[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 145-157 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه‌ علّی خودشفقت‌ورزی با رفتارهای مدنی- تحصیلی دانش‎آموزان: نقش میانجی حمایت خودمختاری والدینی
بهمن کرد، معصومه منصوری
گروه روان‌شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده:   (471 مشاهده)
زمینه و هدف: رفتارهای مدنی- تحصیلی زمینه همکاری و مشارکت را در تعامل­ های اجتماعی فراهم می­­ آورند که به وسیله متغیرهای پیشایندی مانند خودشفقت‌ورزی و حمایت خودمختاری والدین تأثیر می‌پذیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی خودشفقت‌ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی دانشآموزان و نقش میانجی­ گری حمایت خودمختاری والدینی است.
روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری این پژوهش تمام دانشآموزان پایه­­ های نهم و دهم شهر مهاباد در سال تحصیلی 96-1395 بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای چندمرحله ­ای، تعداد 645 دانش ‏آموز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه­‎ خودشفقت‌ورزی نف (2003)، پرسشنامه رفتارهای مدنی-تحصیلی گل­پرور(1389)، مقیاس سبک­ های والدگری گرولنیک، دسی و ریان (1997) بود. داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نسخه 24 نرم‌افزار ایموس تحلیل شد.
یافته‌ها: بر اساس مدل معادلات ساختاری، روابط بین متغیرها از برازش قابل قبولی برخوردار بود و یافته ­ها نشان داد که روابط بین خودشفقت‌ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی(0/01 p<)، خودشفقت‌ورزی با حمایت خودمختاری والدینی (0/01 p< و حمایت خودمختاری والدینی با رفتارهای مدنی-تحصیلی (0/01 p< معنی‌دار است. یافته‌ها حاکی از آن است خودشفقت‌ورزی و حمایت از خودمختاری30 درصد واریانس رفتارهای مدنی - تحصیلی و خودشفقت‌ورزی20 درصد از واریانس حمایت از خودمختاری را پیش‌بینی و تبیین می ­کند.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، حمایت خودمختاری والدینی در رابطه بین خودشفقت‌ورزی و رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش‌آموزان نقش میانجی­ گری معنی‌داری دارد و باعث تسهیل بیشتر در پیش‌بینی رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. بنابراین، آموزش و ارتقای خودشفقت‌ورزی و آموزش مهارت‌های حمایت خودمختاری والدینی می ­تواند بهبود عملکرد تحصیلی و  سلامت رفتارهای اجتماعی دانش ­آموزان را فراهم سازد.
واژه‌های کلیدی: خودشفقت‌ورزی، حمایت خودمختاری والدینی، رفتارهای مدنی- تحصیلی
متن کامل [PDF 995 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۶
فهرست منابع
1. Abbaasiyaan H, Rezaaveisi M. Individual citizenship behavior: the mediator between teachers' academic optimism and students' academic achievement. Quarterly Journal of Education. 2018; 34 (1): 35-52. [Persian]. [Link]
2. Cichy RF, Cha J, Kim S. The relationship between organizational commitment and contextual performance among private club leaders. Int J Hosp Manag. 2009; 28(1): 53-62. [Link] [DOI:10.1016/j.ijhm.2008.03.001]
3. Golparvar M. The role of academic ethics, educational justice and injustice among university student's education/citizenship behaviors. The Journal of Modern Thoughts in Education. 2010; 5(4): 25-41. [Persian]. [Link]
4. Marzooghi R, Heidari M, Heidari E. The impact of educational justice on students' academic burnout in the University of Social Welfare and rehabilitation science, Tehran, Iran. Strides in Development of Medical Education. 2013; 10(3): e60707. [Persian]. [Link]
5. Esnard C, Jouffre S. Organizational citizenship behavior: Social valorization among pupils and the effect on teachers' judgments. European Journal of Psychology of Education. 2008; 23(3): 255-274. [Link] [DOI:10.1007/BF03172999]
6. Rezaei MA, Sabzevari S, Garrusi B. Assessing the relationship between spiritual wellbeing and academic citizenship behaviors among postgraduate students at Kerman University of Medical Sciences, Iran. Strides in Development of Medical Education. 2015; 12(2): e59166. [Persian]. [Link]
7. Afrazandeh SS, Pouraboli B, Sabzevari S. A survey on the educational citizenship behavior observance by nursing students. Journal of Nursing Education. 2017; 6(1): 9-15. [Persian]. [Link]
8. Baker TL, Hunt TG, Andrews MC. Promoting ethical behavior and organizational citizenship behaviors: The influence of corporate ethical values. J Bus Res. 2006; 59(7): 849-857. [Link] [DOI:10.1016/j.jbusres.2006.02.004]
9. Mohebi M, Badri R. Examine a model of antecedents and consequences of emotion regulation with role of parent, teacher autonomy support and perceived control in the students. Journal of Educational Psychology Studies. 2016; 13(23): 113-138. [Persian]. [Link]
10. Gagné M, Deci EL. Self-determination theory and work motivation. J Organ Behav. 2005; 26(4): 331-362. [Link] [DOI:10.1002/job.322]
