[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 206-194 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی بر سرسختی روان‌شناختی و کفایت اجتماعی دانش‌آموزان
نواب کاظمی* 1، سید ولی الله موسوی2 ، وحید رسول زاده3 ، سید تقی محمدی4 ، سید رضا محمدی5
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت
3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
4- دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران
5- دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد، زنجان
چکیده:   (4496 مشاهده)
زمینه و هدف: موفقیت در دوران تحصیل یکی از اهداف مهم دانش‌آموزان است که نیازمند برخورداری از مهارت اجتماعی و سرسختی روان‌شناختی مطلوب است، بنابراین استفاده از راهبردهای مداخله‌ای کارآمد به‌منظور ارتقای سرسختی و کفایت اجتماعی در مدارس برای پژوهشگران و روان‌شناسان ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی بر افزایش سرسختی روان‌شناختی و کفایت اجتماعی در دانش‌آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون - پیگیری با گروه گواه بود. نمونه این مطالعه شامل 40 دانش‌آموز دوره متوسطه اول بود که به روش نمونه­گیری خوشه‌ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه (20 دانش­آموز در هر گروه) جایدهی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش مثبت‌اندیشی قرار گرفتند ولی گروه گواه این مداخله را دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سرسختی روان‌شناختی اهواز (کیامرثی و همکاران، 1377) و پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر و همکاران، (1990) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج یافته‌ها نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی بر افزایش سرسختی روان‌شناختی و کفایت اجتماعی دانش‌آموزان تأثیر داشته و تغییرات ایجاد شده در سرسختی و کفایت اجتماعی دانش‌آموزان در مرحله پیگیری نیز ادامه داشت (0/05P<).
 نتیجه‌گیری: مهارت مثبت­اندیشی موجب می‌شود که افراد موقعیت‌های تنش­آور را با دیدی مثبت ارزیابی کنند و با نگرشی خوش‌بینانه با مشکلات مواجه شوند؛ بنابراین بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آموزش مثبت‌اندیشی با ایجاد تفکرات و روان‌بنه‌های ذهنی مثبت توانسته است شاخص‌های سرسختی روان‌شناختی و کفایت اجتماعی را در دانش‌آموزان افزایش دهد.
واژه‌های کلیدی: مثبت‌اندیشی، سرسختی روان‌شناختی، کفایت اجتماعی
متن کامل [PDF 593 kb]   (1854 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/18 | پذیرش: 1398/2/4 | انتشار: 1398/12/16
فهرست منابع
1. Akbari Zardkhaneh S, Mahmoodi M. The efficacy of adolescent development training program to parent on parent-child relationship and family function. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2015; 2(2): 47-57. [Persian]. [Link]
2. Renk K, Phares V. Cross-informant ratings of social competence in children and adolescents. Clin Psychol Rev. 2004; 24(2): 239-254. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2004.01.004]
3. Shnyrenkov E, Romanova E. The development of social competence in the educational training program specialists in urban construction. Procedia Eng. 2015; 117: 331-336. [Link] [DOI:10.1016/j.proeng.2015.08.169]
4. Kühn IK. Enhancing social competence for disadvantaged youth in pre-vocational education: model development through design-based research. International Journal for Research in Vocational Education and Training. 2017; 4(4): 346-368. [Link] [DOI:10.13152/IJRVET.4.4.3]
5. Jafari Baghkheirati A, Ghahramani L, Keshavarzi S, Kaveh MH. The effect of optimism training through educational movies on the students' social competence. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2014; 2(1): 57-64. [Persian]. [Link]
6. Cheung C, Lee T. Improving social competence through character education. Eval Program Plann. 2010; 33(3): 255-263. [Link] [DOI:10.1016/j.evalprogplan.2009.08.006]
7. Rantanen K, Eriksson K, Nieminen P. social competence in children with epilepsy-a review. Epilepsy Behav. 2012: 24(3): 295-303. [Link] [DOI:10.1016/j.yebeh.2012.04.117]
8. Hosseinkhanzadeh AA. Specific methods of assessment and teaching social skills in children with attention deficit / hyperactivity disorder. Exceptional Education Journal. 2013: 8(121): 23-41. [Persian]. [Link]
9. Kim E, Guo Y, Koh C, Cain KC. Korean immigrant discipline and childrens social competence and behavior problems. J Pediatr Nurs. 2010: 25(6): 490-499. [Link] [DOI:10.1016/j.pedn.2009.05.002]
10. Saffarhamidi E, Hosseininan S, Zandipour T. The effect of positive thinking education on the perceived competency and social skills of the orphan and mistreated children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 4(1): 13-23. [Persian]. [Link]
11. Shchipanova DY, Tserkovnikova NG, Uskova BA, Puzyrev VV, Markova AS, Fomin EP. Hardiness of adolescents with special educational needs: research results. Int J Environ Sci Educ. 2016; 11(17): 9829-9838. [Link]
12. Maddi SR. Hardiness: the courage to grow from stresses. J Posit Psychol. 2006; 1(3): 160-168. [Link] [DOI:10.1080/17439760600619609]
13. Garcia-Sanchez M. The hardiness in people at work as a source of corporate communication for image building. Procedia Soc Behav Sci. 2014; 155: 48-52. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.10.254]
