[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 161-180 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش برنامه روندنمای مدیریت رفتار به مادران بر رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای
رویا حیدری، پگاه آزادی منش، صدیقه رنجبر هورویی
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، ایران
چکیده:   (235 مشاهده)

زمینه و هدف: نافرمانی مقابله ­ای علت بیشترین ارجاع والدین به مراکز درمانی است. علائم این اختلال در دوران کودکی و پیش­ دبستانی بروز پیدا می­ کنند و در صورت عدم درمان، ادامه یافته و نتایج منفی بلندمدتی از جمله اخراج از مدرسه و ایجاد اختلال شخصیتی را به دنبال دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه روندنمای مدیریت رفتار به مادران بر رفتار پرخاشگرانه دانش ­آموزان مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله ­ای بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری شامل مادران دانش­ آموزان پسر 9-7 سال شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97-1396 بود. 30 نفر از مادران کودکانی که بر اساس فهرست رفتاری کودک اخنباخ (2001) و مقیاس علائم مرضی کودکان گادو و اسپرایسفیکن (1994) مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله ­ای تشخیص داده شده بودند، به شیوه نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. مادران به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایدهی شدند و سپس برنامه روندنمای مدیریت رفتار به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ­ای فقط برای گروه آزمایش اجرا شد. برای تجزیه تحلیل داده ­ها از طرح تحلیل واریانس مختلط با اندازه­ گیری مکرر استفاده شد.
یافته: یافته ­های پژوهش نشان داد برنامه روندنمای مدیریت رفتار بر رفتار پرخاشگرانه (29/21F=، 0/01>P) اثر معناداری داشته و این نتایج در دوره پیگیری دوماهه نیز پایدار بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر می­ توان استنباط کرد که برنامه روندنمای مدیریت رفتار با آموزش چگونگی مواجه ­سازی کودک با پیامدهای منطقی، بدون به­کارگیری روش­ های تنبیهی سخت­گیرانه، می ­تواند منجر به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان مبتلابه اختلال نافرمانی شود.
 

