[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 104-95 برگشت به فهرست نسخه ها
درمان شناختی- رفتاری اختلال ریاضی: مطالعه موردی
اکرم پرند* 1، طاهره نجفی فرد ، مریم نوذری ، فرناز حکیمی نژاد
چکیده:   (7881 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال ریاضی یکی از مهمترین و شایع ­ترین اختلال‌های دوران کودکی است که بسیاری از روان‌شناسان به آن توجه ویژه نموده­ اند. اگرچه بسیاری از دانش‌آموزان در یادگیری ریاضی دچار مشکل هستند، ولی همه آنها به اختلال ریاضی مبتلا نیستند. در سال‌های اخیر روش‌های گوناگونی برای تشخیص و درمان اختلال­ های ریاضی به کارگرفته شده است، که فنون شناختی- رفتاری یکی از آنها به شمار می رود. هدف پژوهش حاضر مطالعه تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر درمان اختلال ریاضی است. مطالعه حاضر از نوع تک­ آزمودنی با طرح اندازه‌گیری مکرر بوده است.

روش و یافته­ ها: یافته­ های پژوهشی مبین نقش مؤثر درمان شناختی- رفتاری در درمان اختلال ریاضی است. این روش بر آموزش مهارت­ های شناختی مبتنی است و بیشتر به شکل آموزش خود و خود­گویی برای تسهیل مهارت حل مسئله ارائه می­شود. در این پژوهش تلاش شد که دانش ­آموز محرک­ هایی را که بر پاسخ  او اثر می­ گذارد، بشناسد و آن را به گونه ­ای مناسب تغییر دهد. داده ­های این مطالعه با استفاده از آزمون و مصاحبه عمیق بالینی گردآوری شده است. در این پژوهش یک دانش ­آموز دختر 11 ساله دارای اختلال ریاضی با بهره‌گیری از فنون شناختی ـ  رفتاری مورد درمان قرار گرفته است و داده­ ها با استفاده از روش اندازه­ گیری مکرر تحلیل شده است.

 نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که درمان شناختی- رفتاری در کاهش نرخ اشتباهات دانش ­آموز طی 10 جلسه اثر داشته است. استلزام­ های نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

واژه‌های کلیدی: اختلال ریاضی، درمان شناختی – رفتاری، آموزش خود
متن کامل [PDF 838 kb]   (3936 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/20 | پذیرش: 1394/6/24 | انتشار: 1394/9/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parand A, Najafifard T, Nozari M, Hakiminejad F. Cognitive-Behavioral Therapy of Mathematics Disorder: A Case Study. J Child Ment Health 2015; 2 (3) :95-104
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-61-fa.html

پرند اکرم، نجفی فرد طاهره، نوذری مریم، حکیمی نژاد فرناز. درمان شناختی- رفتاری اختلال ریاضی: مطالعه موردی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (3) :95-104

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-61-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660