[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 193-179 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی کودکان قوی بر احساس تعلق به مدرسه دانش‎آموزان مقطع ابتدایی مناطق برخوردار و محروم شهر همدان
رحیم بدری گرگری* 1، یوسف ادیب1 ، تورج هاشمی1 ، الهام عرفانی آداب2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
چکیده:   (4227 مشاهده)
زمینه و هدف: احساس تعلق به مدرسه به‌عنوان دیدگاه افراد تعریف می­شود که از طریق یادگیری اجتماعی-هیجانی بهبود می‌یابد و باعث افزایش پیوند آنها با محیط مدرسه می‌شود. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی-هیجانی کودکان قوی بر احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان ابتدایی مناطق محروم و برخوردار شهر همدان بود.
روش: این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی و طرح مقایسه گروه‌های نابرابر انجام شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مناطق محروم و برخوردار شهر همدان در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از بین آنها 2 کلاس از مناطق محروم (51 دانش‌آموز) و 2 کلاس از مناطق برخوردار (45 دانش‌آموز) به‌صورت هدفمند انتخاب، و در هر منطقه یک کلاس درس در گروه آزمایش و یک کلاس درس در گروه گواه به‌صورت تصادفی جایدهی شد. آموزش برنامه یادگیری اجتماعی-هیجانی کودکان قوی در گروه‌های آزمایش طی 12 جلسه 60 دقیقه‌ای در طی 3 ماه اجرا شد. برای جمع­آوری داده­ها در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون از پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری، بتی و وات (2004) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس عاملی نشان داد احساس تعلق به مدرسه و مؤلفه‌های حمایت معلم، مشارکت در اجتماع، رعایت عدالت و احترام در مدرسه، احساس مثبت نسبت به مدرسه، ارتباط فرد با مدرسه، و مشارکت علمی دانش‌آموزان گروه آزمایش بیشتر از احساس تعلق به مدرسه دانش‌آموزان گروه گواه است (9/05=(81 و 6)F و 0/05>P). همچنین نتایج نشان داد که تأثیر آموزش برنامه اجتماعی- هیجانی کودکان قوی بر احساس تعلق به مدرسه و مؤلفه‌های آن، در مناطق محروم و برخوردار، به یک میزان است (1/10=(87 و 6)F وP>0.05).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های مطالعه حاضر می­توان چنین نتیجه ­گیری کرد در صورتی که شرایط لازم برای رشد هیجانی، اجتماعی، روانی، و تحصیلی دانش­آموزان فراهم شود، باعث بهبود احساس تعلق به مدرسه در آنها خواهد شد همچنین دانش‌آموزان اگر مورد مراقبت و حمایت از طرف مدرسه قرار گیرند، پیشرفت تحصیلی بالاتر و رفتارهای پرخطر کمتری خواهند داشت.
واژه‌های کلیدی: برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی، کودکان قوی، احساس تعلق به مدرسه، محروم، برخوردار
متن کامل [PDF 573 kb]   (1532 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/23 | پذیرش: 1397/6/29 | انتشار: 1398/12/14
فهرست منابع
1. Kurniawan IN, Dewi WAK. Emotional awareness and school connectedness: a preliminary study among students in Indonesia. Procedia Soc Behav Sci. 2016; 217: 622-625. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.02.072]
2. Hakimzadeh R, Abolghasemi M, Nejati F. Comparing school connectedness, academic motivation and academic achievement between smart school students and traditional school students in Esfahan. Journal of Educational Scinces. 2012; 19(1): 151-170. [Persian]. Link]
3. Yuen M, Lau PSY, Lee QAY, Gysbers NC, Chan RMC, Fong RW, et al. Factors influencing school connectedness: Chinese adolescents' perspectives. Asia Pacific Educ Rev. 2012; 13(1): 55-63. Link] [DOI:10.1007/s12564-011-9176-7]
4. Ito A. Enhancing school connectedness in Japan: The role of homeroom teachers in establishing a positive classroom climate. Asian Journal of Counselling. 2011; 18(1): 41-62. Link]
5. Juvonen J. Sense of belonging, social bonds, and school functioning. In: Alexander PA, Winne PH, editor. Handbook of educational psychology. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers; 2006, pp: 655-74. Link]
6. Cueto S, Guerrero G, Sugimaru S, Zevallos AM. Sense of belonging and transition to high schools in Peru. Int J Educ Dev. 2010; 30(3): 277-287. Link] [DOI:10.1016/j.ijedudev.2009.02.002]
