[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 188-199 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی های ریتمیک بر برنامه ریزی و سازماندهی، انعطاف پذیری، بازداری، و فراشناخت کودکان پیش دبستانی
حدیثه صفای هنروری، محسن مشکبید حقیقی
واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (2464 مشاهده)
زمینه و هدف: پیدا کردن روش­ های مناسب برای بهبود کنش‌های اجرایی همچون مهارت­ های برنامه ­ریزی و سازمان‌دهی، انعطاف‌پذیری، بازداری، و فراشناخت در کودکان پیش­دبستانی به واسطه­ اثر این مهارت­ها­ در تمامی  فعالیت­ های آینده این کودکان، حائز اهمیت خاصی است؛ از این رو هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی ­های ریتمیک بر میزان مهارت­ های برنامه­ ریزی و سازمان‌دهی، انعطاف ­پذیری، بازداری، و فراشناخت کودکان پیش دبستانی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس­ آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6-4 ساله ثبت نام شده در مهدکودک ­ها و مراکز پیش­ دبستانی شهر رشت در سال 1396 بود که تعداد 30 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس و بر حسب شرایط ورود به پژوهش به‌عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری داده ­ها مقیاس درجه ­بندی رفتار کنش­وری اجرایی (اسپای، ایسکوئس و جیویا، 2002) بود. آزمودنی­ های گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه­ ای به‌صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند، در حالی که گروه گواه چنین آموزشی را دریافت نکردند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله­ بازی‌های ریتمیک توانسته است عملکرد مهارت‌های برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی (0/001> P و 21/11=F)، انعطاف‌پذیری (0/001 > P و 17/89=F)، بازداری (0/01 > P و 7/58=F)، و فراشناخت (0/001 > P و 19/59=F) گروه آزمایش را بهبود دهد.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­ توان استنباط کرد اجرای بازی­ های ریتمیک به‌صورت جلساتی جذاب و سلسله ­مراتبی، با ایجاد تحرک و نشاط به همراه موسیقی و ریتم، این فرصت را در اختیار کودکان قرار می‌دهد تا توانایی خود را در مهارت­ های برنامه ­ریزی و سازمان‌دهی، انعطاف­ پذیری، بازداری، و فراشناخت تقویت کنند؛ بنابراین، این شیوه می­ تواند به‌عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار سایر برنامه‌های آموزشی به کار رود.
 
