1- دانشکده علوم انسانی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران 2- گروه روان شناسی بالینی، واحد لاهیجان، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران 3- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (4008 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات هیجانی- رفتاری در کودکان مبتلا به نشانگان داون منجر به بروز مشکلات اجتماعی و کاهش توانایی در کنش های اجرایی و شناختی کودک می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی در کاهش اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به نشانگان داون انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کودکان 6 الی 16 ساله مبتلا به نشانگان داون شهر رشت در سال 96-1395 بود که 20 نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش به صورت تصادفی جایدهی شدند (هر گروه 10 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر بود. برای گروه آزمایش، آموزش بازیدرمانی در 10 جلسه30 الی 45 دقیقهای برگزار شد، در حالی که گروه گواه در این مدت هیچ گونه مداخلهای را دریافت نکردند. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش بازیدرمانی در کاهش اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به نشانگان داون مؤثر بوده است (0/01 > P). نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر علاوه بر معناداری آماری، میتوان بر اهمیت بازی درمانی با شیوه مناسب برای کودکان مبتلا به نشانگان داون در کاهش اختلالات رفتاری تأکید کرد و از آن به عنوان یک روش مؤثر، بهره گرفت.
Adamiat A, Varasteh A, Nezamdoust A. The Effectiveness of Play Therapy in Reducing Behavioral Disorders in Children with Down Syndrome. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :218-227 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-585-fa.html
آدمیت آذین، وارسته علیرضا، نظام دوست علیرضا. اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی-رفتاری در کاهش اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به نشانگان داون. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :218-227