[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 278-290 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش برنامه تحول هیجانی بر مقبولیت اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان کودکان
زهره آخوندی ، سیما قدرتی ، حمیدرضا وطن خواه
گروه روان شناسی و مشاوره، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (949 مشاهده)
زمینه و هدف: نتیجه مطالعات حاکی از آن است که مجموعه­ای از عناصر هیجانی، شناختی، و اجتماعی در تحول شناختی ـ هیجانی کودکان نقش مهمی ایفا می­کنند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش تحول هیجانی بر مقبولیت اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان کودکان انجام شد.
روش: طرح این پژوهش، آزمایشی از نوع پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر ۸ تا ۱۲ ساله غرب شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در مقطع دوم تا ششم ابتدایی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 دانش­آموز از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند­مرحله­ای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش وگواه (۱۵ دانش آموز در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع­آوری داده­ها در این مطالعه از پرسشنامه­ مقبولیت اجتماعی کودکان دبستانی (فورد و رابین، ۱۹۷۰) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان کودکان (گارنفسکی و همکاران، ۱۹۹۹) استفاده شد. در مرحله پیش­آزمون، هر دو گروه با استفاده از ابزارهای ذکر شده مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس برنامه آموزشی تحول هیجانی در یک دوره ۱۲ جلسه­ای (به صورت دو جلسه در هفته و هر جلسه 6۰ دقیقه) برای گروه آزمایش اجرا شد و افراد گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده­های جمع­آوری شده با تحلیل کوواریانس توسط نرم­افزار spss تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد میزان مقبولیت اجتماعی (۰۱/۰>,P۵۹۱/۱۰=F) و تنظیم هیجان مثبت (۰۱/۰>, P ۹۵۰/۲۶=F) در گروه آزمایش بعد از انجام آموزش­های تحول هیجانی، افزایش یافته و میزان تنظیم هیجان منفی آنها،کاهش یافت (۰۱/۰>,P۸۸۷/۱۵=F).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می­توان نتیجه گرفت که اگر آموزش مهارت­های تحول هیجانی به طور مداوم و متناسب با توانایی کودک انجام شود، کودکان می­توانند رفتارهای مناسب­تر و اجتماعی­تری را ابراز کنند. همچنین مهارت­های تحول هیجانی، دسترسی افراد را به هیجان­های زیربنایی تسهیل کرده و در نتیجه می­توانند موجب ماندگاری رفتار مطلوب، از بین­ رفتن رفتارهای سازش­­نایافته و ارتقاء مقبولیت­ اجتماعی شوند.
واژه‌های کلیدی: تحول هیجانی، مقبولیت اجتماعی، تنظیم شناختی هیجان
متن کامل [PDF 877 kb]   (289 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/13 | پذیرش: 1398/1/25 | انتشار: 1399/9/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhoundi Z, Ghodrati S, Vatankhah H. Effectiveness of Emotional Development Training on the Social Acceptance and Cognitive Emotion Regulation in Children. J Child Ment Health. 2020; 7 (3) :278-290
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-670-fa.html

آخوندی زهره، قدرتی سیما، وطن خواه حمیدرضا. تأثیرآموزش برنامه تحول هیجانی بر مقبولیت اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :278-290

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-670-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319