1- پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران 3- گروه روانشناسی، داتشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (2241 مشاهده)
زمینه و هدف:با توجه به نتایج مطالعات مختلف حاکی از مشکلات خودتنظیمی هیجانی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر نمره خشم کودکان پسر مبتلا به این اختلال انجام شد. روش:روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه 40 نفر از کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی 12 ساله مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 96-95 بوده است که به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به تصادف جایدهی شدند. ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و سپس افراد گروه آزمایش به مدت دوازده جلسه 45 دقیقهای آموزش تنظیم شناختی را دریافت کردند و بعد از پایان جلسات آموزشی از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار پژوهش شل=امل پرسشنامه سنجش والد کانرز (1970)، پرسشنامه حالت – صفت خشم اسپیلبرگر (1999) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها:نتایج تحلیل کوواریانس نشان داده است که آموزش تنظیم شناختی هیجان به طور معنادار موجب کاهش خشم کودکان پسر با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی شده است F=271/83 , P>0/05)) نتیجهگیری:دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی در مهار هیجانات منف،ی مهارت چندانی ندارند. با آموزش تنظیم شناختی هیجان میتوان جایگزینی هیجانات مثبت را تقویت کرد و این موضوع به کاهش خشم کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی منجر میشود.
Kashani M, Asgari P, Dortaj F, Ehteshamzadeh P, Eftekhar Z. The Effect of Cognitive Emotion Regulation Training on the Signs of Anger in Boys with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD). J Child Ment Health 2020; 7 (3) :314-325 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-536-fa.html
کاشانی مرجان، عسگری پرویز، درتاج فریبرز، احتشام زاده پروین، افتخار زهرا. تأثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر نشانههای خشم کودکان پسر با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :314-325