[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 168-159 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر مهار خشم دانش آموزان پسر
خالد بادپا1 ، محمود شیرازی* 2، علی عرب2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده:   (3362 مشاهده)
زمینه و هدف: خشم در کودکان و نوجوانان یکی از هیجانات شایع و مخرب است که باعث بروز مشکلات شناختی و رفتاری گوناگونی در آنان می­شود و تهدیدی برای سلامت روان کودکان و نوجوانان است. هدف پژوهش حاضر تأثیر درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن­آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر مهار خشم دانش ­آموزان پسر بود.
روش: این پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون – پس­آزمون و گروه گواه انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از دانش ­آموزان پسر10 تا 14 ساله شهر چابهار در سال تحصیلی 96-97 بود که در پرسشنامه بیان حالت – صفت خشم اسپیلبرگر (1999)، نمرات بالاتری کسب کرده بودند. این افراد با روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ­ای تحت آموزش درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن­آگاهی با محوریت مدیریت خشم قرار گرفتند و گروه گواه در این فاصله، هیچ­گونه آموزشی را دریافت نکرد. برای تجزیه‌وتحلیل داده ­ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن ­آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر مؤلفه ­های مهار خشم، اثربخشی معناداری دارد؛ بدین معنا که میانگین نمرات گروه آزمایش در پس ­آزمون نسبت به گروه گواه به‌طور معناداری کاهش پیدا کرده است (0/01p<).
 نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به دست آمده می­ توان نتیجه گرفت که درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن­ آگاهی به خاطر تأکید ویژه­ای که بر تجربه و برون‌ریزی مستقیم هیجان­ ها دارد، می­ تواند باعث مهار و کاهش مؤلفه‌های خشم شود.

 
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی رفتاری، ذهن آگاهی، مهار خشم
متن کامل [PDF 768 kb]   (963 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/5/9 | پذیرش: 1397/9/30 | انتشار: 1397/12/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badpa K, Shirazi M, Arab A. The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy Based on Mindfulness on Anger Control of Male Students. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :159-168
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-604-fa.html

بادپا خالد، شیرازی محمود، عرب علی. اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر مهار خشم دانش آموزان پسر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :159-168

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-604-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645