[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 206-215 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش نظم جویی هیجان بر سازش‌یافتگی اجتماعی در کودکان بدسرپرست
صدیقه رضایی دهنوی، زهرا نوریان، مریم موحدی
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (35 مشاهده)
زمینه و هدف: غفلت از کودکان یکی از عوامل خطر برای تحول­یافتگی مناسب هیجانی و اجتماعی است که تأثیر بلند مدت در تمام ابعاد تحولی در گستره عمر دارد. یکی از مداخله­های تأثیر­گذار برای کاهش پیامدهای غفلت، می­تواند آموزش تنظیم هیجان باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر­بخشی آموزش نظم­جویی ‌هیجان بر سازش‌یافتگی اجتماعی کودکان کار بدسرپرست بود.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان کار پسر و دختر تحت نظارت اداره بهزیستی شهرکاشان در سال 1397 بودند که از بین آنها نمونه­ای شامل20 نفر در دامنه سنی 12 تا 14 سال به شیوه در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. شرکت­کنندگان گروه آزمایش، پروتکل آموزش تنظیم هیجان را طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند و افراد گروه گواه هیچ نوع مداخله­ای را دریافت نکردند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه توانایی و مشکلات گودمن (1997)، و برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش نظم­جویی هیجان، تأثیر معناداری بر سازش‌یافتگی اجتماعی کودکان کار بدسرپرست داشت ( , F= 167/405/0P>  ).
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش مبنی بر تأثیر آموزش نظم­جویی هیجان بر افزایش سازش­یافتگی اجتماعی می­توان نتیجه­گیری کرد که تنظیم هیجان مطلوب با تعدیل ارزشیابی‌ها و واکنش‌های ذهنی فرد، به بروز واکنش‌های مناسب در ابعاد شناختی، انگیزشی، و رفتاری منجر می‌شود.
واژه‌های کلیدی: نظم جویی هیجان، سازش‌یافتگی اجتماعی، کودکان کار بدسرپرست
متن کامل [PDF 860 kb]   (8 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/10 | پذیرش: 1398/1/11 | انتشار: 1399/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Dehnavi S, Noorian Z, Movahedi M. The Effect of Emotion Regulation Training on Social Adjustment of Neglected Children. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :206-215
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-563-fa.html

رضایی دهنوی صدیقه، نوریان زهرا، موحدی مریم. تأثیر آموزش نظم جویی هیجان بر سازش‌یافتگی اجتماعی در کودکان بدسرپرست. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :206-215

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-563-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227