[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 289-278 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش برنامه تعاملات درون خانوادگی مادران بر رضامندی زوجیت و مهارت‌های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
صدیقه پورمند1 ، سیده منور یزدی* 2، سوگند قاسم زاده3
1- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران
3- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده:   (3225 مشاهده)
زمینه و هدف: اوتیسم اختلالی است که با مشکلاتی در تعامل اجتماعی، برقراری ارتباط، و الگوهای رفتار تکراری و محدود همراه است. بر اساس نتایج مطالعات مختلف، بعضی از مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم نسبت ­به مادران دارای کودک بهنجار، سطوح بالاتری از نشانه ­های افسردگی و تنیدگی را نشان می­دهند و حتی رضایت کمتری از رابطه زناشویی دارند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش تعاملات درون­خانوادگی مادران بر رضامندی زوجیت و مهارت­های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود.
 روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون- پیگیری و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ساکن تهران در سال 1396 بود. نمونه پژوهش شامل 24 مادر دارای کودک مبتلا به اوتیسم از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه (هر گروه شامل 12 نفر) جای دهی شدند. برنامه مداخله­ ای به مدت 12 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده­ شد و گروه گواه این آموزش را دریافت نکرده ­است. در پایان هر دو گروه در مرحله پس­ آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، مقیاس درجه ­بندی اوتیسم گیلیام (1994) و پرسشنامه رضامندی زوجیت افروز (1391) بود که در سه مرحله توسط افراد نمونه تکمیل شدند. داده ­های به­ دست آمده­ نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که برنامه مداخله­ ای باعث افزایش میانگین خرده­ مقیاس ­های رضامندی زوجیت، تعاملات درون خانواده، و مهارت­ های ارتباطی کودکان اوتیسم درگروه آزمایش شده است (0/05>P)؛ درحالی‌که افراد گروه گواه در تمام خرده­ مقیاس ­ها­ی پس ­آزمون، تغییر قابل توجهی نداشتند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش حاضر می ­توان نتیجه گرفت که آموزش برنامه درون­ خانوادگی به ­کار گرفته شده در این مطالعه با افزایش سطح خودآگاهی والد و بهبود تعامل مناسب با کودک و همسر توانسته است سطح مهارت­ های ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم را ارتقا داده و همچنین به بهبود رضامندی زوجیت منجر شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم، تعامل درون خانواده، رضامندی زوجیت، مهارت ارتباطی
متن کامل [PDF 743 kb]   (1176 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/13 | پذیرش: 1397/10/6 | انتشار: 1398/12/20
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®).
2. Washington DC: American Psychiatric Pub; 2013. [Link]
3. Malek Pour M, Hadi S, Faramarzi S, Eshqi R, Keshavarz A. Comparison of the efficacy of family based, child based and family-child based interventions on the rate of ADHD's symptoms in children with ADHD. Family Counseling and Psychotherapy. 2015; 4(4): 653-672. [Persian]. [Link]
4. Kendall PC. Child psychopathology. Najjarian B, Davoodi I. (Persian translators). Fourth edition. Tehran: Roshd; 2016, p: 298. [Persian].
5. Baio J, Wiggins L, Christensen DL, Maenner MJ, Daniels J, Warren Z, et al. Prevalence Of autism spectrum disorder among children aged 8 years - autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, united states, 2014. MMWR Surveillance Summaries. 2018; 67(6): 1. [Link] [DOI:10.15585/mmwr.ss6706a1]
6. Beirami M, Hashemi Nosrat Abad T, Movahedi Y, Besharat R, Kohpeima S. Comparison of sleep quality components in autistic children's parents, normal and mentally retarded. Psychology of Exceptional Individuals. 2014; 4(13): 29-46. [Persian]. [Link]
7. Shiralinia K, Abdollahi Musavi H, Khojastemehr R. The effectiveness of group acceptance and commitment therapy (act)-based training on parenting stress and psychological flexibility in mothers of children with autism spectrum disorder. Psychology of Exceptional Individuals. 2018; 7(28): 21-44. [Persian]. [Link]
8. Estes A, Olson E, Sullivan K, Greenson J, Winter J, Dawson G, et al. Parenting-related stress and psychological distress in mothers of toddlers with autism spectrum disorders. Brain Dev. 2013; 35(2): 133-138. [Link] [DOI:10.1016/j.braindev.2012.10.004]
9. Lilly J, Tungol JR. Effectiveness of mindfulness based psycho-educational program on parental stress of selected mothers of children with autism. Indian Journal of Positive Psychology. 2015; 6(1): 52-56. [Link]
10. Ershad Sarabi R, Hashemi Razini H, Abdollahi MH. Comparing parental stress, parenting styles, and social problem solving in mothers of children with autism spectrum disorder, ADHD, and typically developing children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 4(4): 165-179. [Persian]. [Link]
11. Shojaee S. Challenges facing families with children with autism spectrum disorders. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2015; 2(1): 71-81. [Persian]. [Link]
12. Hossein Khanzadeh AA, Baghban Vahidi M, Nedaee N. The impact of training mothers of autistic children for effective communication skills on family emotional conditions, adaptability and cohesion. Journal of Exceptional Children. 2017; 16(4): 39-50. [Persian]. [Link]
13. Kuhlthau K, Payakachat N, Delahaye J, Hurson J, Pyne JM, Kovacs E, et al. Quality of life for parents of children with autism spectrum disorders. Res Autism Spectr Disord. 2014; 8(10): 1339-1350. [Link] [DOI:10.1016/j.rasd.2014.07.002]
