[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 205-195 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش ذهن آگاهی بر افسردگی و اضطراب دانش آموزان با ناتوانی یادگیری
نجیمه قربانی* 1، سوسن جباری2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
چکیده:   (3296 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری همواره در معرض انواع اختلالات روان­شناختی هستند که این مشکلات در نتیجه موجب کاهش سلامت روان آنها می­شود و خطر بروز افسردگی و اضطراب را در آنها افزایش می­دهد. بدین ترتیب این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهن­آگاهی بر افسردگی و اضطراب دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد.
روش: روش این پژوهش نیمه ­آزمایشی و از طرح دو­گروهی پیش­ آزمون و پس ­آزمون استفاده شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از دانش­آموزان پسر مبتلا به ناتوانی یادگیری در دامنه سنی 10 تا 11 سال شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 بودند که به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه به تصادف جایدهی شدند (15 دانش ­آموز در هر گروه). هر دو گروه در مراحل پیش­ آزمون و پس ­آزمون با پرسشنامه افسردگی و اضطراب ابسیوتانی و همکاران (2017) مورد ارزیابی قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش، مداخله ذهن­ آگاهی را در 15 جلسه 45 دقیقه­ ای دریافت کردند، در حالی که به گروه گواه، آموزشی ارائه نشد. در این پژوهش از روش آماری تحلیل کواریانس تک­ متغیره برای تجزیه و تحلیل داده­ ها استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که میانگین مقیاس ­های افسردگی (05/0> P ، 20/29 =F ) و اضطراب (05/0>P ، 94/16=F) در گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته است. 
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­توان گفت که آموزش ذهن ­آگاهی، راهکار مناسبی برای کاهش افسردگی و اضطراب و احتملاً دیگر مشکلات روان­شناختی دانش ­آموزان با ناتوانی یادگیری است. این نوع آموزش باعث افزایش آگاهی و توجه افراد نسبت به احساسات و افکار خود شده، و در نتیجه سطح تنش و تنیدگی را در آنها کاهش می­دهد. 
واژه‌های کلیدی: آموزش ذهن آگاهی، افسردگی، اضطراب، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 688 kb]   (1549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/8 | پذیرش: 1397/7/21 | انتشار: 1399/6/31
فهرست منابع
1. Kaldenberg ER, Watt SJ, Therrien WJ. Reading Instruction in Science for Students With Learning Disabilities. Learn Disabil Q . 2015; 38(3):160-73. [Link] [DOI:10.1177/0731948714550204]
2. Gartland D, Strosnider R. Learning Disabilities and Achieving High-Quality Education Standards. Learn Disabil Q . 2017; 40(3):152-4. [Link] [DOI:10.1177/0731948717696277]
3. Mirandola C, Losito N, Ghetti S, Cornoldi C. Emotional false memories in children with learning disabilities. Res Dev Disabil . 2014; 35(2):261-8. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2013.11.004]
4. Shaffer A, Obradović J. Unique contributions of emotion regulation and executive functions in predicting the quality of parent-child interaction behaviors. J Fam Psychol . 2017; 31(2):150-9. [Link] [DOI:10.1037/fam0000269]
5. Gu J, Strauss C, Bond R, Cavanagh K. How do mindfulness-based cognitive therapy and mindfulness-based stress reduction improve mental health and wellbeing? A systematic review and meta-analysis of mediation studies. Clin Psychol Rev . 2015; 37:1-12. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2015.01.006]
6. Baer RA. Mindfulness Training as a Clinical Intervention: A Conceptual and Empirical Review. Clin Psychol Sci Pract . 2003; 10(2):125-43. [Link] [DOI:10.1093/clipsy.bpg015]
7. Raglan GB. Decision Making, Mindfulness and Mood: How Mindfulness Techniques can Reduce the Impact of Biases and Heuristics through Improved Decision Making and Positive Affect. J Depress Anxiety . 2014; 4(01):1-8. [Link] [DOI:10.4172/2167-1044.1000168]
8. Kroska EB, Miller ML, Roche AI, Kroska SK, O'Hara MW. Effects of traumatic experiences on obsessive-compulsive and internalizing symptoms: The role of avoidance and mindfulness. J Affect Disord . 2018; 225:326-36. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2017.08.039]
9. Wittmann M, Peter J, Gutina O, Otten S, Kohls N, Meissner K. Individual differences in self-attributed mindfulness levels are related to the experience of time and cognitive self-control. Pers Individ Dif . 2014; 64:41-5. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2014.02.011]
10. Rayan A, Ahmad M. Effectiveness of Mindfulness-Based Intervention on Perceived Stress, Anxiety, and Depression Among Parents of Children with Autism Spectrum Disorder. Mindfulness (N Y) . 2017; 8(3):677-90. [Link] [DOI:10.1007/s12671-016-0595-8]
