[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 110-121 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی مدل ساختاری انگیزش پیشرفت بر اساس جو مدرسه و ارزش‌های وابسته به تحصیل با واسطه گری فراهیجان در دانش آموزان
ایمان پارسایی، اسماعیل سعدی پور* ، فریبرز درتاج، حسن اسدزاده
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (63 مشاهده)
زمینه و هدف: انگیزش، انرژی و جهت رفتار را تعیین می­کند و هدف تمام نظام­ های تعلّیم و تربیت، افزایش انگیزش پیشرفت در دانش­ آموزان است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی مدل ساختاری انگیزش پیشرفت بر اساس جو مدرسه و ارزش­های وابسته به تحصیل با واسطه­ گری فراهیجان در دانش­ آموزان بود.
روش: روش پژوهش حاضر همبستگی و نمونه مورد مطالعه 380 نفر (190 دختر و 190 پسر) از دانش­ آموزان مقطع متوسطه اول در دامنه سنی 15-13 ساله شهر شیراز در سال تحصیلی 1396-1395 بود که به شیوه نمونه ­گیری خوشه­ای چندمرحله ­ای انتخاب و به پرسشنامه ­های جو مدرسه (زولیگ و همکاران، 2009)، پرسشنامه محقق ­ساخته ارزش­ های وابسته به تحصیل (1396)، دیدگاه فراهیجانی (میتمنسگربر و همکاران، 2009)، و انگیزش پیشرفت (هرمنس، 1970) پاسخ دادند. داده­ ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات رگرسیونی در قالب تحلیل مسیر، تحلیل شدند.
یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد که جو مدرسه، ارزش ­های وابسته به تحصیل، و فراهیجان بر انگیزش تأثیر مستقیم دارد. همچنین مشخص شد که جو مدرسه و ارزش ­های وابسته به تحصیل از طریق فراهیجان بر انگیزش، تأثیر غیرمستقیم دارد (0/01P=).
نتیجه ­گیری: مثبت بودن ارزش­ های وابسته به تحصیل، داشتن جوی مدرس ه­ای حمایت­ کننده و تشویق ­گر، و دیدگاه فراهیجانی مناسب که شامل پذیرش هیجان­ های منفی و مثبت است، می­ تواند باعث بهبود انگیزش پیشرفت در دانش ­آموزان شود.
واژه‌های کلیدی: انگیزش پیشرفت، جو مدرسه، ارزش های وابسته به تحصیل، فراهیجان
متن کامل [PDF 835 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parsaei I, Sadipour E, Dortaj F, Asadzaeh H. Evaluation of the Structural Model of Achievement Motivation Based on the School Climate and Values Related to Study with the Mediation of Meta-Emotion in Students. JCMH. 2019; 5 (4) :110-121
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-609-fa.html

پارسایی ایمان، سعدی پور اسماعیل، درتاج فریبرز، اسدزاده حسن. ارزیابی مدل ساختاری انگیزش پیشرفت بر اساس جو مدرسه و ارزش‌های وابسته به تحصیل با واسطه گری فراهیجان در دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :110-121

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-609-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855