[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 312-321 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و تنیدگی مادران داری کودک با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
فرهاد محمدی مصیری ، محبوبه طاهر ، سارا مرادی ، مهشاد معتقدی فرد
گروه روان شناسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران
چکیده:   (590 مشاهده)
زمینه و هدف: نارسایی توجه/ فزون­ کنشی یکی از شایع­ترین اختلال­ ها در بین کودکان است که با نشانه­هایی مانند فزون­ کنشی،بیش­ برانگیختگی، حواس­پرتی، و نارسایی توجه همراه است. به دلیل مشکلاتی که این کودکان در خانواده ایجاد می­ کنند، والدین آنها به خصوص مادران از هیجان­ های منفی بسیاری مانند اضطراب و تنیدگی رنج می­برند. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برکاهش تنیدگی و اضطراب مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون ­­کنشی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان در سال تحصیلی 1396 بود که نمونه ­ای به حجم 30 مادر بر اساس ملاک ­های ورود و خروج از پژوهش و با روش نمونه­گیری در دسترس، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه جایدهی شدند (15 مادر در هر گروه). هر دو گروه در دو مرحله پیش­ آزمون و پس­ آزمون با استفاده از فرم کوتاه پرسشنامه اضطراب و تنیدگی (لوی­ باند، 1995) مورد ارزیابی قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ­ای، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند؛ این در حالی بود­که گروه گواه هیچ­ گونه مداخله ­ای را دریافت نکردند. داده ­های به دست آمده با آزمون تحلیل کواریانس مورد وارسی قرار گرفتند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که پس از مداخله، میانگین نمرات اضطراب (0/01P< ، 22/13F=) و تنیدگی گروه آزمایش (0/01P< ، 18/17F=) به طور معناداری کمتر از گروه گواه بود.
نتیجه­ گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان دهنده سودمندی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اضطراب مادران دارای کودک با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی بود. این درمان به مادران آموزش داد تا بتوانند از افکار آزاردهنده رهایی یابند و به جای فاصله گرفتن، رویدادها را بپذیرند. پذیرش در مادران هنگامی رخ می­دهد که هیجانات در حیطه­ آگاهی باشند و به همان صورت که هستند، تجربه شوند؛ بدون آنکه تلاشی برای تغییر فراوانی یا شکل آنها انجام شود.
واژه‌های کلیدی: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، تنیدگی، اضطراب، اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
متن کامل [PDF 711 kb]   (391 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/7 | پذیرش: 1399/3/31 | انتشار: 1399/6/31
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). Washington, DC: American Psychiatric Pub; 2013. pp: 59-66. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
2. Center for Disease Control and Prevention. Mental health in the United States: prevalence of diagnosis and medication treatment for attention- deficit/ hyperactivity disorder. MMWR Morb Mortal Wkly Rep, 2005; 54: 842-847. [Link]
3. Shafaat A, Tirgari-Seraj A, Daneshpoor S M M, Hajian M, Khademloo M. Prevalence of Attention Deficit Hyper Activity Disorder in High-School Students of Sari, Iran. J Mazandaran Univ Med Sci. 2013; 23 (104):12-18. [Persian]. [Link]
4. Galloway H, Newman E, Miller N, Yuill C. Does Parent Stress predict the Quality of Life of Children with a Diagnosis of ADHD? A Comparison of Parent and Child Perspectives. J Atten Disord. 2016; 23(5): 1-16. [Link] [DOI:10.1177/1087054716647479]
5. Robin A L. Family intervention for home-based problems of adolescents with attention-deficit / hyperactivity disorder. Adolesc Med State Art Rev. 2008; 19 (2): 268-277. [Link]
6. Bhide S, Sciberras E, Anderson Vicki, Hazell P, Nicholson J M. Association between parenting style and socio-emotional and academic functioning in children with and without ADHD: A community-based study. J Atten Disord. 2019; 23(5): 1-12. [Link] [DOI:10.1177/1087054716661420]
7. Fischer M. Parenting stress and the child with attention deficit hyperactivity disorder. J Clin Child Psychol. 1990; 19: 337- 346. [Link] [DOI:10.1207/s15374424jccp1904_5]
8. Coghill D, Soutullo C, Aubuisson C, Preuss U, Lindback T, Silverberg M, et al. Impact of attentiondeficit/hyperactivity disorder on the patient and family: results from a European survey. Child Adolesc Psychiatry Ment Health. 2008; 2(1): 2-31. [Link] [DOI:10.1186/1753-2000-2-31]
9. Neophytou K, Webbe R. Attention deficit hyperactivity disorder: The family and social context. Australian Social Work. 2005; 58(3): 313-325. [Link] [DOI:10.1111/j.1447-0748.2005.00223.x]
10. Moreira H, Canavarro M C. The Association between Self-Critical Rumination and Parenting Stress: The Mediating Role of Mindful Parenting. Journal of Child and Family Studies. 2018; 1-11. [Link] [DOI:10.1007/s10826-018-1072-x]
11. Jensen P, Arnold L, Richters J. 14_ month randomized clinical trial of treatment strategies for attention deficit/hyperactivity disorder. Arch Gen Psychiatry. 1999; 56: 1073- 1086. [Link] [DOI:10.1001/archpsyc.56.12.1073]