11. Valipour M, Hosseinian S, Pourshahriari M. The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness children's behavioral problems. Q J Child Ment Heal . 2018; 4(4):34-45. [Persian]. [Link]
12. Tayebi Naieni P, Mohammad-Khani S, Akbari M, Abedi M. The effectiveness of acceptance and commitment therapy on psychological flexibility in children with obsessive-compulsive disorder. Q J Child Ment Heal . 2017; 4(3):91-106. [Persian]. [Link]
13. Saleh J, Mahmoudi O, Paydar M. Efficacy of cognitive-behavioral therapy on the reduction of depression among students. Q J Child Ment Heal . 2015; 2(1):83-8. [Persian]. [Link]
14. Liehr P, Diaz N. A Pilot Study Examining the Effect of Mindfulness on Depression and Anxiety for Minority Children. Arch Psychiatr Nurs . 2010; 24(1):69-71. [Link] [DOI:10.1016/j.apnu.2009.10.001]
15. Soysa CK, Wilcomb CJ. Mindfulness, Self-compassion, Self-efficacy, and Gender as Predictors of Depression, Anxiety, Stress, and Well-being. Mindfulness (N Y) . 2015; 6(2):217-26. [Link] [DOI:10.1007/s12671-013-0247-1]
16. Spinhoven P, Huijbers MJ, Zheng Y, Ormel J, Speckens AEM. Mindfulness facets and Big Five personality facets in persons with recurrent depression in remission. Pers Individ Dif . 2017; 110:109-14. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2017.01.045]
17. Zhou Z-K, Liu Q-Q, Niu G-F, Sun X-J, Fan C-Y. Bullying victimization and depression in Chinese children: A moderated mediation model of resilience and mindfulness. Pers Individ Dif . 2017; 104:137-42. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2016.07.040]
18. Blanck P, Perleth S, Heidenreich T, Kröger P, Ditzen B, Bents H, et al. Effects of mindfulness exercises as stand-alone intervention on symptoms of anxiety and depression: Systematic review and meta-analysis. Behav Res Ther . 2018; 102:25-35. [Link] [DOI:10.1016/j.brat.2017.12.002]
19. Idusohan-Moizer H, Sawicka A, Dendle J, Albany M. Mindfulness-based cognitive therapy for adults with intellectual disabilities: an evaluation of the effectiveness of mindfulness in reducing symptoms of depression and anxiety. J Intellect Disabil Res . 2015; 59(2):93-104. [Link] [DOI:10.1111/jir.12082]
20. Meeten F, Whiting S, Williams CM. An Exploratory Study of Group Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Older People with Depression. Mindfulness (N Y) . 2015; 6(3):467-74. [Link] [DOI:10.1007/s12671-014-0279-1]
21. Carsley D, Heath NL, Fajnerova S. Effectiveness of a Classroom Mindfulness Coloring Activity for Test Anxiety in Children. J Appl Sch Psychol . 2015; 31(3):239-55. [Link] [DOI:10.1080/15377903.2015.1056925]
22. Royuela-Colomer E, Calvete E. Mindfulness Facets and Depression in Adolescents: Rumination as a Mediator. Mindfulness (N Y). 2016; 7(5):1092-102. [Link] [DOI:10.1007/s12671-016-0547-3]
23. Gill NP, Bos EH, Wit EC, de Jonge P. The association between positive and negative affect at the inter- and intra-individual level. Pers Individ Dif . 2017; 105:252-6. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2016.10.002]
24. Britton WB, Shahar B, Szepsenwol O, Jacobs WJ. Mindfulness-Based Cognitive Therapy Improves Emotional Reactivity to Social Stress: Results from a Randomized Controlled Trial. Behav Ther . 2012; 43(2):365-80. [Link] [DOI:10.1016/j.beth.2011.08.006]
25. Ebesutani C, Korathu-Larson P, Nakamura BJ, Higa-McMillan C, Chorpita B. The Revised Child Anxiety and Depression Scale 25-Parent Version: Scale Development and Validation in a School-Based and Clinical Sample. Assessment . 2017; 24(6):712-28. [Link] [DOI:10.1177/1073191115627012]
26. Zylowska L, Ackerman DL, Yang MH, Futrell JL, Horton NL, Hale TS, et al. Mindfulness Meditation Training in Adults and Adolescents With ADHD. J Atten Disord . 2008; 11(6):737-46. [Link] [DOI:10.1177/1087054707308502]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani N, Jabbari S. The Effect of Mindfulness Training on the Depression and Anxiety in Students with Learning Disabilities. J Child Ment Health 2020; 7 (2) :195-205
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-531-fa.html

قربانی نجیمه، جباری سوسن. تأثیرآموزش ذهن آگاهی بر افسردگی و اضطراب دانش آموزان با ناتوانی یادگیری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :195-205

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-531-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660