1- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران 3- گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران 4- گروه روانشناسی بالینی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (2114 مشاهده)
زمینه و هدف:قلدری پدیدهای بسیار شایع است که عواقب روانشناختی زیادی را به دنبال دارد. قلدری ممکن است آغاز اختلال شخصیت ضد اجتماعی و رفتارهای خشن در نوجوانی و بزرگسالی باشد. یکی از رویآوردها و برنامههای درمانی برای پدیده قلدری، برنامه پیشگیری و اصلاح این رفتار منفی در کودکان و نوجوانان است. مطابق با این برنامه، آموزش کودکان و نوجوانان موجب افزایش شناخت آنان از ماهیت اختلال شده و به آنها کمک میکند تا رفتارهای نامناسب خود را مهار کرده و کاهش دهند. بدینترتیب پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای پیشگیری از رفتار قلدری در چارچوب نظریه روانشناسی فردی انجام شد. روش:روش این پژوهش، کیفی و نمونه مورد مطالعه شامل 5 کتاب از آثار ترجمه شده از آلفرد آدلر و درایکورس درباره شیوههای مقابله با قلدری در کودکان بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از روش تحلیل مضموناستقرایی؛ و به منظور تعیین اعتبار، از روش کدگذاری همزمان استفاده شد. یافتهها:بر اساس نتایج به دست آمده، 7 مؤلفه اصلی استخراج شد که عبارتاند از: جلب مشارکت خانواده و مدرسه؛ استفاده از گروه و ارتباط دوستانه؛ برقراری ارتباط برابر؛ جایگاه و مسئولیت؛ شناخت کودک، اصلاح باورها و رفتار؛ و امید، دلگرمی، و توانمندسازی. نتیجهگیری:یافتههای پژوهش نشان میدهند که آثار کلاسیک نظریهپردازان روانشناسی فردی، منبع سودمندی برای یافتن رهنمودهای پیشگیرانه و مداخلهای برای قلدری هستند و شاید بتوان گفت روانشناسی فردی به دلیل تأکید بر بافت اجتماعی، پیشگیری، و تأکید بر نقاط قوت کودکان و نوجوانان، چارچوب مناسبی را برای درک و پیشگیری از قلدری و همچنین کار با کودکان قلدر، فراهم میکند. از یافتههای این مطالعه میتوان در طراحی برنامههای انفرادی و گروهی پیشگیری یا اصلاح قلدری استفاده کرد.
Hosseini M, Amiri S, Ghamarani A, Sajjadian I. Identifying the Components of Bullying Prevention for Children in the Theory of Individual Psychology: A Qualitative Study. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :219-233 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-608-fa.html
حسینی محبوبه، امیری شعله، قمرانی امیر، سجادیان ایلناز. شناسایی مؤلفههای پیشگیری از قلدری کودکان در نظریه روانشناسی فردی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :219-233