12. Malin A, Lappalainen R, Muotka J, Hiltunen A. Cognitive behavioral therapy and mindfulness for stress and burnout: a waiting list controlled pilot study comparing treatments for parents of children with chronic conditions. Scand J Caring Sci. 2018; 32 (1): 389-396. [Link] [DOI:10.1111/scs.12473]
13. Vanderord S, Bögels S M, Peijnenburg D. The Effectiveness of Mindfulness Training for Children with ADHD and Mindful Parenting for their Parents. J Child Fam Stud. 2012; 21(1): 139-147. [Link] [DOI:10.1007/s10826-011-9457-0]
14. Ahmadi A, Raeisi Z. The Effect of Acceptance and Commitment Therapy on Distress Tolerance in Mothers of Children with Autism.2018; 5 (3): 69-79. [Persian]. [Link]
15. Mohammadi A, Zargar F, Omidi A, Mehrabi A, Akbari M, Baghooli H, et et al. An introduction the third generation of cognitive-behavioral therapies. Tehran: Arjmand; 2015. [Link]
16. Azadeh SM, Kazemi-Zahrani H, Besharat MA. Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Interpersonal Problems and Psychological Flexibility in Female High School Students with Social Anxiety Disorder. Glob J Health Sci. 2015; 8(3): 131-138. [Link] [DOI:10.5539/gjhs.v8n3p131]
17. Hayes SC, Luoma JB, Walser RD, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: Model, prosesses and outcomes. Behav Res Ther. 2006; 44: 1- 25. [Link] [DOI:10.1016/j.brat.2005.06.006]
18. Azizi A, Ghasemi S, Ghorbani A, Shojai F, Mohammadi F. Comparison the Effectiveness of Functional Family Therapy and Acceptance and Commitment Therapy on Family Empowerment and Quality of Life in Families with Attention Deficit /Hyperactivity Disorder Children. Psychologu of Exceptional Individuals. 2017; 7(26): 177-210. [Persian]. [Link]
19. Navab M, Dehghani A, Salehi M. The effectiveness of compassion- focused group therapy on quality of life and change in the goals and priorities of mothers of children with attention deficit / hyperactivity disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(1): 127-137. [Link]
20. Flujas-Contreras J.M, Gómez I. Improving flexible parenting with Acceptance and Commitment Therapy: A case study. Journal of Contextual Behavioral Science. 2018; 8: 29-35. [Link] [DOI:10.1016/j.jcbs.2018.02.006]
21. Gharashi K, Moheb N, Abdi R. Effects of acceptance and commitment therapy on decreasing anxiety and depression symptoms in mothers of hearing-impaired or deaf children. Aud Vestib Res. 2019; 28 (2): 116-123. [Link] [DOI:10.18502/avr.v28i2.866]
22. Gharashi K, Moheb N, Abdi R. The effects of the acceptance and commitment therapy on the experiential avoidance and intolerance of uncertainty of mothers with hearing-impaired children. Aud Vestib Res. 2019; 28(4):256-264. [Link] [DOI:10.18502/avr.v28i4.1462]
23. Salimi M, Mahdavi A, Yeghaneh SH. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Emotion Cognitive Regulation Strategies in Mothers of Children with Autism Spectrum. MAEDICA - a Journal of Clinical Medicine. 2019; 14(3): 240-246. [Link]
24. Blackledge JT, Hayes SC. Using Acceptance and Commitment Training in the Support of Parents of Children Diagnosed with Autism. Child & Family Behavior Therapy. 2006; 26(1): 1-18. [Link] [DOI:10.1300/J019v28n01_01]
25. SaeediFard T. Effectiveness of acceptance and commitment approach on resilience and anxiety in mothers of children with learning disorders. (MA Dissertation). Tarbiat Moallem University, Human sciences Faculty; 2014. [Link]
26. Nedaf A. The effectiveness of acceptance-based therapy and commitment for mothers on the parent-child relationship of children with ADHD. 4th International Conference on Behavioral Sciences and Social Studies, Frankfurt, Germany, 2016. [Persian]. [Link]
27. Lovibond S H, Lovibond P F. Manual for the Depression Anxiety Stress Scales. Sydney: The Psychology Foundation of Australia Inc; 1995. [Link] [DOI:10.1037/t01004-000]
28. Crawford JR, Henry JD. The Depression Anxiety Stress Scales (DASS): Normative data and latent structure in a large non-clinical sample. Br J Clin. 2003 42 (2): 11-31. [Link] [DOI:10.1348/014466503321903544]
29. Sahebi A, Asghari MJ, Salari RS. Validation of Depression Anxiety and Stress Scale (DASS-21) for an Iranian Population. Journal of Iranian Psychologists. 2005; 1(4): 36-54. [Persian]. [Link]
30. Izadi R, Abedi M. Acceptance and commitment therapy. Third edition. Tehran: Jangal, 2014; P: 160. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Masiri F, Taher M, Moradi S, Motaghedifard M. Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Anxiety and Stress in Mothers of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health. 2020; 7 (2) :312-321
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-703-fa.html

محمدی مصیری فرهاد، طاهر محبوبه، مرادی سارا، معتقدی فرد مهشاد. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و تنیدگی مادران داری کودک با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :312-321

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-703-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312