1- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران 3- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران 4- واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (2845 مشاهده)
زمینه و هدف:پرخاشگری یکی از عمدهترین مشکلات رفتاری در کودکان است که بیشترنتیجه خانوادههایسازماننایافته، ساختارناسالم، ونحوهارتباطنامطلوبوالدینباکودکاست؛ بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش بازیهای حرکتی موزون مادر-کودک بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی کودکان 3 تا 5 سال انجام شد. روش:پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل دختران و پسران 3 تا 5 سال حاضر در مهدکودک دانشگاه شهید بهشتی در سال 1396 بود. پس از غربالگری با مقیاس پرخاشگری واحدی و همکاران (1387)، 18 دختر و پسر به همراه مادرانشان به شیوه در دسترسانتخاب شده ودر دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی، جایدهی شدند. کودکان و مادران گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه تحت آموزش بازیهای حرکتی موزون مادر-کودک قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد. یافتهها:یافتهها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در پرخاشگری کلی (68/6=F، 02/0=P)، پرخاشگری کلامی-تهاجمی (59/16=F، 001/0=P)، پرخاشگری جسمانی-تهاجمی (16/14=F، 002/0=P) و پرخاشگری رابطهای (36/22=F، 000/0=P) در مرحله پسآزمون و پس از دو ماه پیگیری نشان داد.
نتیجهگیری:با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که کودکان با استفاده از بازیهای حرکتی موزون، نحوه رویارویی با محرکهاراآموخته وآنرابهمحیطاطرافخودوبه خصوصدرارتباطباهمسالانتعمیمدادند و در نتیجه پرخاشگری کلامی و غیرکلامی در آنها کاهش یافت؛ بنابراین این شیوه میتواند به عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار درمانهای اصلی این اختلال بهکار رود.
Nayeb Hoseinzadeh S, Aghaziarati A, Hematipouya S, Karavan Borojardi K. Effectiveness of Mother-Child Rhythmic Movement Games Training on the Reduction of Verbal and Nonverbal Aggression in Children. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :234-247 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-621-fa.html
نایب حسین زاده سپیده، اقازیارتی علی، همتی پویا سمیه، کاروان بروجردی کیانا. تأثیر آموزش بازیهای حرکتی موزون مادر-کودک بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :234-247