[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 206-215 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش نظم جویی هیجان بر سازش‌یافتگی اجتماعی در کودکان بدسرپرست
صدیقه رضایی دهنوی ، زهرا نوریان ، مریم موحدی
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (545 مشاهده)
زمینه و هدف: غفلت از کودکان یکی از عوامل خطر برای تحول­یافتگی مناسب هیجانی و اجتماعی است که تأثیر بلند مدت در تمام ابعاد تحولی در گستره عمر دارد. یکی از مداخله­های تأثیر­گذار برای کاهش پیامدهای غفلت، می­تواند آموزش تنظیم هیجان باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر­بخشی آموزش نظم­جویی ‌هیجان بر سازش‌یافتگی اجتماعی کودکان کار بدسرپرست بود.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان کار پسر و دختر تحت نظارت اداره بهزیستی شهرکاشان در سال 1397 بودند که از بین آنها نمونه­ای شامل20 نفر در دامنه سنی 12 تا 14 سال به شیوه در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. شرکت­کنندگان گروه آزمایش، پروتکل آموزش تنظیم هیجان را طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند و افراد گروه گواه هیچ نوع مداخله­ای را دریافت نکردند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه توانایی و مشکلات گودمن (1997)، و برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش نظم­جویی هیجان، تأثیر معناداری بر سازش‌یافتگی اجتماعی کودکان کار بدسرپرست داشت ( , F= 167/405/0P>  ).
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش مبنی بر تأثیر آموزش نظم­جویی هیجان بر افزایش سازش­یافتگی اجتماعی می­توان نتیجه­گیری کرد که تنظیم هیجان مطلوب با تعدیل ارزشیابی‌ها و واکنش‌های ذهنی فرد، به بروز واکنش‌های مناسب در ابعاد شناختی، انگیزشی، و رفتاری منجر می‌شود.
واژه‌های کلیدی: نظم جویی هیجان، سازش‌یافتگی اجتماعی، کودکان کار بدسرپرست
متن کامل [PDF 860 kb]   (355 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/10 | پذیرش: 1398/1/11 | انتشار: 1399/6/31
فهرست منابع
1. World Health Organization. Child maltreatment: Key facts. [cited 2010]. Available from: URL [Link]
2. Dubowitz H, Poole G. Child neglect: An overview. In: Tremblay RE, Boivin M, Peters R, editors. Encyclopedia on Early Childhood Development [online] Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development and Strategic Knowledge Cluster on Early Child Development. 2012 [Link]
3. Straus MA, Kantor GK. Definition and measurement of neglectful behavior: some principles and guidelines. Child Abuse Negl. 200529(1): 19-29. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2004.08.005]
4. yarmohammadian A, Sharafi rad H. Analysis of relationship between emotional intelligence and social adjustment in teenager male students. Journal Management System. 2011; 22(4): 35-50 . [Persian]. [Link]
5. Keltner D, Haidt J. Social functions of emotions at four levels of analysis. Cognition & Emotion. 1999;13(5):505-21. [Link] [DOI:10.1080/026999399379168]
6. Berzenski SR, Bennett DS, Marini VA, Sullivan MW, Lewis M. The role of parental distress in moderating the influence of child neglect on maladjustment. J Child Fam Stud. 2014; 23(8): 1325-36. [Link] [DOI:10.1007/s10826-013-9791-5]
7. Thompson RA. Emotion regulation: A theme in search of definition. Monogr Soc Res Child Dev. 1994; 59(2-3): 25-52. [Link] [DOI:10.1111/j.1540-5834.1994.tb01276.x]
8. Beauchaine TP, Gatzke-Kopp L, HK. M. Polyvagal Theory and developmental psychopathology: Emotion dysregulation and conduct problems from preschool to adolescence. Biol Psychol. 2007:174-84. [Link] [DOI:10.1016/j.biopsycho.2005.08.008]
9. Sciarrino NA, Hernandez TE, Davidtz J. The Sequelae of Neglect. Understanding Child Neglect: Springer; 2018. pp: 25-33. [Link] [DOI:10.1007/978-3-319-74811-5_4]
10. Marc B, Hanafy I. Children: Neglect. Encyclopedia of Forensic and Legal Medicine . Second Edition. Oxford: Elsevier; 2016. pp: 482-90. [Link] [DOI:10.1016/B978-0-12-800034-2.00067-7]
11. Müller LE, Bertsch K, Bülau K, Herpertz SC, Buchheim A. Emotional neglect in childhood shapes social dysfunctioning in adults by influencing the oxytocin and the attachment system: Results from a population-based study. Int J Psychophysiol. 2018: 73-80. [Link] [DOI:10.1016/j.ijpsycho.2018.05.011]
12. Naughton A, Cowley L, Tempest V, Maguire S, Mann M, Kemp A. Ask Me! self‐reported features of adolescents experiencing neglect or emotional maltreatment: a rapid systematic review. Child: care, health and development. 2017: 43(3), 348-360. [Link] [DOI:10.1111/cch.12440]
13. Doretto V, Scivoletto S. Effects of Early Neglect Experience on Recognition and Processing of Facial Expressions: A Systematic Review. Brain Sci. 2018; 8(1): 10. [Link] [DOI:10.3390/brainsci8010010]
