[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 118-107 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش همدلی بر مهارت های حل مسئله اجتماعی دانش آموزان دختر دارای تجربه تروما
مهسا حاتم* 1، عباس ابوالقاسمی2 ، موسی کافی2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (4562 مشاهده)
زمینه و هدف:. انسان در طول زندگی خود با حوادث آسیب­ زای بسیاری مواجه می­ شود که پیامد­­های ناشی از آن متفاوت است. بسیاری از کودکان و نوجوانان در طی تحول خود رویداد­های تنش­گر مانند اعتیاد والدین و مرگ یک خویشاوند سالخورده و مانند آن را تجربه می­ کنند. اختلال تنیدگی پس از ضربه، اختلال پیچیده و مزمنی است که باعث بروز مشکلات قابل ملاحظه و اختلال در کنش­وری اجتماعی و آموزشی می­­ شود. روش­ ها و روی­ آوردهای مختلفی برای درمان این اختلال وجود دارد که پیامدهای مختلفی را به دنبال دارند. هدف از  انجام این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش همدلی بر حل ­مسئله اجتماعی دانش­ آموزان دختر دارای تجربه تروما است.
روش: پژوهش حاضر، از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون بود. نمونه مورد مطالعه شامل 36  نفر از دانش‌آموزان دختر 14-15 ساله مقطع نهم دارای تجربه تروماتیک شهر رشت در سال تحصیلی 97-1396 بود که به شیوه نمونه ­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه خودگزارشی سرند کردن حوادث تروماتیک (فورد و همکاران، 2002)، مصاحبه بالینی و فرم کوتاه حل ­مسئله اجتماعی (دزوریلا، نیزو و مایدیو- الیورز ، 2002) استفاده شد. گروه آزمایش طی 8 جلسه، هر هفته یک جلسه، تحت مداخله آموزش همدلی قرار گرفتند و تجزیه و تحلیل داده‌های به­ دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس، انجام شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش همدلی به طور معنی‌داری  باعث افزایش مهارت حل­ مسئله اجتماعی و بهبود مؤلفه‌های حل­ مسئله منطقی و سبک اجتنابی می‌شود (0/01>P)، اما در مؤلفه‌های جهت‌گیری مثبت به مسئله، جهت‌گیری منفی به مسئله و سبک تکانشی/ بی‌احتیاطی، تفاوت معنادار دیده نشد.
نتیجه‌گیری: با استفاده از آموزش همدلی و تعمیم آن به بافت‌های اجتماعی مختلف، می‌توان حل­ مسئله اجتماعی افراد دارای تجربه تروماتیک را بهبود بخشید. همچنین این روش درمانی می‌تواند به عنوان ظرفیتی برای افزایش خودمهارگری جهت جلوگیری از بروز نشانه‌های اختلال  تنیدگی پس از ضربه در شرایط گوناگون استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش همدلی، حل مسئله اجتماعی، دانش آموزان، تجربه تروما
متن کامل [PDF 719 kb]   (1903 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/10 | پذیرش: 1398/1/25 | انتشار: 1398/5/22
فهرست منابع
1. Li N, Ahmed S, Zabin LS. Association between childhood sexual abuse (CSA) and adverse psychological outcomes among youth in Taipei. J Adolesc Health. 2012; 50(3): S45-S51. [Link] [DOI:10.1016/j.jadohealth.2011.12.003]
2. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). Washington, Dc: American Psychiatric Pub; 2013. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
3. Trickey D, Siddaway AP, Meiser-Stedman R, Serpell L, Field AP. A meta-analysis of risk factors for post-traumatic stress disorder in children and adolescents. Clin Psychol Rev. 2012; 32(2): 122-138. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2011.12.001]
4. Cohen JA, Bukstein O, Walter H, Benson SR, Chrisman A, Farchione TR, et al. Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2010; 49(4): 414-430. [Link] [DOI:10.1097/00004583-201004000-00021]
5. Gillies D, Maiocchi L, Bhandari AP, Taylor F, Gray C, O'Brien L. Psychological therapies for children and adolescents exposed to trauma. Cochrane Database Syst Rev. 2016; 10: CD012371. [Link] [DOI:10.1002/14651858.CD012371]
6. Barlow MR, Goldsmith Turow RE, Gerhart J. Trauma appraisals, emotion regulation difficulties, and self-compassion predict posttraumatic stress symptoms following childhood abuse. Child Abuse Negl. 2017; 65: 37-47. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2017.01.006]
7. Bonomi AE, Cannon EA, Anderson ML, Rivara FP, Thompson RS. Association between self-reported health and physical and/or sexual abuse experienced before age 18. Child Abuse Negl. 2008; 32(7): 693-701. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2007.10.004]