11. Froiland JM, Worrell FC. Parental autonomy support, community feeling and student expectations as contributors to later achievement among adolescents. Educ Psychol. 2017; 37(3): 261-271. [Link] [DOI:10.1080/01443410.2016.1214687]
12. Kuvaas B. A test of hypotheses derived from self-determination theory among public sector employees. Employee Relations. 2009; 31(1): 39-56. [Link] [DOI:10.1108/01425450910916814]
13. Sadati Firoozabadi S, Moltafet G. The mediating role of satisfying basic psychological needs on the relationship between parenting styles and mental health in gifted students. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2017; 5(3): 203-212. [Persian]. [Link] [DOI:10.30699/acadpub.ijhehp.5.3.203]
14. Raes F. Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Pers Individ Dif. 2010; 48(6): 757-761. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2010.01.023]
15. Neff KD, Hsieh Y-P, Dejitterat K. Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self Identity. 2005; 4(3): 263-287. [Link] [DOI:10.1080/13576500444000317]
16. Neff KD. The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self Identity. 2003; 2(3): 223-250. [Link] [DOI:10.1080/15298860309027]
17. Navab M, Dehghani A, Salehi M. The effectiveness of compassion- focused group therapy on quality of life and change in the goals and priorities of mothers of children with attention deficit / hyperactivity disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(1): 127-137. [Persian]. [Link]
18. Neff KD. Self-compassion: an alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self Identity. 2003; 2(2): 85-101. [Link] [DOI:10.1080/15298860309032]
19. Vahedi S, Mir Nasab MM, Fathi Azar E, Damghani Mirmahaleh M. The effect of mindfulness-based cognitive therapy on executive functioning and social emotional learning in students with oppositional defiant disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(2): 47-58. [Persian]. [Link]
20. Kord B, Pashasharifi H. The role of self-compassion and academic stress: mediated intrinsic and extrinsic motivation. Journal of Educational Psychology Studies. 2015; 12(21): 127-144. [Persian]. [Link]
21. Narimani M, Einy S, Tagavy R. Explaining students' academic burnout based on self-compassion and sense of coherence. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(1): 36-47. [Persian]. [Link]
22. Grolnick WS, Deci EL, Ryan RM. Internalization within the family: the self-determination theory perspective. In: Grusec JE, Kuczynski L, editor. Parenting and children's internalization of values: a handbook of contemporary theory. Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons Inc; 1997, p: 135-161. [Link]
23. Reshvanloo TF, Hejazi E. The relationships among the perceived parenting styles, academic motivation and academic achievement in high school students. Training & Learning Researches. 2010; 1(39): 1-14. [Persian]. [Link]
24. Yarnell LM, Neff KD. Self-compassion, interpersonal conflict resolutions, and wellbeing. Self Identity. 2013; 12(2): 146-159. [Link] [DOI:10.1080/15298868.2011.649545]
25. Kord B, Pashasharifi H. Psychometric characteristics self-compassion scale among students. Quarterly of Educational Measurement. 2014; 4(16): 76-92. [Persian]. [Link]
26. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. Fourth Edition. New York: The Guilford Press; 2015. [Link]
27. Teo T, Noyes J. Explaining the intention to use technology among pre-service teachers: a multi-group analysis of the unified theory of acceptance and use of technology. Interactive Learning Environments. 2014; 22(1): 51-66. [Link] [DOI:10.1080/10494820.2011.641674]
28. Cheung GW, Lau RS. Testing mediation and suppression effects of latent variables: Bootstrapping with structural equation models. Organ Res Methods. 2008; 11(2): 296-325. [Link] [DOI:10.1177/1094428107300343]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kord B, Mansori M. The Causal Relationship between Self-Compassion and Civic-Academic Behaviors: The Mediating Role of Parental Autonomy Support. jcmh. 2019; 6 (2) :145-157
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-709-fa.html

کرد بهمن، منصوری معصومه. رابطه‌ علّی خودشفقت‌ورزی با رفتارهای مدنی- تحصیلی دانش‎آموزان: نقش میانجی حمایت خودمختاری والدینی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (2) :145-157

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-709-fa.html



دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991