[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 247-234 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بازی‌های حرکتی موزون مادر-کودک بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی کودکان
سپیده نایب حسین زاده1 ، علی اقازیارتی* 2، سمیه همتی پویا3 ، کیانا کاروان بروجردی4
1- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
3- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
4- واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (2845 مشاهده)
زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از عمده‌ترین مشکلات رفتاری در کودکان است که بیشتر نتیجه خانواده‌های سازمان­نایافته، ساختار ناسالم، و نحوه ارتباط نامطلوب والدین با کودک است؛ بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش بازی‌های حرکتی موزون مادر-کودک بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی کودکان 3 تا 5 سال انجام شد.
روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل دختران و پسران 3 تا 5 سال حاضر در مهدکودک دانشگاه شهید بهشتی در سال 1396 بود. پس از غربالگری با مقیاس پرخاشگری واحدی و همکاران (1387)، 18 دختر و پسر به همراه مادران­شان به شیوه در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه به‌ صورت تصادفی، جایدهی شدند. کودکان و مادران گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه تحت آموزش بازی‌های حرکتی موزون مادر-کودک قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ مداخله­ ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس اندازه‌‌های مکرر تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در پرخاشگری کلی (68/6=F، 02/0=P)، پرخاشگری کلامی-تهاجمی (59/16=F، 001/0=P)، پرخاشگری جسمانی-تهاجمی (16/14=F، 002/0=P) و پرخاشگری رابطه‌ای (36/22=F، 000/0=P) در مرحله پس‌آزمون و پس از دو ماه پیگیری نشان داد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که کودکان با استفاده از بازی­های حرکتی موزون، نحوه رویارویی با محرک‌ها را آموخته و آن را به محیط اطراف خود و به ‌خصوص در ارتباط با همسالان تعمیم دادند و در نتیجه پرخاشگری کلامی و غیرکلامی در آنها کاهش یافت؛ بنابراین این شیوه می‌تواند به عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار درمان‌های اصلی این اختلال به‌کار رود.
واژه‌های کلیدی: بازی های حرکتی موزون، مادر و کودک، پرخاشگری کلامی و غیر کلامی
متن کامل [PDF 901 kb]   (1269 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/23 | پذیرش: 1397/8/20 | انتشار: 1399/9/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nayeb Hoseinzadeh S, Aghaziarati A, Hematipouya S, Karavan Borojardi K. Effectiveness of Mother-Child Rhythmic Movement Games Training on the Reduction of Verbal and Nonverbal Aggression in Children. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :234-247
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-621-fa.html

نایب حسین زاده سپیده، اقازیارتی علی، همتی پویا سمیه، کاروان بروجردی کیانا. تأثیر آموزش بازی‌های حرکتی موزون مادر-کودک بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :234-247

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-621-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660