[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به نشانگان داون
فرهاد اصغری*، محمد اخوان، رضا قاسمی جوبنه
گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (507 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت ­های اجتماعی بخش مهمی از حوزه تحول فردی است که در کودکان کم­توان ذهنی با تأخیر و نارسایی معناداری همراه است. هدف این پژوهش، تعیین تأثیر روش قصه­ گویی بر مهارت­ های اجتماعی کودکان مبتلا به نشانگان داون بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل  22 نفر از دانش ­آموزان مبتلا به نشانگان داون 6 تا 8 ساله شهر رشت در سال 95-1394 بود که به شیوه نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس مهارت­ های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شد. شرکت­ کنندگان گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقه ­ای با روش قصه­ گویی آموزش دیدند ولی گروه گواه چنین مداخله­ ای را دریافت نکردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شده است.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که روش قصه ­گویی موجب بهبود مهارت ­های اجتماعی (همکاری، جرئت ­ورزی، و خودمهارگری) کودکان مبتلا به نشانگان داون شده است (0/01>p).
نتیجه ­گیری: روش قصه ­گویی موجب بهبود مهارت­ های زبانی و ارتباطی همچون دقت شنیداری، افزایش درک معانی واژه­ ها، توانایی گوش دادن و صحبت کردن می­ شود که در نتیجه مهارت‌های اجتماعی نیز به‌صورت مثبت تحت تأثیر قرار می­ گیرد.
واژه‌های کلیدی: نشانگان داون، قصه گویی، مهارت های اجتماعی
متن کامل [PDF 826 kb]   (468 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari F, Akhavan M, Ghasemi Jobaneh R. Effect of Storytelling Method on Social Skills in Children with Down Syndrome. JCMH. 2018; 5 (3) :1-10
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-537-fa.html

اصغری فرهاد، اخوان محمد، قاسمی جوبنه رضا. تأثیر روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به نشانگان داون. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :1-10

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-537-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3903