[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 143-131 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش حل مسئله بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی
بهروز فریدمرندی1 ، کیوان کاکابرایی* 2، سعیده السادات حسینی2
1- واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه
2- گروه روان شناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه
چکیده:   (4438 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت­ های اجتماعی، رفتارهای اجتماعی مورد قبول و فراگرفته شده­ای هستند که موجب ارتباط با دیگران و بهبود کیفیت زندگی شده و در برقراری ارتباط مؤثر و پذیرش اجتماعی نقش مهمی دارند. از سویی دیگر حل مسئله یکی از مهم­ترین مهارت­ هایی است که می­تواند سلامت روانی کودکان را در رویارویی با مشکل­ های کنونی و آینده حفظ و تقویت کند؛ بنابراین در این راستا تقویت مهارت حل مسئله یکی از راه­ های مقابله با مشکل­ های زندگی است  هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر حل مسئله بر مهارت­ های اجتماعی کودکان پیش­ دبستانی، بود.
روش: روش این پژوهش، کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا، نیمه ­آزمایشی از نوع طرح پیش­ آزمون پس ­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. کودکان مقطع پیش ­دبستانی مهدکودک ­های شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97-1396، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. تعداد 24 نفر (شامل 16 پسر و 8 دختر) از این کودکان، با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه، به شیوه تصادفی جایدهی شدند. برای جمع ­آوری داده ­ها، از مقیاس درجه ­بندی مهارت­های اجتماعی (گرشام و الیوت،1990) استفاده شد. ابتدا از هر دو گروه پیش ­آزمون به عمل آمد، سپس افراد گروه آزمایش، 16 جلسه تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند در حالی که گروه گواه مداخله هدفمندی دریافت نکرد. سپس، از هر دو گروه پس­ آزمون به عمل آمد. پس از گذشت چهار ماه، دوره پیگیری نیز برای هر دو گروه به عمل آمد تا پایایی نتایج با گذشت زمان مورد بررسی قرار گرفته باشد. در نهایت داده ­ها با استفاده از آزمون اندازه ­گیری مکرر و با استفاده از نرم­افزار SPSS-20 تحلیل شدند.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که آموزش حل مسئله در دو مرحله پس آزمون و پیگیری باعث افزایش مهارت­ های اجتماعی (شامل همکاری، جرئت­ ورزی، مسئولیت­ پذیری و خودمهارگری) در کودکان پیش­ دبستانی شده است (0/001>p).
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته ­های به­ دست آمده از این پژوهش می­ توان نتیجه گرفت از آنجا که مهارت حل مسئله به چگونگی برطرف کردن مشکلات و مدیریت مسائل زندگی مربوط می­ شود،آموزش این مهارت­ ها به کودک، زمینه­ ساز بهبود تعامل و ارتباط سازنده و مؤثر با جهان پیرامون شده و موجب ارتقاء سطح مهارت­ های اجتماعی و روابط بین­فردی مطلوب می ­شود. آموزش مهارت­ های حل مسئله در این مطالعه توانسته است زمینه همکاری، مسئولیت ­پذیری، و تعامل بین ­فردی مطلوب را در کودکان تقویت کند و در نهایت موجب افزایش مهارت ­های اجتماعی افراد گروه آزمایش شده است.
واژه‌های کلیدی: پیش دبستانی، حل مسئله، مهارت های اجتماعی
متن کامل [PDF 569 kb]   (1715 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/7 | پذیرش: 1398/1/25 | انتشار: 1398/12/14
فهرست منابع
1. Fusaro M, Smith MC. Preschoolers inquisitiveness and science-relevant problem solving. Early Child Res Q. 2018; 42: 119-127. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2017.09.002]
2. Mirhadi T. Then, who is child? What is the concept of the childhood? Tehran: Children's Book Council of Iran; 2004, p: 21. [Persian].
3. Dinkmeyer D, Mc Key G, Dinkmeyer J. Parenting young children helpful strategies based on systematic training for effective parenting (STEP) for parents of children under six. Raees Dana M (Persian Translator). Tehran: Roshd Press; 2015, p: 13. [Persian].