14. Zerach G, Karstoft K-I, Solomon Z. Hardiness and sensation seeking as potential predictors of former prisoners of wars' posttraumatic stress symptoms trajectories over a 17-year period. J Affect Disord. 2017; 218: 176-181. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2017.04.025]
15. Bogomaz S, Kozlova N, Atamanova I. University students' personal and professional development: the socio-cultural environment effect. Procedia Soc Behav Sci. 2015; 214: 552-558. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.11.759]
16. Seligman ME, Csikszentmihalyi M. Positive psychology. An introduction. Am Psychol. 2000; 55(1): 5-14. [Link] [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.5]
17. Chamzadeh Ghanavati M, Aghaei A, Golparvar M. The effect of positive â thinking skills on the pessimistic documentary style in primary school boys. Research in Curriculum Planning. 2016; 12(47): 43-50. [Persian]. [Link]
18. Terni P. Solution-focus: bringing positive psychology into the conversation. International Journal of Solution-Focused Practices. 2015; 3(1): 8-16. [Link] [DOI:10.14335/ijsfp.v3i1.25]
19. Pourrazavi S, Hafezian M. The effectiveness of teaching positive - thinking skills on adjustment of high - school students. Journal of School Psychology. 2017; 6(1): 26-47. [Persian]. [Link]
20. Mills KN. The effects of two competence of the Aussie optimism program on social skills [PhD Thesis]. [Perth, Western Australia]: Murdoch University; 2007. [Link]
21. Mehafarid M, Khakpour M, Jajarmi M, Alizadeh mousavi A. Effectiveness of positive thinking training on hardiness & resilience and Job burnout in women nurses. Journal of Nursing Education. 2015; 4(1): 72-83. [Persian]. [Link]
22. Walker MJ. The effects of nurses' practicing of the heart touch technique on perceived stress, spiritual well-being, and hardiness. J Holist Nurs. 2006; 24(3): 164-175. [Link] [DOI:10.1177/0898010105283343]
23. Seligman MEP, Steen TA, park N, Peterson C. positive psychology progress: empirical validation of interventions. Am Psychol. 2005; 60(5): 410-421. [Link] [DOI:10.1037/0003-066X.60.5.410]
24. Parker PD, Martin AJ, Colmar S, Liem GA. Teachers' workplace well-being: Exploring a process model of goal orientation, coping behavior, engagement, and burnout. Teach Teach Educ. 2012; 28(4): 503-513. [Link] [DOI:10.1016/j.tate.2012.01.001]
25. Luthans F, Youssef CM, Avolio BJ. Psychological capital: investing and developing positive organizational behavior. In: Nelson D, Cooper CL, editors. Positive organizational behavior. London: SAGE Publications Ltd; 2007, pp: 86-95. [Link]
26. Snyder CR, Lopez SJ. Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press; 2001, pp: 544-572. [Link]
27. Black J, Reynolds WM. Examining the relationship of perfectionism, depression, and optimism: Testing for mediation and moderation. Pers Individ Dif. 2013; 54(3): 426-431. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2012.10.012]
28. Michalos AC. Encyclopedia of quality of life and well-being research. Dordrecht: Springer Netherlands; 2014, pp: 4927-4932. [Link] [DOI:10.1007/978-94-007-0753-5]
29. Killam KM, Kim Y-H. Positive psychological interventions and self-perceptions: a cautionary tale. In: Parks AC, Schueller S, editors. The Wiley Blackwell handbook of positive psychological interventions. John Wiley & Sons, Ltd; 2014, pp: 450-461. [Link] [DOI:10.1002/9781118315927.ch26]
30. Kazemi N, Rasoulzadeh V, Mohammadi ST. Effect of positive thinking education on social anxiety and cognitive avoidance of mothers of children with specific learning disabilities. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2019; 5(4): 148-158. [Persian]. [Link]
31. Ali-Poor A, Bazyari Meimand M. The relationship between approach-avoidance behaviors and hardiness. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences. 2012; 14(10): 61-65. [Link]
32. Mohammadi MM, Parandin S. Evaluation of exam anxiety level among Kermanshah University of medical sciences students and its association with demographic characteristics in 2014. The Journal of Medical Education and Development. 2015; 10(3): 227-236. [Persian]. [Link]
33. Afroz G, Ghasemzadeh S, Taziki T, Delgoshad A. Effectiveness of mood regulation skills training on self-concept and social competence of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2014; 3(3): 6-24. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi N, Mousavi S V, Rasoulzadeh V, Mohammadi S T, Mohammadi S R. The Effects of Positive Thinking Training on Psychological Hardiness and Social Competence of Students. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :194-206
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-615-fa.html

کاظمی نواب، موسوی سید ولی الله، رسول زاده وحید، محمدی سید تقی، محمدی سید رضا. تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی بر سرسختی روان‌شناختی و کفایت اجتماعی دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :194-206

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-615-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660