[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 219-233 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه‌های پیشگیری از قلدری کودکان در نظریه روان‌شناسی فردی: یک مطالعه کیفی
محبوبه حسینی، شعله امیری، امیر قمرانی، ایلناز سجادیان
واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (654 مشاهده)
زمینه و هدف: قلدری پدیده‌ای بسیار شایع است که عواقب روان‌شناختی زیادی را به دنبال دارد. قلدری ممکن است آغاز اختلال شخصیت ضد اجتماعی و رفتارهای خشن در نوجوانی و بزرگسالی باشد. یکی از روی­آوردها و برنامه‌های درمانی برای پدیده قلدری، برنامه پیشگیری و اصلاح این رفتار منفی در کودکان و نوجوانان است. مطابق با این برنامه، آموزش کودکان و نوجوانان موجب افزایش شناخت آنان از ماهیت اختلال شده و به آنها کمک می‌کند تا رفتارهای نا‌مناسب خود را مهار کرده و کاهش دهند. بدین ‌ترتیب پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های پیشگیری از رفتار قلدری در چارچوب نظریه روان‌شناسی فردی انجام شد.
روش: روش این پژوهش، کیفی و نمونه مورد مطالعه شامل 5 کتاب از آثار ترجمه شده از آلفرد آدلر و درایکورس درباره شیوه‌های مقابله با قلدری در کودکان بود. جهت تجزیه ‌و ‌تحلیل داده­ها، از روش تحلیل مضمون استقرایی؛ و به منظور تعیین اعتبار، از روش کدگذاری همزمان استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج به دست آمده، 7 مؤلفه‌ اصلی استخراج شد که عبارت‌اند از: جلب مشارکت خانواده و مدرسه؛ استفاده از گروه و ارتباط دوستانه؛ برقراری ارتباط برابر؛ جایگاه و مسئولیت؛ شناخت کودک، اصلاح باورها و رفتار؛ و امید، دلگرمی، و توانمندسازی.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که آثار کلاسیک نظریه‌پردازان روان‌شناسی فردی، منبع سودمندی برای یافتن رهنمودهای پیشگیرانه و مداخله‌ای برای قلدری هستند و شاید بتوان گفت روان‌شناسی فردی به دلیل تأکید بر بافت اجتماعی، پیشگیری، و تأکید بر نقاط قوت کودکان و نوجوانان، چارچوب مناسبی را برای درک و پیشگیری از قلدری و همچنین کار با کودکان قلدر، فراهم می‌کند. از یافته‌های این مطالعه می‌توان در طراحی برنامه‌های انفرادی و گروهی پیشگیری یا اصلاح قلدری استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: قلدری، روان‌شناسی فردی، پیشگیری، اصلاح رفتار
متن کامل [PDF 1030 kb]   (307 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/10 | پذیرش: 1397/12/11 | انتشار: 1399/9/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M, Amiri S, Ghamarani A, Sajjadian I. Identifying the Components of Bullying Prevention for Children in the Theory of Individual Psychology: A Qualitative Study. J Child Ment Health. 2020; 7 (3) :219-233
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-608-fa.html

حسینی محبوبه، امیری شعله، قمرانی امیر، سجادیان ایلناز. شناسایی مؤلفه‌های پیشگیری از قلدری کودکان در نظریه روان‌شناسی فردی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :219-233

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-608-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319