[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 132-143 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر هنردرمانگری بیانگر بر تنظیم هیجان دانش آموزان مقطع دبستان
افسانه ناظری، امیر قمرانی، پریسا داروئی، غزاله قاسمی طباطبایی
دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران
چکیده:   (60 مشاهده)
زمینه و هدف: هنردرمانگری کمک می­کند که افراد با احساسات و هیجانات ناشناخته خود روبرو شده و در نتیجه به شناختی از خود دست یابند و توانایی غلبه بر مشکلات را در قالب روش‌های گوناگون، به دست آورند. تنظیم هیجان نقش کلیدی در سلامت روانی کودکان داشته و می­تواند در موفقیت­های آینده آنها تأثیرگذار باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر هنردرمانگری بیانگر بر تنظیم هیجان دانش ­آموزان مقطع دبستان شهر اصفهان بود.
روش: روش پژوهش شبه ­آزمایشی در چهارچوب طرح پیش ­آزمون- پس­ آزمون بود. نمونه مورد مطالعه شامل 32 نفر از دانش­آموزان پسر 9- 8 سال مقطع دوم دبستان شهر اصفهان در سال 1396 بودند که به شیوه نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. سپس آزمودنی‌ها به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش (هر گروه 16 دانش­آموز) به تصادف جایدهی شدند. بسته هنردرمانگری بیانگر در 12 جلسه 90-60 دقیق ه­ای بر روی گروه آزمایش اجرا شد؛ در حالی در طی این مدت، افراد گروه گواه هیچ برنامه‌ مداخله ­ای دریافت نکردند. پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (2001) به عنوان ابزار مورد نظر جهت جمع­آوری داده­ها استفاده شد و در نهایت داده­های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس، تحزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: براساس نتایج تحلیل داده­ها، هنردرمانگری بیانگر بر تنظیم هیجان مثبت تأثیر داشته است؛ بدین معنا که بین نمرات تنظیم هیجان مراحل پیش ­آزمون و پس ­آزمون در گروه آزمایش با گروه گواه، تفاوت معناداری مشاهده شده است (4/72F=، 0/05>P). نتایج همچنین نشان داد که تأثیر هنردرمانگری بیانگر در زیرمقیاس­های تنظیم هیجان مثبت بر مؤلفه­ پذیرش و تمرکز مجدد، مثبت معنادار بوده (8/39F=، 0/000P)، ولی تأثیر آن بر تنظیم هیجان منفی (0/10F=، 0/755P)، معنادار نبوده است.
نتیجه‌گیری: هنردرمانگری بیانگر با استفاده از ویژگی‌های خودبیانگری، تخیل، مشارکت فعال، برقراری ارتباط بین ذهن و جسم، و همچنین با فعال و قوی کردن شبکه ­های قشری مغز، می‌تواند مهارت­های تنظیم هیجان مثبت را افزایش دهد که همین توانایی در رویارویی کودکان با شرایط تنش‌‌آور و مدیریت رفتارشان، مفید است.
واژه‌های کلیدی: هنردرمانگری بیانگر، تنظیم هیجان، دانش آموزان مقطع دبستان
متن کامل [PDF 809 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/21 | پذیرش: 1397/10/28 | انتشار: 1399/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazeri A, Ghamarani A, Darouei P, Ghasemi Tabatabaei G. The Effect of Expressive Arts Therapy on Emotion Regulation of Primary School Students. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :132-143
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-544-fa.html

ناظری افسانه، قمرانی امیر، داروئی پریسا، قاسمی طباطبایی غزاله. تأثیر هنردرمانگری بیانگر بر تنظیم هیجان دانش آموزان مقطع دبستان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :132-143

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-544-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227