[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 125-110 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل ارتقاء مهارت‌های اجتماعی کودکان بر اساس نقش مؤلفه‌های زبان بیانی با میانجی‌گری نظریه ذهن
مینا بخشایی شهربابکی1 ، زهرا زین الدینی میمند* 2، امان اله سلطانی2 ، حمدالله منظری توکلی2
1- گروه علوم تربیتی و روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2- گروه علوم تربیتی روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
چکیده:   (1354 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت اجتماعی، نقش بسیار مهمی در سازش­یافتگی اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان دارد و زبان بیانی و نظریه ذهن از عوامل مؤثر بر تحول مهارت‌های اجتماعی کودکان هستند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ارتقاء مهارتهای اجتماعی کودکان چهار تا شش سال بر اساس نقش مؤلفه‌های زبان بیانی با میانجی‌گری نظریه ذهن بود.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده­ ها، پیمایشی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان (دختر و پسر) 4 تا 6 ساله شهر بابک واقع در استان کرمان در سال تحصیلی 97-1396 بود که تعداد 104 نفر (48 دختر و 56 پسر) بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای سه­مرحله‌ای انتخاب شدند و آزمون تحول زبان (نیوکامر و هامیل، 1988)، مقیاس درجه‌بندی مهارت‌‌های اجتماعی (تراسکات، 1989) و آزمون نظریه ذهن نپسی 2 (کورکمن، داویس و متیو، 2007) را تکمیل کردند. تحلیل داده­های پژوهش با روش تحلیل مسیر، انجام شد.
یافته‌ها: برآیندها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده­ها برخوردار است. نتایج، اثر مستقیم نظریه ذهن بر مهارت­های اجتماعی (p<0.001) و اثر مستقیم مؤلفه­های زبان بیانی بر نظریه ذهن (01/0 p<) را تأیید کردند. یافته ­ها همچنین نقش میانجی­ گرانه نظریه ذهن را در رابطه بین مهارت­های اجتماعی و مؤلفه­ های زبان بیانی تأیید کردند (p<0.05).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادند که لازمه ارتقا و بهبود مهارت ­های اجتماعی در کودکان 4 تا 6 ساله، بهبود مؤلفه ­های زبان بیانی و نظریه ذهن است. مؤلفه ­های زبان بیانی به طور غیرمستقیم و از طریق نظریه ذهن، با تأثیر بر کفایت اجتماعی، ا رتباط مؤثر با همسالان، و کاهش مشکلات رفتاری کودکان، موجب ارتقا و بهبود مهارت­ های اجتماعی آنان می­شود.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: زبان بیانی، مهارت اجتماعی، نظریه ذهن
متن کامل [PDF 1193 kb]   (701 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/7/24 | پذیرش: 1398/3/20 | انتشار: 1400/3/28
فهرست منابع
1. Meamarbashi Aval M, Tabibi, Z., Nourani Jorjadeh, R. The Relationship of Child-Parent Interaction with Social Skills and Behavioral Problems Mediated by Inhibitory Self-Contorl (ISCI) in Preschool Childeren. Journal of Family Research, 2019; 15(4): 541-557. [Persian]. [Link]
2. Vahedi, S., Mir Nasab, M., Fathi Azar, E., Damghani Mirmahaleh, M. The effect of mindfulness-based cognitive therapy on executive functioning and social emotional learning in students with oppositional defiant disorder. J Child Ment Health. 2018; 5 (2): 47-58. [Persian]. [Link]
3. Merrell, KW, Ervin, RA, Peacock, GG. School psychology for the 21st century: Foundations and practices: Guilford Press; 2011. [Link]
4. Saeedi C, Hojatkhah, S M. Correlation between Language skills and social skills in children whit dyslexia. Journal of Exceptional Children, 2019; 18(3): 5-14.‌ [Persian]. [Link]
5. Duchesne S, McMaugh A. Educational psychology for learning and teaching: Cengage AU; 2018; 83-102. [Link]
6. Mohammad Yusef B, Sharifi Daramadi, P, Aghaie, H. The effect of body language and social skills training on social adjustment of students with visual impairment. J Child Ment Health. 2018; 5(2): 59-71. [Persian]. [Link]
7. Wittrock, MC. Educational psychology and the future of research in learning, instruction, and teaching. The future of educational psychology: Routledge; 2017. PP. 75-89. [Link] [DOI:10.4324/9781315201016-5]
8. Vahab M, Shahim S, Oryadizanjani M M, Jafari S, Faham, M. The relationship of expressive language development and social skills in 4-6-year-old Persian-speaking children. Audiol, 2012; 21(4): 28-36. [Persian]. [Link]
9. Marton K, Abramoff B, Rosenzweig, S. Social cognition and language in children with specific language impairment (SLI). J Commun Disord. 2005; 38(2):143-62. [Link] [DOI:10.1016/j.jcomdis.2004.06.003]
10. Rowland CF, Clark EV. First language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. PP. xvi+ 515. ISBN 0521629977. Journal of Child Language, 2003; 30(4): 931-935. ‌ [Link] [DOI:10.1017/S0305000903225939]
11. Valipour M, Hosseinian S, Pourshahriari M. The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on children's behavioral problems. J Child Ment Health. 2018; 4 (4): 34-45. [Link]
12. Nesayan A, Porsalemiyan, S. Theory of mind in normal and orphaned children: its relationship with age and intelligence. JPEN. 2021; 7 (2):87-93. [Persian]. [Link]
13. Yavarian R, Sohrabi, F, Haghighi M. Study of social- emotional skills development of children aged 1-4 years in Tehran kindergartens in 2013. J Child Ment Health. 2018; 5 (1): 117-126. [Persian]. [Link]
