1- گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران 2- واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران 3- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (4496 مشاهده)
زمینه و هدف:مهارت های اجتماعی بخش مهمی از حوزه تحول فردی است که در کودکان کمتوان ذهنی با تأخیر و نارسایی معناداری همراه است. هدف این پژوهش، تعیین تأثیرروش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به نشانگان داون بود. روش:پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود.نمونه مورد مطالعه شامل 22 نفر از دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون 6 تا 8 ساله شهر رشت در سال 95-1394 بود که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990)استفاده شد. شرکت کنندگان گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقه ای با روش قصه گویی آموزش دیدند ولی گروه گواه چنین مداخله ای را دریافت نکردند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد که روش قصه گویی موجب بهبود مهارت های اجتماعی (همکاری، جرئت ورزی، و خودمهارگری) کودکان مبتلا به نشانگان داون شده است (0/01>p). نتیجه گیری:روش قصه گویی موجب بهبود مهارت های زبانی و ارتباطی همچون دقت شنیداری، افزایش درک معانی واژه ها، توانایی گوش دادن و صحبت کردن می شود که در نتیجه مهارتهای اجتماعی نیز بهصورت مثبت تحت تأثیر قرار می گیرد.
Asghari F, Akhavan M, Ghasemi Jobaneh R. Effect of Storytelling Method on Social Skills in Children with Down Syndrome. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :1-10 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-537-fa.html
اصغری فرهاد، اخوان محمد، قاسمی جوبنه رضا. تأثیر روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به نشانگان داون. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :1-10