14. Hecker T, Boettcher VS, Landolt MA, Hermenau K. Child neglect and its relation to emotional and behavioral problems: A cross-sectional study of primary school-aged children in Tanzania. Dev Psychopathol. 2018, 31(1):325-339. [Link] [DOI:10.1017/S0954579417001882]
15. Benedan L, Powell MB, Zajac R, Lum JA, Snow P. Suggestibility in neglected children: the influence of intelligence, language, and social skills. Child Abuse Negl. 2018; 79: 51-60. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2018.01.005]
16. Campbell C, Roberts Y, Synder F, Papp J, Strambler M, Crusto C. The assessment of early trauma exposure on social-emotional health of young children. Child Youth Serv Rev. 2016; 71: 308-14. [Link] [DOI:10.1016/j.childyouth.2016.11.004]
17. Robinson DL. Neglect and Emotional Abuse. Pediatric Forensic Evidence: Springer; 2017. pp:145-59. [Link] [DOI:10.1007/978-3-319-45337-8_7]
18. Domitrovich CE, Durlak JA, Staley KC, Weissberg RP. Social emotional competence: An essential factor for promoting positive adjustment and reducing risk in school children. Child development. 2017; 88(2): 408-16. [Link] [DOI:10.1111/cdev.12739]
19. Di Maggio R, Zappulla C, Pace U, Izard CE. Adopting the Emotions Course in the Italian Context: A Pilot Study to Test Effects on Social-Emotional Competence in Preschool Children. Child Indic Res. 2017; 10(2): 571-90. [Link] [DOI:10.1007/s12187-016-9387-x]
20. Zahediyan S, Kafi Masule SM, Khosrov Javid M, Fallahi M. Efficacy of Emotion Regulation Training on Coping Strategies among Female Elementary School Students. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2015; 2(1): 9-19. [Persian]. [Link]
21. Rezaei A, Kazemi MS. The Effect of Emotional Regulation Training on Social Cognition and Executive Functions of Children with Autism Spectrum Disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 4(2): 82-91. [Persian]. [Link]
22. Delalatgar Langroude K, Hosseinkhanzadeh AA, Taher M, Mojarrad A. The Role of Emotionality and Self-control Ability in Explaining Risk Behaviors in Students. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018;5(1):25-35 [Persian]. [Link]
23. Alipour F, Hasani J, Bodaghi E, Mohtashmirad F, Saeidpour S. Cognitive Emotion Regulation Strategies, Metacognition, and Early Maladaptive Schemas in Students with Stuttering and Normal Students. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2016; 3(2): 41-54. [Persian]. [Link]
24. Goodman R. The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry. 1997; 38(5): 581-6. [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x]
25. Aguilar-Vafaie M, Gharehbaghy F. Psychometric properties of Persian parent and teacher versions of the Strengths and Difficulties Questionnaire in a sample of Iranian children. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2009; 15(3): 231-41 . [Persian]. [Link]
26. Tehranidoust M, Shahrivar Z, Pak Baz B, Rezaei A, Ahmadi F. Validity of farsi version of strengths and difficulties questionnaire (SDQ). Advances in cognitive science. 2007; 8(4): 33-39. [Persian]. [Link]
27. Goodman R, Meltzer H, Bailey V. The Strengths and Difficulties Questionnaire: A pilot study on the validity of the self-report version. Eur Child Adolesc Psychiatry. 1998; 7(3): 125-30. [Link] [DOI:10.1007/s007870050057]
28. golkari T, kalantari M, abedi A. The Effect of Cognitive-Behavioral Intervention on Emotional-Behavioral Problems in Bereaved Adolescent Girls. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2014; 15(3): 16-24 . [Persian]. [Link]
29. Gresham D, Gullone E. Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Pers Individ Dif. 2012; 52(5): 616-21. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2011.12.016]
30. Gross JJ. The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Rev Gen Psychol. 1998; 2(3): pp 271. [Link] [DOI:10.1037/1089-2680.2.3.271]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Dehnavi S, Noorian Z, Movahedi M. The Effect of Emotion Regulation Training on Social Adjustment of Neglected Children. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :206-215
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-563-fa.html

رضایی دهنوی صدیقه، نوریان زهرا، موحدی مریم. تأثیر آموزش نظم جویی هیجان بر سازش‌یافتگی اجتماعی در کودکان بدسرپرست. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :206-215

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-563-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312