14. Lind SE, Bowler, DM. Language and theory of mind in autism spectrum disorder: The relationship between complement syntax and false belief task performance. J Autism Dev Disord. 2009; 39 (6): 929-37. [Link] [DOI:10.1007/s10803-009-0702-y]
15. Shaffer, D. Social and personality development: Nelson Education; 2008. [Link]
16. Wellman, H. Making minds: how theory of mind develops. 2014. New York, NY: Oxford University Press; 227-302. [Link] [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199334919.003.0011]
17. Lane JD, Wellman HM, Olson SL, LaBounty, J, Kerr, DC. Theory of mind and emotion understanding predict moral development in early childhood. Br J Dev Psychol. 2010; 28 (4): 871-89. [Link] [DOI:10.1348/026151009X483056]
18. Barragan M, Laurens, KR, Navarro JB, Obiols JE. 'Theory of Mind', psychotic-like experiences and psychometric schizotypy in adolescents from the general population. Psychiatry research. 2011; 186 (2): 225-31. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2010.07.051]
19. Slaughter, V, De Rosnay, M. Theory of mind development in context. London; New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017; 63-87. [Link] [DOI:10.4324/9781315749181]
20. Özbaran B, Kalyoncu T, Köse S. Theory of mind and emotion regulation difficulties in children with ADHD. Psychiatry research. 2018; 270: 117-22. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2018.09.034]
21. Peterson CC, Shahaeian, A, Slaughter V, Wellman HM. Culture and the sequence of steps in theory of mind development. Developmental psychology. 2011; 47 (5): 1239. [Link] [DOI:10.1037/a0023899]
22. Frye D, Moore C. Children's theories of mind: Mental states and social understanding: Psychology Press; 2014. [Link]
23. Johnsen SK. Test of Nonverbal Intelligence: A Language-Free Measure of Cognitive Ability. Handbook of Nonverbal Assessment: Springer; 2017. P. 185-206. [Link] [DOI:10.1007/978-3-319-50604-3_11]
24. Begeer S, Gevers C, Clifford P, Verhoeve M, Kat K, Hoddenbach E, et al. Theory of mind training in children with autism: A randomized controlled trial. J Autism Dev Disord. 2011; 41 (8): 997-1006. [Link] [DOI:10.1007/s10803-010-1121-9]
25. Fontana E, Adenzato M, Penso JS, Enrici I, Ardito, RB. On the Relationship between Theory of Mind and Syntax in Clinical and Non-Clinical Populations: State of the Art and Implications for Research. The Open Psychology Journal. 2018; 11 (1). [Link] [DOI:10.2174/1874350101811010095]
26. Peters, K., Remmel, E., Richards, D. Language, mental state vocabulary, and false belief understanding in children with cochlear implants. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. 2009; 40 (3): 245-55. [Link] [DOI:10.1044/0161-1461(2009/07-0079)]
27. Newcomer, PL, Hammill, DD. Test of language development-primary: Pro-ed; 1988; 13-62. [Link]
28. Hassan Zadeh S, Minaei A. Adaptation and standardization of language development test. Tehran: Research Institute for Education. 2011; 23-42. [Persian]. [Link]
29. Truscott, JW. A comparison of social skills among second grade children with varying levels of reading achievement: Texas Tech University; 1989. [Link]
30. Barimani S, Asadi J, Khajevand A. The Effectiveness of Play Therapy on Deaf Children's Social Adaptation and Communication Skills. Jrehab. 2018; 19 (3):250-261. [Persian]. [Link] [DOI:10.32598/rj.19.3.250]
31. Korkman M, Davis JL, Matthews RN. NEPSY-II Review: Kirk, U. & Kemp, S. NEPSY-second edition (NEPSY-Iiy). San Antonio, TX: Harcourt Assessment. J Psychoeduc Assess. 2010; 28 (2): 175-82. [Link] [DOI:10.1177/0734282909346716]
32. Abedi A, Malekpour, M, Oraizi H, Faramarzi S, Jamali Paghale S. Standardization of the Neuropsychological Test of NEPSY on 3-4 Years Old Children. IJPCP. 2012; 18 (1):52-60. [Persian]. [Link]
33. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press. 2012. [Link]
34. Teo T, Noyes, J. Examining the intention to use technology among pre-service teachers: a multi-group analysis of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. Interactive Learning Environments. 2009; 20(1): 3-18. [Link] [DOI:10.1080/10494821003714632]
35. Gefen D, Straub, D, Boudreau, MC. (2000). Structural equation modeling and regression: Guidelines for research and practice. Communications of the Association for Information Systems. 2000; 4. [Link] [DOI:10.17705/1CAIS.00407]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshaei Shahrbabaki M, Zeinaddiny Meymand Z, Soltani A, Manzari Tavakoli H. Designing a Social Skills Model Based on the Role of Expressive Language Components through the Mediation of Theory of Mind in Children. J Child Ment Health 2021; 8 (1) : 8
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-675-fa.html

بخشایی شهربابکی مینا، زین الدینی میمند زهرا، سلطانی امان اله، منظری توکلی حمدالله. ارائه مدل ارتقاء مهارت‌های اجتماعی کودکان بر اساس نقش مؤلفه‌های زبان بیانی با میانجی‌گری نظریه ذهن. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (1) :110-125

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-675-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645