delavari M. Assessing the reliability of Rorschach test according to Exner's comprehensive system. Journal of Personality & Individual Differences. 2013; 2(3): 52-71. ]Persian[. [Link]
23. Rahmani F. The validation of Rorchach depression index (DEPI) and coping deficit index (CDI). Journal of Developmental Psychology. 2005; 1(2): 16-30. ]Persian[. [Link]
24. Rahmani F. Rorschach and information processing deficiency in depressed patients. Journal of Developmental Psychology. 2006; 2(7): 185-196. ]Persian[. [Link]
25. Silva DR, Pires AA. One more datum on Rorschach form quality. J Pers Assess. 2011; 93(3): 316-322. [Link] [DOI:10.1080/00223891.2011.558877]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadei N, Shairi M R. Comparison of the Results of 12-year Iranian Nonclinical Sample in the Combined Indicators of Rorschach Comprehensive System with the Results of Exner Sample. jcmh. 2019; 6 (3) :281-294
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-497-fa.html

هادئی نفیسه، شعیری محمدرضا. مقایسه‌ نتایج نمونه‌ غیربالینی 12 ساله ایرانی در شاخص‌های ترکیبی نظام جامع رورشاخ با نتایج نمونه‌ اکسنر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (3) :281-294

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-497-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030