[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 194-204 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ استدلال اخلاقی دانش آموزان با و بدون آسیب بینایی
حمدالله خواجه حسینی، نورعلی فرخی، حسن اسدزاده
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (359 مشاهده)
زمینه و هدف: برخی از پژوهش ­ها استدلال و قضاوت اخلاقی را در دانش­ آموزان با نیازهای ویژه مورد بررسی قرار دادند و نشان دادند که این دانش ­آموزان در تحول اخلاقی نسبت به همسالان خود با تأخیر مواجه هستند. مطالعات درباره تحول استدلال اخلاقی در افراد با آسیب بینایی بسیار محدود است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ استدلال اخلاقی در دانش ­آموزان با و بدون آسیب بینایی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع تحلیلی مقطعی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 80 دانشآموز دختر و پسر  11 و 12 ساله (40 نفر با آسیب بینایی و 40  نفر بدون آسیب بینایی) شاغل به تحصیل در مدارس آموزش عمومی و مدارس خاص نابینایان شهر تهران  بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشه‌ای و بر حسب شرایط ورود و خروج به پژوهش، انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده ­ها از آزمون استدلال اخلاقی (رست، 1979) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با آزمون آماری t مستقل و با استفاده از نرم­ افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
 یافتهها:  نتایج این پژوهش نشان داد که بین استدلال اخلاقی دو گروه با و بدون آسیب بینایی تفاوت معنی ­داری وجود دارد؛ بدین معنا که دانش ­آموزان نابینا در استدلال اخلاقی نسبت به همسالان بینا تأخیر معناداری داشتند (0/05>P).
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آسیب بینایی در رشد مفاهیم اخلاقی و در نتیجه تحول استدلال اخلاقی تأثیر منفی می­ گذارد. البته باید توجه داشت که شدت آسیب و زمان بروز نابینایی در این رابطه بسیار اهمیت دارد. استلزام ­های نتیجه به ­دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است. 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، استدلال اخلاقی، نوجوان، آسیب بینایی
متن کامل [PDF 983 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۸
فهرست منابع
1. Bourne RRA, Flaxman SR, Braithwaite T, Cicinelli MV, Das A, Jonas JB, et al. Magnitude, temporal trends, and projections of the global prevalence of blindness and distance and near vision impairment: A systematic review and meta-analysis. Lancet Glob Health. 2017; 5: e888-97. [Link]
2. Soori H, Javadi MA, Rafati N, Rabbanikhah Z, Delavari AR, Parsi Kia A. Prevalence and Causes of Blindness and Low Vision in Tehran Province 2005. Bina J Ophthalmol. 2005; 11 (2): 151-163. [Persian]. [Link]
3. Colenbrander A. Assessment of functional vision and its rehabilitation. Acta Ophthalmol. 2010;88(2):163-73. [Link] [DOI:10.1111/j.1755-3768.2009.01670.x]
4. Jindal-Snape D. Generalization and maintenance of social skills of children with visual impairments: self-evaluation and the role of feedback. JVIB. 2004;98(8):1-23. [Link] [DOI:10.1177/0145482X0409800803]
5. Mohammad Esmail E. study and Comparison of Ethical Growth in Normal Adolescents and have behavioral disorder. Journal of Exceptional children. 2005; 5(1): 19-32. [Persian]. [Link]
6. Teimori Asfichi M, Alborzi Sh, Hemati GH, Khoshbakht F. Moral Judgment in Students with and without Intellectual Disability. Psychology of Exceptional Individuals. 2014; 4(16): 117-138. [Persian]. [Link]
7. Hao J, Wu CH. Deaf Children's Moral Behavior, Moral Reasoning and Emotion Attribution. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2019; 24(2); 95-103. [link] [DOI:10.1093/deafed/eny047]
8. Gielen U. Kohlberg's moral development theory. In: Kuhmerker L (ed.), The Kohlberg Legacy for the Helping Professions. Birmingham, Alabama: REP Books; 1991, pp: 18-38. [Link]
9. Kohlberg L. Moral stages and moralization: The cognitive-development approach. in Moral development and behavior: Theory research and social issues. New York: Holt, Rinehart and Winston;1976, PP: 31-53. [Link]
10. Rest JR. Moral development in the professions: Psychology and applied ethics. Psychology Press. New Jersey: Psychology Press; 1994. [Link] [DOI:10.4324/9781410601162]
11. Langdon PE, Clare ICH, Murphy GH. Moral reasoning theory and people with intellectual disabilities. Psychology, Crime & Law. 2011; 17 (2): 101-115. [Link] [DOI:10.1080/10683160903392384]
12. Timor T. The Link Between Learning Disabilities and Moral Reasoning in the Context of Criminal Behaviors. Electronic Journal for Inclusive Education. 2012; 2(9): 1-30. [Link]
13. Markoulis D. Moral and cognitive reasoning features in congenitally blind children: Comparisons with the sighted. British journal of developmental psychology.1988; 6(1): 59-69. [Link] [DOI:10.1111/j.2044-835X.1988.tb01080.x]
14. Hatwell Y. Piagetian reasoning and the blind. New York: American foundation for blind; 1985. [link]