واژه‌های کلیدی: بازی های ریتمیک، انعطاف‌پذیری، فراشناخت، برنامه ریزی و سازمان‌دهی، بازداری
متن کامل [PDF 919 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۰
فهرست منابع
1. Barkley RA. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychol Bull. 1997; 121(1): 65-94. [Link] [DOI:10.1037//0033-2909.121.1.65]
2. Dawson P, Guare R. Executive skills in children and adolescents: a practical guide to assessment and intervention. Third Edition. New York: Guilford Press; 2018, pp: 29-38. [Link]
3. Jalili A, Hejazi M, Entesar Foumani G, Morovati Z. The relationship between meta-cognition and academic performance with mediation role of problem solving. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(1): 80-91. [Persian]. [Link]
4. Fazel-Kalkhoran J, Homayounnia M, Mohammadzadeh M. The impact of primary school games on the social development of educable mentally retarded children. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2015; 3(3): 266-276. [Persian]. [Link]
5. Tavakoli Z, Jomehri F, Kraskian Mojambari A. The impact of sensory integration and spatial thinking exercises on improved non-verbal intelligence in the children with learning disorder. Clinical Psychology Studies. 2015; 5(19): 19-33. [Persian]. [Link]
6. Rafei T. The rhythmic plays and movements. Fourth Edition. Tehran: Danje; 2015, pp: 19-40. [Persian].
7. Akbari B, Rahmati F. The efficacy of cognitive behavioral play therapy on the reduction of aggression in preschool children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2015; 2(2): 93-100. [Persian]. [Link]
8. Khanjani Z, Khaknezhad Z. The effect of inactive music therapy on symptoms, communication deficit, and social interaction of children with autism spectrum disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2016; 3(3): 97-105. [Persian]. [Link]
9. Barzegar Bafrooei K, Mirjalili M, Shirahany A. The role of motion games, art and music in reducing behavioral problems in children with learning disabilities. Exceptional Education Journal. 2015; 7(135): 52-62. [Persian]. [Link]
10. Masala KS. Rhythm play: rhythm activities and initiatives for adults, facilitators, teachers, and kids! Fundoing Publications; 2004, pp: 50-68. [Link]
11. Goldshtrom Y, Korman D, Goldshtrom I, Bendavid J. The effect of rhythmic exercises on cognition and behaviour of maltreated children: a pilot study. J Bodyw Mov Ther. 2011; 15(3): 326-334. [Link] [DOI:10.1016/j.jbmt.2010.06.006]
12. Dehghani M, Karimei N, Tagipour Javan AA, Hasan Nattaj Jelodar F, Pakizeh A. The effectiveness of rhythmic movement games (weighted) on the rate of executive function in children with neuropsychological learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2012; 2(1): 53-77. [Persian]. [Link]
13. Landreth, G. Play therapy: the art of the relationship. Third edition. New York: Routledge; 2012, pp: 80-93. [Link] [DOI:10.4324/9780203835159]
14. Hassan Nattaj F, Taghipour Javan A, Framarzi S, Abedi A. Effectiveness of rhythmic play on the attention and memory functioning in children with mild intellectual disability (MID). International Letters of Social and Humanistic Sciences (ILSHS). 2014; 6: 9-21. [DOI:10.18052/www.scipress.com/ILSHS.17.9]
15. Ghanaei A, Garrussi FM, Ashayerei H, Babapour J, Moghimi A. The effect of rhythmic movement exercises on the function of digit symbol memory in children with special learning disabilities. Journal of Psychology and education studies. 2009; 9(2): 149-165. [Persian]. [Link]
16. Poyamanesh J, Faryabi Z. Compare the effectiveness of rhythm games on decreasing aggression children with mild mental retardation and children with learning disorders with normal children. Academy of Business & Scientific Research. 2015; 4(1): 189-197. [Link]
17. Davis CL, Tomporowski PD, Boyle CA, Waller JL, Miller PH, Naglieri JA, et al. Effects of aerobic exercise on overweight children's cognitive functioning. Res Q Exerc Sport. 2007; 78(5): 510-519. [Link] [DOI:10.5641/193250307X13082512817660]
18. Coles K, Tomporowski PD. Effects of acute exercise on executive processing, short-term and long-term memory. J Sports Sci. 2008; 26(3): 333-344. [Link] [DOI:10.1080/02640410701591417]
19. Asgari Nekah SM, Abedi Z. The effectivness of executive functions based play therapy on improving response inhibition, planning and working memory in children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Cognitive Psychology. 2014; 2(1): 41-51. [Persian]. [Link]
20. Abedi A, Kazemi F, Shooshtari M. Investigation of effects of aerobic exercise on improving executive functions and attention of children with neuropsychological learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2015; 4(2): 38-54. [Persian]. [Link]
21. Miranda A, Presentación MJ, Siegenthaler R, Jara P. Effects of a psychosocial intervention on the executive functioning in children with ADHD. J Learn Disabil. 2013; 46(4): 363-376. [Link] [DOI:10.1177/0022219411427349]
22. Dehghani Y, Afshin SA, Keykhosrovani M. Effectiveness of neuropsychological therapy on executive functions and educational performance of students with dyscalculia. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 3(4): 14-25. [Persian]. [Link]
23. Guy SC, Isquith PK, Gioia GA. Behavior rating inventory of executive function®-self-report version. Odessa: Psychological Assessment Resources; 2003, pp: 3-12. [Link]
24. Mashhadi A, Hasani J, Teymouri. Psychometric properties of preschool behavior rating inventory of executive function: parent form. Journal of Clinical Psychology. 2017; 9(1): 75-84. [Persian]. [Link]
25. Duku E, Vaillancourt T. Validation of the BRIEF-P in a sample of Canadian preschool children. Child Neuropsychol. 2014; 20(3): 358-371. [Link] [DOI:10.1080/09297049.2013.796919]
26. Bonillo A, Araujo Jiménez EA, Jané Ballabriga MC, Capdevila C, Riera R. Validation of Catalan version of BRIEF-P. Child Neuropsychol. 2012; 18(4): 347-355. [Link]
27. Mashhadi A, Hassani J, Barerfan Z, Njafi Gol P, Daneshvar S. Psychometric properties of the behavior rating inventory of executive functioning-perschool version (teacher form). Journal of Developmental Psychology. 2013; 10(38): 123-137. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safay Honarvari H, Moshkbid Haghighi M. Effectiveness of Rhythmic Games on Planning and Organizing Skills, Flexibility, Inhibition, and Metacognition of Pre-School Children. jcmh. 2019; 6 (3) :188-199
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-592-fa.html

صفای هنروری حدیثه، مشکبید حقیقی محسن. اثربخشی بازی های ریتمیک بر برنامه ریزی و سازماندهی، انعطاف پذیری، بازداری، و فراشناخت کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (3) :188-199

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-592-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030