[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 193-204 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و مقایسه سبک های یادگیری بر اساس جنسیت، موضوع درسی، و پایه تحصیلی با تأکید بر روش تحلیل خوشه ای
سیدبهاالدین کریمی ، یوسف ادیب، فیروز محمودی، رحیم بدری گرگری
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (695 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل مؤثر بر یادگیری بسیار گسترده و وسیع بوده و شناسایی این عوامل در رفع مشکلات و نارسایی­ های موجود در نظام آموزشی، بسیار مهم است. یکی از این عوامل، سبک یادگیری است و پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مقایسه سبک ­های یادگیری بر اساس جنسیت، موضوع درسی، و پایه تحصیلی با استفاده از روش تحلیل خوشه­ای انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش­شناسی، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش­ آموزان پایه­ های چهارم، پنجم، و ششم ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 97-1396 بود. برای انتخاب نمونه آماری با استفاده از روش نمونه ­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای، تعداد 1961 دانش­آموز (928 نفر پسر و 1033 دختر) انتخاب شد­ه و به پرسشنامه سبک یادگیری وارک (1998) پاسخ دادند. داده­های جمع­ آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل خوشه­ای و خی­دو وارسی و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج تحلیل خوشه ­ای حاکی از تشخیص پنج سبک در بین دانش­آموزان از جمله سبک دیداری، شنیداری، خواندن/ نوشتن، جنبشی، و چندگانه دارد که سبک چندگانه، بیشترین تعداد؛ و سبک شنیداری، کمتر میزان را به خود اختصاص داده است. نتایج همچنین نشان داد سبک یادگیری بر اساس جنسیت (01P ؛ 87/16X2= ) ، و پایه تحصیلی (05P ؛ 320/18X2= ) متفاوت است، اما بین سبک یادگیری بر اساس نوع درس (موضوع درسی)، تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش سبک ارجح در دانش ­آموزان، سبک یادگیری چندگانه (ترکیبی) است. از سوی دیگر سبک یادگیری بر اساس جنسیت و پایه تحصیلی، متفاوت است؛ اما بر اساس نوع درس (موضوع درسی)، تفاوت معناداری در بین سبک­ها مشاهده نشده است. بدین ترتیب، آگاهی از نوع سبک یادگیری دانش­آموزان جهت تدریس مؤثر معلمان و کاهش مشکلات یادگیری، مهم است.
واژه‌های کلیدی: سبک یادگیری، جنسیت، موضوع درسی، پایه تحصیلی، تحلیل خوشه ای
متن کامل [PDF 878 kb]   (308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/10 | پذیرش: 1397/7/24 | انتشار: 1399/9/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi S B K, Adib Y, Mahmoudi F, Badri Gargari R. Identifying and Comparing the Learning Styles based on Gender, Syllabus and Educational Level with Emphasis on Cluster Analysis. J Child Ment Health. 2020; 7 (3) :193-204
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-605-fa.html

کریمی سیدبهاالدین، ادیب یوسف، محمودی فیروز، بدری گرگری رحیم. شناسایی و مقایسه سبک های یادگیری بر اساس جنسیت، موضوع درسی، و پایه تحصیلی با تأکید بر روش تحلیل خوشه ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :193-204

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-605-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319