15. Tarry H, Emler N. Attitudes, values and moral reasoning as predictors of delinquency. British Journal of Developmental Psychology.2007: 25(2): 169-183. [Link] [DOI:10.1348/026151006X113671]
16. Malti T, Gasser L, Gutzwiller‐Helfenfinger E. Children's interpretive understanding, moral judgments, and emotion attributions: Relations to social behavior. British Journal of Developmental Psychology.2010; 28(2): 275-292. [Link] [DOI:10.1348/026151009X403838]
17. Palmer SB, Rutland A, Cameron L. The development of bystander intentions and social-moral reasoning about intergroup verbal aggression. British journal of developmental psychology. 2015; 33(4): 419-433. [Link] [DOI:10.1111/bjdp.12092]
18. Beißert HM, Hasselhorn M. Individual Differences in Moral Development: Does Intelligence Really Affect Children's Moral Reasoning and Moral Emotions? Front Psychol. 2016; 7: 1-10. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2016.01961]
19. Levasseur C, Desbiens N, Bowen F. Moral reasoning about school bullying in involved adolescents. Journal of Moral Education. 2017; 46(2): 158-176. [Link] [DOI:10.1080/03057240.2016.1268113]
20. Adger WN, Butler C, Walker-Springett K. Moral reasoning in adaptation to climate change. Environmental Politics. 2017; 26(3): 371-390. [Link] [DOI:10.1080/09644016.2017.1287624]
21. Hammond S. Beail N. "Social-moral awareness and theory of mind in adult offenders who have intellectual disabilities". J Intellect Disabil Offending Behav. 2017; 8 (3): 111-121. [Link] [DOI:10.1108/JIDOB-12-2016-0024]
22. Grundherr M, Geisler A, Stoiber M, Schäfer M. School Bullying and Moral Reasoning Competence. Social Development. 2017; 26(2): 278-294. [Link] [DOI:10.1111/sode.12199]
23. Aqajani T. The Relationship between Value System and Ethical Growth with Identification in High School Students. Quarterly Journal of Educational Research. 2012; 7(30): 1-18. [Link]
24. Jahangirzadeh MR. Cognitive Evolutionary Views in Ethical Growth. Ma'rifat Ākhlaqī. 2011; 2(4): 101 -122. [Persian]. [Link]
25. Lotf Abadi H. Criticism of the Piaget and Calberg and Bandura Ethical Growth Theories and a New Model for Research in the Ethical Growth of Iranian Students. Quarterly Journal of Educational Innovations. 2005; 4 (11): 106 - 79. [Persian]. [Link]
26. Reissi H. A Comparative Study on the Ethical Growth of 13- and 16-year-olds Abused and Neglected in Shahr-e-Kord, 2002-82. University of Welfare and Rehabilitation Sciences. [Persian]. [Link].
27. Rejeh N, Heravi Karimouei M, Borhani F, Khatouni AR, Zikrick M. The ability of ethical reasoning for undergraduate nursing students in medical sciences universities of Tehran in the face of professional ethical issues. medical ethics.2014; 8(28): 143-165. [Persian]. [Link].
28. Marino P. Moral reasoning in a pluralistic world. Montreal: McGill-Queen's Press-MQUP; 2015. [Link].
29. Kafman J, Halahan D. Exceptional students: An introduction to special education. Mohedin M, Hashemi J, Saberi H, Alizadeh H. (Persian translators). Tehran: Virayesh; 2013. [Persian]. [Link].
30. Sarmad Z, Bazargan A, Hejazi E. Research Methods in Behavioral Sciences Tehran: Agah; 2010. [Persian]. [Link].
31. Talebzadeh Sani H. The Relationship Between Moral Knowledge Meta-cognition and Ethical Behavior and Moral Behavior Among Secondary School Students in Tehran Secondary Schools . Government - Ministry of Science, Research and Technology - Tehran Teacher Training University , 2002 . [Persian].[Link].
32. Jafari A, Ramani H, Amirimajd M. The prediction of moral judgment in talent and non-talent female students of elementary schools based on individual-family values and self- concept. Journals of Researches of cognitive and behavioral Sciences. 2016; 6(2): 65-80. [link].
33. Hashemi T, peymanniya B. Comparison of social skills and self-esteem of ordinary students, blind and deaf. Congress on Child and Adolescent Psychology. 2013. [Persian]. [link].
34. Hashemi T, Arianpour E, Mashinchi Abbasi N. Role of Social Orientation on Moral Behavior Regarding the Mediating Role of Spirituality. Social Cognition. 2014; 3(1): 30-44. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khajeh Hosseini H, Farrokhi N, Asadzadeh H. Comparison of Moral Reasoning among Students with and without Visual Impairment. jcmh. 2019; 6 (2) :194-204
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-582-fa.html

خواجه حسینی حمدالله، فرخی نورعلی، اسدزاده حسن. مقایسه‌ استدلال اخلاقی دانش آموزان با و بدون آسیب بینایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (2) :194-204

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-582-fa.html



دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991