14. Tripathi N. Parenting style and parents level of stress having children with autistic spectrum disorder (CWASD): a study based on Northern India. Neuropsychiatry. 2015; 5(1): 42-49. [Link]
15. Kwok SYCL, Leung CLK, Wong DFK. Marital satisfaction of Chinese mothers of children with autism and intellectual disabilities in Hong Kong. J Intellect Disabil Res. 2014; 58(12): 1156-1171. [Link] [DOI:10.1111/jir.12116]
16. Sim A, Cordier R, Vaz S, Falkmer T. Relationship satisfaction in couples raising a child with autism spectrum disorder: a systematic review of the literature. Res Autism Spectr Disord. 2016; 31: 30-52. [Link] [DOI:10.1016/j.rasd.2016.07.004]
17. McCoy KP, George MRW, Cummings EM, Davies PT. Constructive and destructive marital conflict, parenting, and children's school and social adjustment. Soc Dev. 2013; 22(4): 641-662. [Link] [DOI:10.1111/sode.12015]
18. Robinson M, Neece CL. Marital satisfaction, parental stress, and child behavior problems among parents of young children with developmental delays J Ment Health Res Intellect Disabil. 2015; 8(1): 23-46. [Link] [DOI:10.1080/19315864.2014.994247]
19. Stipanicic A, Couture G, Rivest C, Rousseau M. Développement des modèles théoriques d'un programme destiné à des parents d'enfants présentant un trouble du spectre de l'autisme. J Dev Disabl. 2014; 20(3): 19-29. [Link]
20. Ahmadi A, Raeisi Z. The effect of acceptance and commitment therapy on distress tolerance in mothers of children with autism. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(3): 69-79. [Persian]. [Link]
21. Russell AJ, Murphy CM, Wilson E, Gillan N, Brown C, Robertson DM, et al. The mental health of individuals referred for assessment of autism spectrum disorder in adulthood: a clinic report. Autism. 2016; 20(5): 623-627. [Link] [DOI:10.1177/1362361315604271]
22. Gorji R, Yektakhah S, Allameh M. General health and quality of life of mothers with autism child. Exceptional Education Journal. 2014; 1(123): 13-19. [Persian]. [Link]
23. Aliakbari Dehkordi M, Alipor A, Chimeh N, Mohtashami T. The effectiveness of parent-based pivotal response treatment on improvement of children with autism. Journal of Exceptional Children. 2012; 12(1): 5-16. [Persian]. [Link]
24. Fami Tafreshi F, Mohammadi MR, Sharifi Saki S, Ahmadi H, Karimi R, Aakhte M. Effectiveness of training applied behavior analysis to parents on increasing self-help of children with autism. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2016; 3(1): 9-18. [Persian]. [Link]
25. Peters LC, Thompson RH. How teaching perspective taking to individuals with autism spectrum disorders affects social skills: findings from research and suggestions for practitioners. Behav Anal Pract. 2018; 11(4): 467-478. [Link] [DOI:10.1007/s40617-018-0207-2]
26. Shokri S, Khanjani Z, Hashemi T. Prediction parents stress and psychological distress mothers on basis behavioral problems and adaptive functions primary school children with developmental delays. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2016; 3(1): 95-108. [Persian]. [Link]
27. Ehlerz S, Gillberg C, Wing L. Screening questionnaire for Asperger syndrome and other high functioning autism spectrum disorders in school age children. J Autism Dev Disord. 1999; 29(2): 129141. [Link]
28. Strain PS, Hoyson M. The need for longitudinal, intensive social skill intervention: leap follow-up outcomes for children with autism. Topics Early Child Spec Educ. 2000; 20(2): 116-122. [Link] [DOI:10.1177/027112140002000207]
29. Tincani M. Comparing the picture exchange communication system and sign language training for children with autism. Focus Autism Other Dev Disabl. 2004; 19(3): 152-163. [Link] [DOI:10.1177/10883576040190030301]
30. Dillenburger K, Keenan M. None of the As in ABA stand for autism: dispelling the myths. J Intellect Dev Disabil. 2009; 34(2): 193-195. [Link] [DOI:10.1080/13668250902845244]
31. Gilliam J. Gilliam autism diagnostic exam guide. Ahmadi SJ, Safari T, Hemmatian M, Khalili Z. (Persian Translator). Center for education and rehabilitation of children with autism, Isfahan unit; 2009. [Persian].
32. Ebrahim Pour M, Afrooz GA, Pakdaman M, Davaei M. Developing and normalization of Afrooz effort-centered thinking and result centered thinking scale (AERS). Journal of Psychological Researches. 2013; 5(17): 30-41. [Persian]. [Link]
33. Beck A. Cognitive therapy and the emotional disorders. Oxford, England: International Universities Press; 1976. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

poormand S, Yazdi S M, Ghasemzadeh S. The Effect of Family Interaction Program Training on Couple Satisfaction and Communication Skills in Children with Autism Spectrum Disorder. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :278-289
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-642-fa.html

پورمند صدیقه، یزدی سیده منور، قاسم زاده سوگند. تأثیر آموزش برنامه تعاملات درون خانوادگی مادران بر رضامندی زوجیت و مهارت‌های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :278-289

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-642-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645