4. Heckman JJ, Mosso S. The economics of human development and social mobility. Annu Rev Econom. 2014; 6: 689-733. [Link] [DOI:10.1146/annurev-economics-080213-040753]
5. Côté SM, Larose M-P, Geoffroy MC, Laurin J, Vitaro F, Tremblay RE, et al. Testing the impact of a social skill training versus waiting list control group for the reduction of disruptive behaviors and stress among preschool children in child care: the study protocol for a cluster randomized trial. BMC Psychol. 2017; 5: 29. [Link] [DOI:10.1186/s40359-017-0197-9]
6. Ouellet-Morin I, Tremblay RE, Boivin M, Meaney M, Kramer M, Côté SM. Diurnal cortisol secretion at home and in child care: a prospective study of 2-year-old toddlers. J Child Psychol Psychiatry. 2010; 51(3): 295-303. [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.2009.02167.x]
7. Geoffroy M-C, Côté SM, Parent S, Séguin JR. Daycare attendance, stress, and mental health. Can J Psychiatry. 2006; 51(9): 607-615. [Link] [DOI:10.1177/070674370605100909]
8. Gunnar MR, Donzella B. Social regulation of the cortisol levels in early human development. Psychoneuroendocrinology. 2002; 27(1-2): 199-220. [Link] [DOI:10.1016/S0306-4530(01)00045-2]
9. Van Andel HWH, Jansen LMC, Grietens H, Knorth EJ, van der Gaag RJ. Salivary cortisol: a possible biomarker in evaluating stress and effects of interventions in young foster children? Eur Child Adolesc Psychiatry. 2014; 23(1): 3-12. [Link] [DOI:10.1007/s00787-013-0439-1]
10. Weber S, Kronberger N, Appel M. Immigrant student's educational trajectories: the influence of cultural identity and stereotype threat. Self-Identity. 2018; 17(2): 211-235. [Link] [DOI:10.1080/15298868.2017.1380696]
11. Khan Mohammad Zade Z, Hani Hizani A. Comparison of social skills, positive thinking skills and problem-solving methods in male and female students at the 3rd degree of high school in Zahedan. Sociology of Education Journal. 2018; 11(11): 88-98. [Persian]. [Link]
12. Seçer Z, Gülay H, Önder A, Kara C. The social skills and problem behaviors comparison of 6-year children who go to state and private preschool education institution. International Online Journal of Primary Education (IOJPE) ISSN: 1300-915X. 2013; 2(1): 1-13. [Link]
13. Ebrahimi T, Aslipoor A, Khosrojavid M. The effect of group play therapy on aggressive behaviors and social skills in preschool children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2019; 6(2): 40-52. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.2.5]
14. Siadat SM. Effects of social skills teaching on the self-esteem and identity dimensions of the labor children. Educational Psychology. 2015; 11(37): 83-101. [Persian]. [Link]
15. Greiff S, Holt DV, Funke J. Perspectives on problem solving in educational assessment: analytical, interactive, and collaborative problem solving. J Probl Solving. 2013; 5(2): 71-91. [Link] [DOI:10.7771/1932-6246.1153]
16. Danesh E, Salimi Nia N, Falahati H, Sabeghi L, Shamshiri M. Effectiveness of group problem solving training on adaptability of adolescence girls incompatible. Journal of Apply Psychology. 2014; 8(2): 23-40. [Persian]. [Link]
17. Tajeri B. Effectiveness of problem solving training on interpersonal sensitivity & aggression in students. Journal of School Psychology. 2016; 5(3): 39-55. [Persian]. [Link]
18. Shokoohi-Yekta M, Zamani N, Pourkarimi J. Effects of problem-solving instruction on improving social skills and decreasing behavioral problems: a single subject study on slow-learner students. Journal of Psychological Studies. 2015; 10(4): 7-32. [Persian]. [Link]
19. Koh GC-H, Khoo HE, Wong ML, Koh D. The effects of problem-based learning during medical school on physician competency: a systematic review. CMAJ. 2008; 178(1): 34-41. [Link] [DOI:10.1503/cmaj.070565]
20. Bakhshayesh A, Dehghan Zardini R. Effectiveness of based problem-solving training on decrease behavioral problems of student. Journal of Behavioral Sciences. 2014; 7(4): 347-354. [Persian]. [Link]
21. Moatamedi H, Hajbabaee H, Beiglarian A, Falah Soloklaee M. Effectiveness of problem solving skills training on increasing the social adequacy of adolescent girls. Quarterly of Social Research. 2012; 5(14): 17-29. [Persian]. [Link]
22. Merrill KL, Smith SW, Cumming MM, Daunic AP. A review of social problem-solving interventions: past findings, current status, and future directions. Rev Educ Res. 2017; 87(1): 71-102. [Link] [DOI:10.3102/0034654316652943]
23. Aksoy P, Baran G. Review of studies aimed at bringing social skills for children in preschool period. Procedia Soc Behav Sci. 2010; 9: 663-669. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.12.214]
24. Bushman BB, Peacock GG. Does teaching problem-solving skills matter? An evaluation of problem-solving skills training for the treatment of social and behavioral problems in children. Child and Family Behavior Therapy. 2010; 32(2): 103-124. [Link] [DOI:10.1080/07317101003776449]
25. Shure MB. I can problem solve (ICPS): an interpersonal cognitive problem-solving program (preschool). Shokohi Yekta M (Persian Translator). Tehran: Sepid Barg Press; 2014, p: 26. [Persian].
26. Shamsi M, Hemmati Alamdarloo G, Shojaee S. Comparison of social problem solving ability in girl students with intellectual disability and normally developing peers. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(1): 15-24. [Persian]. [Link]
27. Dopp J, Block T. High school peer mentoring that works! Teach Except Child. 2004; 37(1): 56-62. [Link] [DOI:10.1177/004005990403700107]
28. Beck SR, Williams C, Cutting N, Apperly IA, Chappell J. Individual differences in children's innovative problem-solving are not predicted by divergent thinking or executive functions. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2016; 371(1690): 20150190. [Link] [DOI:10.1098/rstb.2015.0190]
29. Chang EC, Zurilla TJ, Sana LJ. Social problem solving. Noori R, Noori MA. (Persian translator). Tehran: Arjmand Publication; 2015, pp: 156-170. [Persian].
30. Gresham FM, Elliott SN. Social skills rating system Manual. San Antonio, TX: Pearson; 1990.
31. Shahim S. Validity - Reliability - Scale of social skill grading method in a group of primary school children in Shiraz. Journal of Educational Sciences and Psychology. 1998; 5(3-4): 17-29. [Persian]. [Link]
32. HosseinKhanzadeh AA. The effect of child-centered play therapy on the self-efficacy in peer relations among students with oppositional defiant disorder symptoms. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 4(3): 49-59. [Persian]. [Link]
33. Kakabraee K, Moradi AR. Effectiveness of based problem-solving training on student behavioral problems. Psychology of Exceptional Individuals. 2017; 7(25): 175-202. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farid Marandi B, Kakabaraee K, Hosseini S A. The Effect of Problem- Solving Training on Social Skills of Preschool Children. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :131-143
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-598-fa.html

فریدمرندی بهروز، کاکابرایی کیوان، حسینی سعیده السادات. تأثیر آموزش حل مسئله بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :131-143

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-598-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645