7. Shochet IM, Dadds MR, Ham D, Montague R. School connectedness is an underemphasized parameter in adolescent mental health: results of a community prediction study. J Clin Child Adolesc Psychol. 2006; 35(2): 170-179. Link] [DOI:10.1207/s15374424jccp3502_1]
8. Chapman RL, Buckley L, Sheehan MC, Shochet IM, Romaniuk M. The impact of school connectedness on violent behavior, transport risk-taking behavior, and associated injuries in adolescence. J Sch Psychol. 2011; 49(4): 399-410. [Link] [DOI:10.1016/j.jsp.2011.04.004]
9. Olivo SMC. The effects of a culturally-adapted social-emotional learning curriculum on social-emotional and academic outcomes of Latino immigrant high school students [PhD Thesis]. [Oregon, United States]: College of Education and the Graduate School, University of Oregon; 2007, p: 54. Link]
10. Ahrari G. The effectiveness of social-emotional learning curriculum on social-emotional competence [PhD Thesis]. [Tabriz, Iran]: Faculty of Education and Psychology, Tabriz University; 2018. [Persian].
11. Faircloth BS, Hamm JV. Sense of belonging among high school students representing 4 ethnic groups. J Youth Adolescence. 2005; 34(4): 293-309. Link] [DOI:10.1007/s10964-005-5752-7]
12. Holt KD. Bowling together or bowling alone: continuation high school students tell their stories [PhD Thesis]. [California‎, United States]: University of California, San Diego California State University, San Marco; 2008, pp: 1-129. Link]
13. Collie RJ, Shapka JD, Perry NE. School climate and social-emotional learning: predicting teacher stress, job satisfaction, and teaching efficacy. Journal of educational psychology. 2012; 104(4): 1189-1204. Link] [DOI:10.1037/a0029356]
14. Taylor RD, Oberle E, Durlak JA, Weissberg RP. Promoting positive youth development through school-based social and emotional learning interventions: a meta-analysis off follow-up effects. Child Dev. 2017; 88(4): 1156-1171. [Link] [DOI:10.1111/cdev.12864]
15. Kramer TJ. Evaluating a social and emotional learning curriculum, strong kids, implemented school-wide. [PhD Thesis]. [Utah‎, United States]: Department of Counseling Psychology and Special Education, Brigham Young University; 2013, pp: 48-49. Link]
16. Payton J, Weissberg RP, Durlak JA, Dymnicki AB, Taylor RD, Schellinger KB, et al. The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: findings from three scientific reviews. Technical report. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning; 2008, p: 26. Link]
17. Zins JE, Weissberg RP, Wang MC, Walberg HJ. Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? New York, NY, US: Teachers College Press; 2004. [Link]
18. Axelrod J. Collaborative for academic, social and emotional learning (CASEL). In: Clauss-Ehlers CS, editor. Encyclopedia of cross-cultural school psychology. Boston, MA: Springer US; 2010, pp: 232-233. [Link] [DOI:10.1007/978-0-387-71799-9_77]
19. Merrell KW, Carrizales D, Feuerborn L, Gueldner BA, Tran OK. Strong kids-Grades 6-8: a social and emotional learning curriculum. Baltimore, MD, US: Paul H Brookes Publishing; 2007, pp: 69-346. Link]
20. Merrell KW. Linking prevention science and social and emotional learning: the Oregon resiliency project. Psychol Sch. 2010; 47(1): 55-70. Link]
21. Stoiber KC. Translating knowledge of social-emotional learning and evidence-based practice into responsive school innovations. J Educ Psychol Consult. 2011; 21(1): 46-55. Link] [DOI:10.1080/10474412.2011.549039]
22. Greenberg MT, Domitrovich CE, Weissberg RP, Durlak JA. Social and Emotional Learning as a Public Health Approach to Education. Future Child. 2017; 27(1): 13-32. Link] [DOI:10.1353/foc.2017.0001]
