[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 108-119 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه مداخله روانی- اجتماعی بر سرعت و دقت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان دارای ضرب‌آهنگ شناختی کند
لیلا همیوند ، حمید علیزاده ، نورعلی فرخی ، فرنگیس کاظمی
گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (72 مشاهده)
زمینه و هدف: ضرب‌آهنگ شناختی کند، مجموعه‌ای از نشانه‌هایی است که برای توصیف نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس، و کندی در پردازش اطلاعات به کار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه روانی- اجتماعی بر سرعت و دقت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان دارای ضرب‌آهنگ شناختی کند انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دارای نشانه‌های ضرب‌آهنگ شناختی کند سنین 9 تا 12 سال مدارس آموزش عمومی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه پژوهش شامل 60 دانش‌آموز با ضرب‌آهنگ شناختی کند بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به ‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. به ‌منظور شناسایی و تشخیص این دانش‌آموزان از پرسشنامه ضرب‌آهنگ شناختی کند (برنز، 2019) و برای ارزیابی سرعت و دقت پردازش اطلاعات از آزمون توجه بریکنکامپ (1981) استفاده شد. گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای برنامه‌ مداخله‌ روانی- اجتماعی شرکت کردند و افراد گروه گواه، مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌های به ‌دست‌آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه‌ و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره‌های گروه آزمایش و گواه در سرعت و دقت پردازش اطلاعات، تفاوت معنا‌داری وجود دارد (0/001>p و 32/4=F) و نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در مرحله پس­آزمون به طور معناداری افزایش یافته است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که برنامه توانبخشی روانی اجتماعی می‌تواند باعث افزایش سرعت و دقت پردازش اطلاعات شود و بدین ‌ترتیب بخش زیادی از مشکلات رفتاری و تحصیلی دانش‌آموزان را به سبب سرعت کند پردازش داده­ها و اطلاعات در خانه و مدرسه، کاهش دهد.
واژه‌های کلیدی: مداخله روانی– اجتماعی، ضرب‌آهنگ شناختی کند، سرعت و دقت پردازش اطلاعات
متن کامل [PDF 1073 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/29 | پذیرش: 1397/6/12 | انتشار: 1399/7/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamivand L, Alizadeh H, Farohki N, Kazemi F. The Effectiveness of Psychosocial Program on Speed and Accuracy of Information Processing in Students with Sluggish Cognitive Tempo (SCT). J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :108-119
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-510-fa.html

همیوند لیلا، علیزاده حمید، فرخی نورعلی، کاظمی فرنگیس. اثربخشی برنامه مداخله روانی- اجتماعی بر سرعت و دقت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان دارای ضرب‌آهنگ شناختی کند. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :108-119

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-510-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227