[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 195-205 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش ذهن آگاهی بر افسردگی و اضطراب دانش آموزان با ناتوانی یادگیری
نجیمه قربانی، سوسن جباری
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
چکیده:   (70 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری همواره در معرض انواع اختلالات روان­شناختی هستند که این مشکلات در نتیجه موجب کاهش سلامت روان آنها می­شود و خطر بروز افسردگی و اضطراب را در آنها افزایش می­دهد. بدین ترتیب این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهن­آگاهی بر افسردگی و اضطراب دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد.
روش: روش این پژوهش نیمه ­آزمایشی و از طرح دو­گروهی پیش­ آزمون و پس ­آزمون استفاده شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از دانش­آموزان پسر مبتلا به ناتوانی یادگیری در دامنه سنی 10 تا 11 سال شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 بودند که به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه به تصادف جایدهی شدند (15 دانش ­آموز در هر گروه). هر دو گروه در مراحل پیش­ آزمون و پس ­آزمون با پرسشنامه افسردگی و اضطراب ابسیوتانی و همکاران (2017) مورد ارزیابی قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش، مداخله ذهن­ آگاهی را در 15 جلسه 45 دقیقه­ ای دریافت کردند، در حالی که به گروه گواه، آموزشی ارائه نشد. در این پژوهش از روش آماری تحلیل کواریانس تک­ متغیره برای تجزیه و تحلیل داده­ ها استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که میانگین مقیاس ­های افسردگی (05/0> P ، 20/29 =F ) و اضطراب (05/0>P ، 94/16=F) در گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته است. 
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­توان گفت که آموزش ذهن ­آگاهی، راهکار مناسبی برای کاهش افسردگی و اضطراب و احتملاً دیگر مشکلات روان­شناختی دانش ­آموزان با ناتوانی یادگیری است. این نوع آموزش باعث افزایش آگاهی و توجه افراد نسبت به احساسات و افکار خود شده، و در نتیجه سطح تنش و تنیدگی را در آنها کاهش می­دهد. 
واژه‌های کلیدی: آموزش ذهن آگاهی، افسردگی، اضطراب، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 688 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/8 | پذیرش: 1397/7/21 | انتشار: 1399/6/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani N, Jabbari S. The Effect of Mindfulness Training on the Depression and Anxiety in Students with Learning Disabilities. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :195-205
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-531-fa.html

قربانی نجیمه، جباری سوسن. تأثیرآموزش ذهن آگاهی بر افسردگی و اضطراب دانش آموزان با ناتوانی یادگیری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :195-205

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-531-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227