1- واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران 2- واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران 3- واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران 4- واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران
چکیده: (2554 مشاهده)
زمینه و هدف:یکی از مشکلات شایع در مدارس پیشدبستانی، خوانایی دستخط کودکان است. خط،مهارتادراکی- حرکتیپیچیدهایاستکهبهبلوغویکپارچگی مجموعهای ازمهارتهای،شناختی، ادراکی، وحرکتیبستگیداردکهازطریقآموزشایجادمیشود. به این ترتیب هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ادراکی- حرکتی بر بهبود مهارت دستخط در کودکان پیشدبستانی بوده است. روش:طرح پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کوکان پسر پیشدبستانی 5 تا 6 سال ارجاع داده شده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-97 بوده است که با استفاده از مقیاس مشکلات دستخط کشاورزی و شجاعی (1394) مورد غربالگری قرار گرفتند. نمونه مورد مطالعه شامل 20 کودک دارای مشکلات دستخط از جامعه آماری ذکر شده بودند که به شیوه در دسترس انتخاب، و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه (10 کودک در گروه آزمایش و 10 کودک در گروه گواه) جایدهی شدند. گروهآزمایشبرنامهتمرینی مهارتهای ادراکی - حرکتیرابه مدت16جلسه 45 دقیقهای دریافت کرد و دراینمدت، گروه گواه بهفعالیتهایمعمولخودپرداخت.درپایانبرنامه مداخلهای ازهردوگروهپسآزمونبهعملآمد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش شامل سیاهه مشکلات دست خط کشاورزی و شجاعی (1394) بود.برای تحلیل دادهها نیز از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری استفاده شد. یافتهها:نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزشی مهارتهای ادراکی- حرکتیبر بهبود مشکلات دستخط (73/14=F، 001/0=P)، خردهمقیاسهای خطاهای دستخط (40/12=F، 002/0=P) و خطاهای وضعیت بدن هنگام نوشتن (12/6=F، 024/0=P)پسران پیشدبستانی 4 تا 6 سال، مؤثر است. نتیجهگیری:با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که استفاده از مهارتهای ادراکی ـ حرکتی با تقویتعضلات دستومهارتهای حرکتی درشت و ظریف دست در تحول مهارتهای دستخط مؤثر است. در نتیجه این شیوه میتواند به عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار درمانهای اصلی این اختلال به کار رود.
Ghasemi M, Mirseifi Fard L S, Khalili F, Karami M. The Effect of Perceptual-Motor Skills Training on Improvement of Handwriting in Preschool Children. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :96-107 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-599-fa.html
قاسمی محمود، میرصیفی فرد لیلاالسادات، خلیلی فیاض، کرمی منیره. تأثیر آموزش مهارتهای ادراکی - حرکتی بر بهبود دست خط در کودکان پیشدبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :96-107