[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 371-390 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه برنامه مبتنی بر هوش های چندگانه در کتب درسی دوره اول ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه
اکبر سلطانی، یوسف ادیب، فیروز محمودی، شهرام واحدی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (953 مشاهده)
زمینه و هدف: یک برنامه‏ درسی معتبر باید مبتنی بر درک صحیح و دقیق ابعاد روان ‏شناختی انسان‏ باشد. از جمله جنبه‏ های روانی مهم انسان که با فرایند یادگیری و برنامه‏ درسی ارتباط نزدیکی دارد، مفهوم هوش است. مفهوم هوش تاکنون روندی تحولی طی کرده و از مفهومی واحد به مفهومی چند بعدی با شکل­ های مختلف تبدیل شده است. در این بین، نظریه هوش ­های چندگانه گاردنر (2011) شرایط جدیدی برای درک هوش انسان و پدید آمدن دیدگاه ­های قوی در فرایند تعلیم­ و­ تربیت به وجود آورده و کارکردهای مهمی را به دنبال داشته است. هدف پژوهش حاضر تعیین جایگاه هوش ­های چندگانه در برنامه درسی دوره اول ابتدایی است.
روش: روش این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا با به ­کارگیری روش" آنتروپی شانون"(1984) است که نگاه جدیدی به پردازش داده ­ها به صورت کمّی دارد. بر اساس این روش که به مدل جبرانی مشهور است، محتوای کتب اول ابتدایی بر اساس 9 مؤلفه­ اصلی و 55 مؤلفه فرعی هوش­های چندگانه مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه­ آماری این پژوهش شامل تمامی کتاب ­های درسی پایه اول ابتدایی بود (4 کتاب)،که به­ صورت سرشماری، همه­ آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل چک­لیست محقق ساخته­ای بود که بر اساس مؤلفه ­های هوش­ های چندگانه (گاردنر، 2011) و فلیتهم (2014) ساخته شد.
یافته ­ها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که از بررسی کل چهار کتاب اول ابتدایی، مؤلفه هوش ریاضی- منطقی با 573 مورد، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و کم­ ترین مقدار مربوط به هوش موسیقیایی با صفر مورد فراوانی است. در نتیجه ضریب اهمیت هوش ریاضی منطقی (0/127) و هوش موسیقیایی (0) بوده است.
نتیجه­ گیری: در محتوای کتاب­های درسی پایه اول ابتدایی به برخی مؤلفه ­های هوش ­های چندگانه، کمتر و یا اصلاً توجهی نشده است. این در حالی است که هوش ­های چندگانه، عامل پیشرفت فراگیران در هر زمینه­ ای است و طراحی و اجرای صحیح برنامه ­های درسی در قالب هوش­ های چندگانه می­تواند تفاوت­ های فردی فراگیران را به خوبی مورد توجه قرار دهد و مانع افت تحصیلی دانش­ آموزان شود.
واژه‌های کلیدی: هوش های چندگانه، برنامه درسی، کتاب های اول ابتدایی
متن کامل [PDF 919 kb]   (244 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/21 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار: 1399/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani A, Adib Y, Mahmoodi F, Vahedi S. The Position of a Curriculum based on the Multiple Intelligences in the Textbooks of the First Grade of Primary School based on the Components of Multiple Intelligences. J Child Ment Health. 2020; 7 (1) :371-390
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-576-fa.html

سلطانی اکبر، ادیب یوسف، محمودی فیروز، واحدی شهرام. جایگاه برنامه مبتنی بر هوش های چندگانه در کتب درسی دوره اول ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :371-390

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-576-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4256