1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران 3- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده: (2824 مشاهده)
زمینه و هدف:عواملمؤثربریادگیریبسیارگستردهووسیعبودهوشناساییاین عواملدررفعمشکلاتونارسایی هایموجوددرنظام آموزشی، بسیار مهماست. یکیازاینعوامل، سبک یادگیریاست و پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مقایسه سبک های یادگیری بر اساس جنسیت، موضوع درسی، و پایه تحصیلی با استفاده از روش تحلیل خوشهای انجام شد. روش:این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روششناسی، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش آموزان پایه های چهارم، پنجم، و ششم ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 97-1396 بود. برای انتخاب نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 1961 دانشآموز (928 نفر پسر و 1033 دختر) انتخاب شده و به پرسشنامه سبک یادگیری وارک (1998) پاسخ دادند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل خوشهای و خیدو وارسی و تحلیل شدند. یافته ها:نتایج تحلیل خوشه ای حاکی از تشخیص پنج سبک در بین دانشآموزان از جمله سبک دیداری، شنیداری، خواندن/ نوشتن، جنبشی، و چندگانه دارد که سبک چندگانه، بیشترین تعداد؛ و سبک شنیداری، کمتر میزان را به خود اختصاص داده است. نتایجهمچنین نشان داد سبکیادگیریبر اساسجنسیت (01P ؛ 87/16X2= )، و پایه تحصیلی (05P ؛ 320/18X2= ) متفاوت است، اما بین سبک یادگیری بر اساس نوع درس (موضوع درسی)، تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری:بر اساس نتایج پژوهش سبک ارجح در دانش آموزان، سبک یادگیری چندگانه (ترکیبی) است. از سوی دیگر سبک یادگیریبر اساسجنسیت و پایه تحصیلی، متفاوت است؛ اما بر اساس نوع درس (موضوع درسی)، تفاوت معناداری در بین سبکها مشاهده نشده است. بدین ترتیب، آگاهی از نوع سبک یادگیری دانشآموزان جهت تدریس مؤثر معلمان و کاهش مشکلات یادگیری، مهم است.
Karimi S B K, Adib Y, Mahmoudi F, Badri Gargari R. Identifying and Comparing the Learning Styles based on Gender, Syllabus and Educational Level with Emphasis on Cluster Analysis. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :193-204 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-605-fa.html
کریمی سیدبهاالدین، ادیب یوسف، محمودی فیروز، بدری گرگری رحیم. شناسایی و مقایسه سبک های یادگیری بر اساس جنسیت، موضوع درسی، و پایه تحصیلی با تأکید بر روش تحلیل خوشه ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :193-204