8. Bashar Poor S, Narimani M, Issazadegan A. Role of experiencing traumatic life events in the prediction of psychological symptoms in male high school students in city of Uremia in 2010-2011 school-year. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences. 2013; 20(4): 96-106. [Persian]. [Link]
9. Wingenfeld K, Riedesel K, Petrovic Z, Philippsen C, Meyer B, Rose M, et al. Impact of childhood trauma, alexithymia, dissociation, and emotion suppression on emotional Stroop task. J Psychosom Res. 2011; 70(1): 53-58. [Link] [DOI:10.1016/j.jpsychores.2010.06.003]
10. Ebrahimi H, Dejkam M, Seghatoleslam T. Childhood traumas and suicide attempt in adulthood. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2014; 19(4): 275-282. [Persian]. [Link]
11. Karatzias T, Howard R, Power K, Socherel F, Heath C, Livingstone A. Organic vs. functional neurological disorders: The role of childhood psychological trauma. Child Abuse Negl. 2017; 63: 1-6. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2016.11.011]
12. Ghadiri Zabihi S, Abolghasemi A, Aghajani S. A comparison of behavioral activation-inhibition systems and emotional clarity in students with and without trauma. Journal of School Psychology. 2015; 4(2): 69-88. [Persian]. [Link]
13. Magdol L, Moffitt TE, Caspi A, Silva PA. Developmental antecedents of partner abuse: a prospective-longitudinal study. J Abnorm Psychol. 1998; 107(3): 375-389. [Link] [DOI:10.1037//0021-843X.107.3.375]
14. Auslander W, Sterzing P, Threlfall J, Gerke D, Edmond T. Childhood abuse and aggression in adolescent girls involved in child welfare: the role of depression and posttraumatic stress. J Child Adolesc Trauma. 2016; 9(4): 359-368. [Link] [DOI:10.1007/s40653-016-0090-3]
15. Moreno-Manso JM, García-Baamonde ME, Blázquez-Alonso M, Guerrero-Barona E, Godoy-Merino MJ. Empathy and coping strategies in youths subject to protection measures. Child Youth Serv Rev. 2018; 93: 100-107. [Link] [DOI:10.1016/j.childyouth.2018.07.011]
16. Reich CM, Blackwell N, Simmons CA, Beck JG. Social problem solving strategies and posttraumatic stress disorder in the aftermath of intimate partner violence. J Anxiety Disord. 2015; 32: 31-37. [Link] [DOI:10.1016/j.janxdis.2015.02.007]
17. Goddard L, Dritschel B, Burton A. Social problem solving and autobiographical memory in non-clinical depression. Br J Clin Psychol. 1997; 36(Pt 3): 449-451. [Link] [DOI:10.1111/j.2044-8260.1997.tb01252.x]
18. Dirkzwager AJE, Bramsen I, van der Ploeg HM. Social support, coping, life events, and posttraumatic stress symptoms among former peacekeepers: a prospective study. Pers Individ Dif. 2003; 34(8): 1545-1559. [Link] [DOI:10.1016/S0191-8869(02)00198-8]
19. Gleason KA, Jensen-Campbell LA, Ickes W. The role of empathic accuracy in adolescents' peer relations and adjustment. Pers Soc Psychol Bull. 2009; 35(8): 997-1011. [Link] [DOI:10.1177/0146167209336605]
20. Gutiérrez Sanmartín M, Escartí Carbonell A, Pascual Baños C. Relationships among empathy, prosocial behavior, aggressiveness, self-efficacy and pupils' personal and social responsibility. Psicothema. 2011; 23(1): 13-19. [Link]
21. Hébert M, Langevin R, Oussaïd E. Cumulative childhood trauma, emotion regulation, dissociation, and behavior problems in school-aged sexual abuse victims. J Affect Disord. 2018; 225: 306-312.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2017.08.044]
22. Choi JY, Oh KJ. Cumulative childhood trauma and psychological maladjustment of sexually abused children in Korea: mediating effects of emotion regulation. Child Abuse Negl. 2014; 38(2): 296-303. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2013.09.009]
23. McLean CP, Foa EB. Emotions and emotion regulation in posttraumatic stress disorder. Curr Opin Psychol. 2017; 14: 72-77. [Link] [DOI:10.1016/j.copsyc.2016.10.006]
24. Chesney SA, Gordon NS. Profiles of emotion regulation: Understanding regulatory patterns and the implications for posttraumatic stress. Cogn Emot. 2017; 31(3): 598-606. [Link] [DOI:10.1080/02699931.2015.1126555]
