[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 141-154 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ تحول روانی - اجتماعی کودکان دختر و پسر 4 تا 6 ساله مهد کودک رو و غیر مهد کودک رو در مناطق محروم شهر قم در سال آموزشی 93 - 1392
مهدی قلیچی، علیرضا کریم پور وظیفه خورانی، سیامک طهماسبی گرمتانی
گروه آموزش کودکان پیش از دبستان، دانشکده علوم تربیتی و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده:   (956 مشاهده)
زمینه و هدف: سال‌های اولیه‌ زندگی کودک از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار است و تمامی کارشناسان و مربیان تعلیم و تربیت به اهمیت دوران اولیه در تحول انسان تأکید کرده ­اند؛ زیرا از یک جهت تحول و یادگیری با سرعت بیشتری انجام می‌شود و از سوی دیگر تجربه‌های این دوره، پایه و اساس یادگیری دوره‌های بعدی هستند. بدین ترتیب این مطالعه با هدف مقایسه‌ تحول روانی -اجتماعی کودکان 4 تا 6 ساله‌ مهد کودک ­رو و غیرمهدکودک­ رو در مناطق محروم شهر قم، انجام شده است.
روش: در این پژوهش علّی ـ مقایسه‌ای، 160 کودک 4 تا 6 ساله‌ با و بدون تجربه رفتن به مهد کودک (80 کودک در هر گروه) از مناطق محروم شهر قم به روش خوشه­ ای و با همتاسازی، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه شامل فهرست ‌وارسی اختلالات رفتاری کودکان (آخنباخ و ایدلبروک، 1983) و مقیاس تحول اجتماعی واینلند (اسپارو و سیچتی، 1989) بود. داده­ها با استفاده از روش ­های آماری تحلیل واریانس و آزمون تی مستقل تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که تحول اجتماعی در کودکان مهد کودک ­رو در مقایسه با کودکان غیر مهدکودک­ رو به طور معناداری بیشتر بود (0/01P<). همچنین از بین زیرمؤلفه ­های مشکلات رفتاری، گوشه­ گیری و مشکلات اجتماعی در بین کودکان غیرمهدکودک­ رو به طور معناداری در سطح کمتر از 0/05 ، بیشتر بود. همچنین میزان رفتارهای پرخاشگرانه در پسران مهدکودک ­رو از پسران غیرمهدکودک ­رو و نیز دختران، بیشتر بود (0/05P<).
نتیجه­گیری: کودکان مهدکودک ­رو به دلیل کسب آموزش­ ها و مهارت­ های مختلف در مهد کودک از سازش­ یافتگی و تحول اجتماعی بیشتری برخوردارند و تنیدگی تحصیلی کمتری را به دلیل تطبیق انتظارات و باورهای خود با محیط، تجربه می­ کنند.
واژه‌های کلیدی: مهد کودک، مشکلات رفتاری، مناطق محروم شهر قم، تحول اجتماعی، کودکان 4 تا 6 سال
متن کامل [PDF 1108 kb]   (260 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/7 | پذیرش: 1397/6/12 | انتشار: 1399/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghelichi M, Karimpour Vazifehkhorani A, Tahmasebi Garmtani S. Comparison of Psychosocial Development in 4 to 6 Year-old Male and Female Children Attending Kindergarten and those not Attending it in the Deprived Areas of Qom City during the Academic Year 2013-2014. J Child Ment Health. 2020; 7 (1) :141-154
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-525-fa.html

قلیچی مهدی، کریم پور وظیفه خورانی علیرضا، طهماسبی گرمتانی سیامک. مقایسه‌ تحول روانی - اجتماعی کودکان دختر و پسر 4 تا 6 ساله مهد کودک رو و غیر مهد کودک رو در مناطق محروم شهر قم در سال آموزشی 93 - 1392. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :141-154

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-525-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4256