1- واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران 3- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران 4- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده: (2871 مشاهده)
زمینه و هدف:دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی در کنش های اجرایی و فرایندهای شناختی مانند حافظه و توجه، مشکلاتی دارند و در مواجه با موقعیتهای زندگی روزمره با مشکلات زیادی روبرو میشوند. ویژگیهای اصلی این دانش آموزان شامل ناتوانی در مهار رفتار، نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری، پرخاشگری، مشکلات تحصیلی، بی قراری حرکتی، و برانگیختگی بوده و برای والدین، معلمان، و همسالان تحمل ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی خودآموزی کلامی و بازیهای ادراکی- حرکتی بر مشکلات توجه دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی شهر تبریز بود. روش:اینپژوهشنیمهآزمایشی وازنوعپیش آزمونو پس آزمونباگروهگواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی پایههای سوم و چهارم مدارس ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 97-96 بود که تعداد 60 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20 دانش آموز در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمعآوریدادهها از پرسشنامه نشانههای مرضی کودکان اسپیرافکین و گادو (1994) ومقیاس عصب روانشناختیکودکونوجوانکانرز (2004) استفاده شد و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام شد. یافتهها:یافته هایحاصلازآزمونتحلیلکوواریانستک متغیرهوچندمتغیرهنشاندادبیننمرهتوجه انتخابی، توجه پایدار،جابجایی توجه، توجه تقسیم شده، و فراخنای توجه دردانش آموزانگروهآزمایشوگواهدرمرحلهپس آزمونتفاوتمعناداریوجوددارد. آماره F دامنه توجه در پس آزمون (15/51) است که در سطح 0/01 معنادار است که نشان می دهد بین سه گروه در میزان دامنه توجه، تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری:انجام مداخلههای مناسب مانند استفاده از روش خودآموزی کلامی و بازیهای ادراکی- حرکتی میتواند موجب رشد پردازش بینایی- فضایی و در نتیجه تحول فرایندهای ذهنی و شناختی کودکان مانند دامنه توجه شود. در نتیجه با استفاده از شیوه های به کار گرفته شده در این مطالعه می توان مشکلات توجه و تمرکز کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی را بهبود بخشید.
Ghassabi S, Bafandeh Gharamaleki H, Mohammadi Aria A, Movallali G. A Comparative Study on the Effectiveness of the Verbal Self-Learning Method and Perceptual-Motor Games on the Attention Range of Hyperactive High School Students with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health 2020; 7 (1) :391-410 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-628-fa.html
قصابی صمد، بافنده قراملکی حسن، محمدی آریا علیرضا، موللی گیتا. مقایسه اثربخشی روش خودآموزی کلامی و روش بازیهای حرکتی بر دامنه توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :391-410