1- دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران 2- گروه روان پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
چکیده: (3025 مشاهده)
زمینه و هدف:ناخن جویدن رفتاری شایع در کودکان است که میتواند با برخی از عوامل محیطی مانند مشکلات والدین و یا سبک های والدگری در ارتباط باشد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه رضایتمندی زناشویی، سبک های والدگری، و سبک های دلبستگی والدین کودکان با و بدون مشکلات ناخن جویدن بود. روش:طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع تحلیل مقطعی است که جامعه آماری آن شامل تمامی والدین دانش آموزان پیشدبستانی و دبستانی با و بدون رفتار ناخن جویدن شهر شیراز در سال 1393 بودند. حجم نمونه شامل 284 نفر از والدین جامعه آماری مذکور بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. در مرحله بعد از آنها درخواست شد تا پرسشنامه های رضایتمندی زناشویی انریچ (اولسون، 1989)، سبکهای والدگری بامریند (1972)، و مقیاس تجدید نظرشده دلبستگی بزرگسالان (کولینز و رید، 1996) را تکمیل کنند. در پایان بعد از جمع آوری پرسشنامه های اجرا شده، داده ها به وسیله نسخه 24 نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون تی و تحلیل واریانس چندمتغیری، وارسی و تحلیل شدند. یافته ها:یافته ها نشان داد بین مادران دو گروه کودکان با و بدون رفتارهای ناخن جویدن، تفاوت معناداری در سبک های والدگری، سبک های دلبستگی، و رضایتمندی زناشویی وجود ندارد و این تفاوت در بین پدران دو گروه نیز یافت نشد (0/05P>). نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش به نظر میرسد که رفتارهای ناخن جویدن به طور مستقیم، غیرمستقیم، و یا واسطه ای تحت تأثیر متغیرهای دیگری هستند که پیشنهاد می شود در مطالعات آینده به آنها پرداخته شود.
Gholami F, Ghanizadeh A, Dehbozorgi G. Comparison of Marital Satisfaction, Parenting Styles and Attachment Styles in Parents of Children with and without Nail Biting. J Child Ment Health 2020; 7 (1) :168-180 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-543-fa.html
غلامی فاطمه، غنی زاده احمد، ده بزرگی غلامرضا. مقایسه رضایت مندی زناشویی، سبک های دلبستگی، و سبک های والدگری والدین کودکان با و بدون مشکلات ناخن جویدن. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :168-180