[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 264-277 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل اثربخشی مداخلات درمانی – آموزشی بر بهبود اختلال یادگیری خاص
مرجان معنوی شاد ، جواد مصرآبادی ، رامین حبیبی کلیبر ، ابوالفضل فرید
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (707 مشاهده)
زمینه و هدف: متخصصان و پژوهشگران حیطه اختلالات یادگیری خاص، روش­های درمانی مختلفی را در پژوهش­های آزمایشی یا نیمه­آزمایشی برای کمک به افراد با این اختلال و همچنین رفع مشکلات آموزشی و تحصیلی آنها، طراحی و به کار برده­اند. مطالعه حاضر با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل، به دنبال مشخص ساختن این موضوع است که اثربخشی مداخلات درمانی-آموزشی تا چه میزان می­تواند در بهبود اختلال یادگیری خاص اثرگذار باشد.
روش: در این فراتحلیل، جامعه آماری شامل آن دسته از پژوهش­های در دسترس مرتبط با مداخلات درمانی-آموزشی اختلال یادگیری خاص در داخل کشور بوده است که بین سال­های 1380 تا 1393 منتشر شده­اند. جهت دستیابی به پژوهش­های مورد نظر، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه نشریات ایران (مگ ایران)، و سایت علوم انسانی مورد جستجو قرار گرفتند. به منظور انتخاب پژوهش­های اولیه از کلیدواژه­های اختلال یادگیری خاص، ناتوانی یادگیری، اختلال ریاضی، اختلال خواندن، اختلال نوشتن، اختلال دیکته، نارسانویسی، نارساخوانی، روش دیویس، روش فرنالد، کپارت، مداخلات آموزشی، و مداخلات روان­شناختی استفاده شد. جهت تعیین میزان اندازه اثر مداخلات درمانی-آموزشی، با استفاده از نمونه­گیری در دسترس، 33 اندازه اثر از 24 پژوهش که از لحاظ روش­شناختی مورد قبول بودند، انتخاب شده و فراتحلیل روی آنها انجام شد. ابزار پژوهش چک­لیست فراتحلیل بود.
یافته­ ها: یافته­های پژوهش نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات درمانی-آموزشی بر بهبود اختلال یادگیری خاص، 75/0 است که با توجه به جدول کوهن در حد بالایی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که روش درمانی فرنالد با اندازه اثر 32/2 نسبت به دو روش دیگر (تمرین ­و­ تکرار، و چندرسانه­ای) که به ترتیب دارای اندازه­های اثر ترکیبی با مدل تصادفی 87/0 و 32/1 بودند، دارای اندازه اثر بیشتری است.
نتیجه ­گیری: اندازه اثر به ­دست­آمده، مؤثر بودن استفاده از مداخلات درمانی-آموزشی در بهبود اختلال یادگیری خاص دانش­آموزان را نشان داد. همچنین با توجه به نتایج این پژوهش مبنی بر بالا بودن اندازه اثر روش چندحسی فرنالد، می­توان نتیجه گرفت که در طراحی بسته­های درمانی ویژه دانش­آموزان با اختلالات یادگیری خاص، بهتر است روش­های درمانی چندحسی که ابعاد مختلف مشکلات این کودکان را مورد توجه قرار می­دهد، در الویت درمان قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری خاص، فراتحلیل، مداخلات درمانی - آموزشی
متن کامل [PDF 949 kb]   (338 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/10 | پذیرش: 1397/11/22 | انتشار: 1399/9/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Manavi Shad M, Mesrabadi J, Habibi Kelibar R, Farid A. Meta-analysis of the Effectiveness of Therapeutic-Educational Interventions on the Improvement of Specific Learning Disorder. J Child Ment Health. 2020; 7 (3) :264-277
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-667-fa.html

معنوی شاد مرجان، مصرآبادی جواد، حبیبی کلیبر رامین، فرید ابوالفضل. فراتحلیل اثربخشی مداخلات درمانی – آموزشی بر بهبود اختلال یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :264-277

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-667-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319