[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 220-232 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش به شیوۀ افسانه‌زدایی علمی بر تفکّر انتقادی تحلیلی دانش‌آموزان با توجه به اهداف پیشرفت اجتماعی
عترت الزهرا قناعت‌پیشه، یاسر نجاتی جهرمی، رحیم بدری گرگری، تورج هاشمی، اسکندر فتحی آذر
دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (850 مشاهده)
زمینه و هدف: پرورش تفکر انتقادی تحلیلی دانش‌آموزان از اهداف پژوهشی مهم تلقی می‌شود، بنابراین جستجوی روش‌های نوین پرورش تفکر انتقادی تحلیلی و آزمودن آنها به امید یافتن روش‌های کارآمدتر، از مدت‌ها پیش مورد توجه پژوهشگران و روان­شناسان تربیتی بوده است. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش به شیوه افسانه‌زدایی علمی بر تحول تفکر انتقادی دانش‌آموزان با توجه به نقش اهداف پیشرفت اجتماعی بود.
روش: روش این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بوده ­است. نمونۀ مورد مطالعه شامل 65 دانش‌آموز دختر پایه هشتم متوسطه دوره اول شهر تهران در سال تحصیلی 961395 بودند که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده و به طور تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. پرسش‌نامۀ جهت­ گیری اهداف پیشرفت اجتماعی آلن (2003) و آزمون تفکر انتقادی کُرنل (1985) به عنوان پیش‌آزمون توسط گروه‌ها تکمیل شد. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 10 جلسه برنامه «تفکر و سبک زندگی» را با شیوۀ افسانه‌زدایی علمی دریافت کردند. همچنین جداسازی دانش‌آموزان حائز جهت ­گیری اهداف پیشرفت اجتماعی بالا و پایین از طریق پرسش‌نامۀ اهداف اجتماعی انجام شد. در پایان از گروه‌ها پس‌آزمون به عمل آمد و نتایج با کوواریانس عاملی تک ­متغیره تحلیل شد.
یافتهها: یافته‌های حاصل از تحلیل کوواریانس عاملی تک­متغیره (با تعدیل‌گری اهداف اجتماعی) نشان داد آموزش مبتنی بر افسانه‌زدایی علمی به طور معناداری بر بهبود تفکر انتقادی دانش‌آموزان مؤثر است (0/001 > P و 36/01 = F).
نتیجهگیری: مزایای شیوۀ افسانه‌زدایی علمی در کنار شناسایی اهداف پیشرفت اجتماعی، این شیوه را به عنوان روش آموزشی مناسبی برای بهبود مهارت‌های تفکر انتقادی مطرح و تأیید می‌کند. دانش­آموزانی که اهداف اجتماعی بالاتری دارند با مشارکت بیشتر در فعالیت­ های کلاسی، از رشد بیشتر تفکر انتقادی برخوردار خواهند شد و این افزایش در بهبود مهارت­ های تفکر انتقادی را می­ توان در پرتو شیوه افسانه‌زدایی علمی، محقق ساخت.
واژه‌های کلیدی: افسانه‌زدایی علمی، تفکر انتقادی تحلیلی، اهداف پیشرفت اجتماعی
متن کامل [PDF 846 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/8 | پذیرش: 1398/1/18 | انتشار: 1399/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ganaat hPisheh E A, NejatyJahromy Y, Badri Gargari R, Hashemi T, Fathi-Azar E. The Effect of Teaching with a Myth Buster Scientific Method on the Critical and Analytical Thinking of Students: The Moderating Role of Social Achievement Goals. J Child Ment Health. 2020; 7 (1) :220-232
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-528-fa.html

قناعت‌پیشه عترت الزهرا، نجاتی جهرمی یاسر، بدری گرگری رحیم، هاشمی تورج، فتحی آذر اسکندر. تأثیر آموزش به شیوۀ افسانه‌زدایی علمی بر تفکّر انتقادی تحلیلی دانش‌آموزان با توجه به اهداف پیشرفت اجتماعی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :220-232

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-528-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4256