واژه‌های کلیدی: برنامه روندنمای مدیریت رفتار، رفتار پرخاشگرانه، اختلال نافرمانی مقابله ای
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱۸
فهرست منابع
1. Azizi A, Karimipoor BA, Rahmani S, Veisi F. Comparing the efficacy of child-parent relationship therapy (CPRT) and family-focused therapy (FFT) on function of families with children with oppositional defiant disorder (ODD). Quarterly Journal of Child Mental Health. 2016; 3(2): 9-20. [Persian]. [Link]
2. Blumberg BM. Oppositional defiant disorder: a case report. Journal of Psychiatry and Psychiatric Disorders. 2017; 1(4): 199-211. [Link] [DOI:10.26502/jppd.2572-519X0019]
3. Farzadi F, Behroozy N, Faramarzi H. Comparison of theory of mind, attention maintenance and sympathy in students with and without oppositional defiant disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 3(4): 70-79. [Persian]. [Link]
4. Urquiza AJ, Timmer SG. Parent-child interaction therapy: Enhancing parent-child relationships. Psychosocial Intervention. 2012; 21(2): 145-156. [Link] [DOI:10.5093/in2012a16]
5. Bjørseth Å, Wichstrøm L. Effectiveness of parent-child interaction therapy (PCIT) in the treatment of young children's behavior problems. A randomized controlled study. PLOS ONE. 2016; 11(9): e0159845. [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0159845]
6. Vahia VN. Diagnostic and statistical manual of mental disorders 5: A quick glance. Indian J Psychiatry. 2013; 55(3): 220. [Link] [DOI:10.4103/0019-5545.117131]
7. Bussing R, Zima BT, Mason DM, Meyer JM, White K, Garvan CW. ADHD knowledge, perceptions, and information sources: perspectives from a community sample of adolescents and their parents. J Adolesc Health. 2012; 51(6): 593-600. [Link] [DOI:10.1016/j.jadohealth.2012.03.004]
8. Burke JD, Rowe R, Boylan K. Functional outcomes of child and adolescent ODD symptoms in young adult men. J Child Psychol Psychiatry. 2014; 55(3): 264-272. [Link] [DOI:10.1111/jcpp.12150]
9. Kledzik AM, Thorne MC, Prasad V, Hayes KH, Hines L. Challenges in treating oppositional defiant disorder in a pediatric medical setting: a case study. J Pediatr Nurs. 2012; 27(5): 557-562. [Link] [DOI:10.1016/j.pedn.2011.06.006]
10. Salimi Souderjani M, Yousefi Z .The effectiveness of parenting styles training based on acceptance and commitment therapy (ACT) to mothers on decreasing separation anxiety and oppositional defiant disorder of children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 4(2): 104-116. [Persian]. [Link]
11. Amiri M, Movallali G, Nesayan A, Hejazi M, Asadi Gandomani R. Effect of behavior management training for mothers with children having ODD symptoms. Archives of Rehabilitation. 2017; 18(2): 84-97. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/jrehab-180284]
12. Khabbaz M, Alizadeh H, Delavar A, Ebrahimi Ghavam S, Rostami R, Behjati Z. The effectiveness of social interest fostering program (mother-child) on psychological basic needs satisfaction in students with oppositional defiant disorder. Journal of Applied Psychological Research. 2016; 6(4): 15-30. [Persian]. [Link]
13. Self-Brown S, Frederick K, Binder S, Whitaker D, Lutzker J, Edwards A, et al. Examining the need for cultural adaptations to an evidence-based parent training program targeting the prevention of child maltreatment. Children and Youth Services Review. 2011; 33(7): 1166-1172. [Link] [DOI:10.1016/j.childyouth.2011.02.010]
14. Forehand R, Parent J, Sonuga-Barke E, Peisch VD, Long N, Abikoff HB. Which type of parent training works best for preschoolers with comorbid ADHD and ODD? A secondary analysis of a randomized controlled trial comparing generic and specialized programs. J Abnorm Child Psychol. 2016; 44(8): 1503-1513. [Link] [DOI:10.1007/s10802-016-0138-8]
15. Yaghoobi A, Mahdavi A, Mohamadzade S. The meta-analysis of the effectiveness of psychological and educational interventions on the reduction of symptoms of oppositional defiant disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(2): 164-173. [Persian]. [Link]
16. Khodabakhsh R, Jafari M. Exploring the efficacy of parental training with Adlerian approach on coping styles of mothers of children with oppositional defiant disorder & on reduction 0f ODD symptoms. Journal of Psychological Studies. 2014; 10(1): 7-30. [Persian]. [Link]
17. Ghodrati M, Sharifi Daramadi P, Abdollahi G. The effect of parental management training base on cognitive- behavior therapy on children with oppositional defiant disorder. Psychology of Exceptional Individuals. 2015; 5(20): 109-123. [Persian]. [Link]
18. Zeinali SH, Khanjani Z, Sohrabi F. Investigate the efficacy of parenting skill in reducing adolescent conduct disorder and aggression. Journal of Health. 2016; 6(5): 565-574. [Persian]. [Link]
19. Danforth JS. Parent training for families of children with comorbid ADHD and ODD. Int J Behav Consult Ther. 2006; 2(1): 45-64. [Link] [DOI:10.1037/h0100766]
20. Danforth JS, Harvey E, Ulaszek WR, McKee TE. The outcome of group parent training for families of children with attention-deficit hyperactivity disorder and defiant/aggressive behavior. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2006; 37(3): 188-205. [Link] [DOI:10.1016/j.jbtep.2005.05.009]
21. Danforth JS. The outcome of parent training using the behavior management flow chart with mothers and their children with oppositional defiant disorder and attention-deficit hyperactivity disorder. Behav Modif. 1998; 22(4): 443-473. [Link] [DOI:10.1177/01454455980224001]
22. Achenbach TM, Rescorla L. Manual for the ASEBA school-age forms & profiles : an integrated system of multi-informant assessment. Burlington, VT : ASEBA; 2001. [Link]
23. Minaee A. Adaptation and standardization of child behavior checklist, youth self-report, and teacher's report forms. Journal of Exceptional Children. 2006; 6(1): 529-558. [Persian]. [Link]
24. Gadow KD, Sparfkin J. Child symptom inventories manual. Story brook, NY: Checkmate plus; 1994, pp: 21-35.
25. Grayson P, Carlson GA. The utility of a DSM-III-R-based checklist in screening child psychiatric patients. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1991; 30(4): 669-673. [Link] [DOI:10.1097/00004583-199107000-00021]
26. Ammerman RT, Kane VR, Slomka GT, Reigel DH, Franzen MD, Gadow KD. Psychiatric symptomatology and family functioning in children and adolescents with Spina bifida. J Clin Psychol Med Settings. 1998; 5(4): 449-465. [Link] [DOI:10.1023/A:1026211028595]
27. Mohamadesmaiel E, Alipour A. A preliminary study on the reliability, validity and cut off points of the disorders of children symptom inventory-4 (CSI-4). Journal of Exceptional Children. 2002; 2(3): 239-254. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari R, Azadimanesh P, Ranjbar Horoee S. The Effectiveness of Training the Behavioral Management Flow Chart (BMFC) Program to Mothers on the Aggressive Behavior of Students with Oppositional Defiant Disorder. jcmh. 2019; 6 (3) :161-180
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-710-fa.html

حیدری رویا، آزادی منش پگاه، رنجبر هورویی صدیقه. اثربخشی آموزش برنامه روندنمای مدیریت رفتار به مادران بر رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (3) :161-180

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-710-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991