1- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران 2- گروه روان شناسی تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران 3- گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (2463 مشاهده)
زمینه و هدف:با توجه به اهمیت حافظه فعال در بهبود عملکرد تحصیلی، مهارتهای شناختی و فراشناختی، و خلاقیت دانشآموزان، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش بسته شناختی-هیجانی- اجتماعی حافظه فعال بر بهبود فراشناخت و خلاقیت هیجانی دانش آموزان دختر با عملکرد ضعیف در حافظه فعال انجام شد. روش:این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش وگواه بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان دختر 12-10 ساله پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 40 دانشآموز دارای عملکرد ضعیف حافظه فعال از جامعه آماری مذکور بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش وگواه (20 دانشآموز در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع آوری دادهها در این مطالعه از دو آزمون فراشناخت کودکان باکو (2009) و خلاقیت هیجانی آوریل (1999) استفاده شد. در مرحله پیش آزمون هر دو گروه با استفاده از ابزارهای ذکر شده مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس آموزش حافظه فعال به مدت سه ماه، طی 20 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد و افراد گروه گواه، مداخله ای را دریافت نکردند. دادههای جمع آوری شده با تحلیل کواریانس توسط نرمافزار SPSS20تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها:نتایج تحلیل داده ها نشان داد که آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال به طور معناداری باعث بهبود عملکرد فراشناخت (0/01> P ، 18/89=F)و خلاقیت هیجانی دانش آموزان شد (0/01> P ، 23/09=F). نتیجه گیری:بر اساس نتایج این مطالعه به نظر میرسد بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال به دلیل برخورداری از تکالیف چندجانبه، متنوع، متعدد، و متناسب با تواناییهای دانش آموزان بر بهبود فراشناخت و خلاقیت هیجانی دانش آموزان دارای عملکرد ضعیف در حافظه فعال، مؤثر است.
Hassani M, Nadi M, Sajjadian I. The Effect of the Cognitive-Emotional-Social Working Memory Training Package on the Improvement of Metacognition and Emotional Creativity in Students. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :108-127 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-635-fa.html
حسنی مژگان، نادی محمدعلی، سجادیان ایلناز. تأثیر آموزش بسته شناختی - هیجانی - اجتماعی حافظه فعال بر بهبود فراشناخت و خلاقیت هیجانی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :108-127