25. Gabbard GO, Miller LA, Martinez M. A neurobiological perspective on mentalizing and internal object relations in traumatized patients with borderline personality disorder. In: Allen JG, Fonagy P, editors. Handbook of mentalization-based treatment. John Wiley & Sons, Ltd; 2008, pp: 123-140. [Link] [DOI:10.1002/9780470712986.ch5]
26. Chartier MJ, Walker JR, Naimark B. Health risk behaviors and mental health problems as mediators of the relationship between childhood abuse and adult health. Am J Public Health. 2009; 99(5): 847-854. [Link] [DOI:10.2105/AJPH.2007.122408]
27. Kramer DN, Landolt MA. Characteristics and efficacy of early psychological interventions in children and adolescents after single trauma: a meta-analysis. Eur J Psychotraumatol. 2011; 2(1): 7858. [Link] [DOI:10.3402/ejpt.v2i0.7858]
28. Ehring T, Welboren R, Morina N, Wicherts JM, Freitag J, Emmelkamp PMG. Meta-analysis of psychological treatments for posttraumatic stress disorder in adult survivors of childhood abuse. Clin Psychol Rev. 2014; 34(8): 645-657. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2014.10.004]
29. Mueser KT, McGurk SR, Xie H, Bolton EE, Jankowski MK, Lu W, et al. Neuropsychological predictors of response to cognitive behavioral therapy for posttraumatic stress disorder in persons with severe mental illness. Psychiatry Res. 2018; 259: 110-116. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2017.10.016]
30. Padmanabhanunni A. A review of the transportability of cognitive therapy for the treatment of PTSD among South African rape survivors. Health SA Gesondheid. 2017; 22(1): 268-274. [Link] [DOI:10.1016/j.hsag.2017.01.005]
31. Vaziry S, Lotfi Azimi A. The effect of empathy training in decreasing Adolescents aggression. Developmental psychology: Iranian psychologists. 2012; 30(8): 167-175. [Persian]. [Link]
32. LoSavio ST, Dillon KH, Resick PA. Cognitive factors in the development, maintenance, and treatment of post-traumatic stress disorder. Curr Opin Psychol. 2017; 14: 18-22. [Link] [DOI:10.1016/j.copsyc.2016.09.006]
33. Riess H. The impact of clinical empathy on patients and clinicians: understanding empathy side effects, empathy and moral behavior. American Journal of Bioethics Neuroscience. 2015; 6(3): 51-53. [Link] [DOI:10.1080/21507740.2015.1052591]
34. Castillo R, Salguero JM, Fernández-Berrocal P, Balluerka N. Effects of an emotional intelligence intervention on aggression and empathy among adolescents. J Adolesc. 2013; 36(5): 883-892. [Link] [DOI:10.1016/j.adolescence.2013.07.001]
35. Van Lissa CJ, Hawk ST, Meeus WHJ. The effects of affective and cognitive empathy on adolescents' behavior and outcomes in conflicts with mothers. J Exp Child Psychol. 2017; 158: 32-45. [Link] [DOI:10.1016/j.jecp.2017.01.002]
36. Ford I, Racusin JD, Acker R, Bosquet R, Ellis C, Schiffman R. Traumatic events screening inventory (TESI-PRR / TESI-SRR). ScienceOPEN [Serial Online]. 2002 Jan 1 [cited 2019 Jul 26]; Available from: [Link]
37. D'Zurilla TJ, Nezu AM, Maydeu-Olivares A. Social problem-solving inventory-revised (SPSI-RTM) [Internet]. New York: Multi Health Systems (MHS Inc.); 2018. Available From: [Link]
38. Mokhberi A, Dortaj F, Dorekordi A. Questionnaire, psychometrics, and standardization of indicators of social problem solving ability. Quarterly of Educational Measurement. 2011; 1(4): 1-21. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatam M, Abolghasemi A, Kafi M. The Impact of Empathy Training on Social Problem Solving Skills in Female Students with Traumatic Experience. J Child Ment Health 2019; 6 (2) :107-118
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-639-fa.html

حاتم مهسا، ابوالقاسمی عباس، کافی موسی. تأثیر آموزش همدلی بر مهارت های حل مسئله اجتماعی دانش آموزان دختر دارای تجربه تروما. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (2) :107-118

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-639-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660