[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 96-107 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های ادراکی - حرکتی بر بهبود دست خط در کودکان پیش‌دبستانی
محمود قاسمی، لیلاالسادات میرصیفی فرد، فیاض خلیلی، منیره کرمی
واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
چکیده:   (208 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مشکلات شایع در مدارس پیش‌دبستانی، خوانایی دست­خط کودکان است. خط، مهارت ادراکی- حرکتی پیچیده‌ای است که به بلوغ و یکپارچگی مجموعه­ای از مهارت‌های، شناختی، ادراکی، و حرکتی بستگی دارد که از طریق آموزش ایجاد می‌شود. به این ترتیب هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ادراکی- حرکتی بر بهبود مهارت دست­خط در کودکان پیش‌دبستانی بوده است.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کوکان پسر پیش‌دبستانی 5 تا 6 سال ارجاع داده شده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-97 بوده است که با استفاده از مقیاس مشکلات دست­خط کشاورزی و شجاعی (1394) مورد غربالگری قرار گرفتند. نمونه مورد مطالعه شامل 20 کودک دارای مشکلات دست­خط از جامعه آماری ذکر شده بودند که به شیوه در دسترس انتخاب، و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه (10 کودک در گروه آزمایش و 10 کودک در گروه گواه) جایدهی شدند. گروه آزمایش برنامه تمرینی مهارت‌های ادراکی - حرکتی را به مدت 16 جلسه 45 دقیقه­ای دریافت کرد و در این مدت، گروه گواه به فعالیت‌های معمول خود پرداخت. در پایان برنامه مداخله­ای از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش شامل سیاهه مشکلات دست خط کشاورزی و شجاعی (1394) بود. برای تحلیل داده‌ها نیز از آزمون تحلیل کوواریانس تک­متغیری و چندمتغیری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزشی مهارت‌های ادراکی- حرکتی بر بهبود مشکلات دست­خط (73/14=F، 001/0=Pخرده­مقیاس‌های خطاهای دست­خط (40/12=F، 002/0=P) و خطاهای وضعیت بدن هنگام نوشتن (12/6=F، 024/0=P) پسران پیش‌دبستانی 4 تا 6 سال، مؤثر است.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که استفاده از مهارت‌های ادراکی ـ حرکتی با تقویت عضلات دست و مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف دست در تحول مهارت‌های دست­خط مؤثر است. در نتیجه این شیوه می‌تواند به عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار درمان‌های اصلی این اختلال به‌ کار رود.
واژه‌های کلیدی: ادراکی- حرکتی، دست خط، کودکان پیش‌دبستانی
متن کامل [PDF 796 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/7 | پذیرش: 1397/8/29 | انتشار: 1399/9/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi M, Mirseifi Fard L S, Khalili F, Karami M. The Effect of Perceptual-Motor Skills Training on Improvement of Handwriting in Preschool Children. J Child Ment Health. 2020; 7 (3) :96-107
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-599-fa.html

قاسمی محمود، میرصیفی فرد لیلاالسادات، خلیلی فیاض، کرمی منیره. تأثیر آموزش مهارت‌های ادراکی - حرکتی بر بهبود دست خط در کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :96-107

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-599-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4256