23. Saelhof J. Examining the promotion of school connectedness through extracurricular participation [Master Thesis]. [Saskatoon‎, Canada]: Department of Educational Psychology and Special Education, University of Saskatchewan; 2009. [Link]
24. Zins JE, Elias MJ. Social and emotional learning: promoting the development of all students. J Educ Psychol Consult. 2007; 17(2-3): 233-255. [Link] [DOI:10.1080/10474410701413152]
25. Zins JE, Weissberg RP, Wang MC, Walberg HJ. Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? New York, NY, US: Teachers College Press; 2004. [Link]
26. Domitrovich CE, Durlak JA, Staley KC, Weissberg RP. Social-emotional competence: an essential factor for promoting positive adjustment and reducing risk in school children. Child Dev. 2017; 88(2): 408-416. Link] [DOI:10.1111/cdev.12739]
27. Dymnicki A, Sambolt M, Kidron Y. Improving college and career readiness by incorporating social and emotional learning. College and Career Readiness and Success Center; 2013. [Link]
28. Durlak JA, Weissberg RP, Dymnicki AB, Taylor RD, Schellinger KB. The impact of enhancing students' social and emotional learning: a meta-analysis of school-based universal interventions. Child Dev. 2011; 82(1): 405-432. Link] [DOI:10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x]
29. Cueto S, Guerrero G, Sugimaru C, Zevallos AM. Sense of belonging and transition to high schools in Peru. Int J Educ Dev. 2010; 30(3): 277-287. Link] [DOI:10.1016/j.ijedudev.2009.02.002]
30. Willms JD. Student engagement at school: a sense of belonging and participation. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development; 2003, pp: 1-79. Link]
31. Clinton AB, Edstrom L, Mildon HA, Davila L. Social emotional learning in a Guatemalan preschool sample: Does socioeconomic status moderate the effects of a school-based prevention program? Sch Psychol Int. 2015; 36(1): 18-35. Link] [DOI:10.1177/0143034314559868]
32. Brew C, Beatty B, Watt AP. Measuring students' sense of connectedness with school. In: Australian Association for Research in Education Annual Conference, Melbourne, Australia; 2004, pp: 1-22. [Link]
33. Makian RS, Kalantar kushe SM. Normalizing sense of belonging to school questionnaire and its relationship with academic burnout and achievement motivation among Persian students. Quarterly of Educational Measurement. 2015; 5(20): 119-138. [Persian]. Link]
34. Carrizales-Engelmann D, Feuerborn L, Gueldner B, Tran O, Merrell K. Merrell's strong kids, grades 6-8: a social and emotional learning curriculum. Baltimore, MD: Brookes Publishing; 2016. Link]
35. Whitcomb SA. Strong start: impact of direct teaching of a social emotional learning curriculum and infusion of skills on emotion knowledge of first grade students [PhD Thesis]. [Oregon, United States]: The Office of Research, Innovation and Graduate Education, Oregon University; 2009, p: 117. Link]
36. Shultz KS, Whitney DJ, Zickar MJ. Measurement theory in action : case studies and exercises. Second edition. New York: Routledge; 2013. [Link] [DOI:10.4324/9781315869834]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badri Gargari R, Adib Y, Hashemi T, Erfani Adab E. Comparing the Effectiveness of Social-Emotional Learning Curriculum of Strong Kids on Sense of Belonging to School among Primary School Children of Affluent and Deprived areas of Hamedan. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :179-193
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-502-fa.html

بدری گرگری رحیم، ادیب یوسف، هاشمی تورج، عرفانی آداب الهام. اثربخشی آموزش برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی کودکان قوی بر احساس تعلق به مدرسه دانش‎آموزان مقطع ابتدایی مناطق برخوردار و محروم شهر همدان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :179-193

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-502-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660